Mesin fotokopi adalah sebuah mesin yang menghasilkan kertas salinan dokumen atau imej visual lain dengan cepat dan murah. Mesin fotokopi terkinibmenggunakan teknologi yang dipanggil xerografi, sejenis proses kering yang melibatkan pengecasan elektrostatik pada fotoreseptor peka cahaya untuk menarik dan kemudiannya memindahkan partikel (serbuk) toner kepada kertas membentuk suatu gambar. Haba, tekanan atau gabungan kedua-duanya kemudian digunakan untuk menggabungkan toner kepada kertas. (Mesin fotokopi boleh juga menggunakan teknologi lain seperti pencetak pancut dakwat, tapi xerografi biasa dipakai untuk tujuan kerja penyalinan.) Versi terdahulu termasuk Gestetner stensil duplikator, dicipta oleh David Gestetner di 1881.

Sebuah mesin fotokopi moden

Pemfotokopian xerografik secara komersial telah diperkenalkan oleh syarikat Xerox di tahun 1959[1][2] yang kemudiannya menggantikan salinan dibuat oleh Verifax, Photostat, kertas karbon dan mesin penyalinan lain yang seumpamanya secara beransur-ansur.

Penyalinan fotokopi digunakan secara meluas dalam bidang perniagaan, pendidikan dan sektor awam. Penggunaannya tetap meluas meskipun terdapat ramalan ia akan lama kelamaan tidak lagi dipakai kerana kebergantungan kepada penghasilan, penyimpanan dan pengedaran dokumen secara digital.

Bagaimana penyalinan berfungsi (dengan xerografi) sunting

  1. Pengecasan: silinder drum dicas secara elektrostatik oleh wayar bervoltan tinggi voltan kawat dipanggil wayar korona atau penggiling pengecas. Dram mempunyai lapisan bahan bersifat fotokonduktif - yakni bersifat semikonduktor yang menjadi konduktif apabila terdedah kepada cahaya.[3]
  2. Pendedahan: Lampu terang menerangi dokumen asal di mana kawasan putih dokumen asal memantulkan cahaya ke permukaan dram fotokonduktif. Kawasan dram yang terdedah kepada cahaya menjadi konduktif lalu menyahcas ke tanah. Kawasan dram yang tidak terdedah kepada cahaya (bahagian hitam dokumen asal) kekal bercas negatif.
  3. Pencucian: Toner dicas positif. Apabila toner dipakaikan pada dram untuk menghasilkan imej, ia tertarik dan melekat pada bahagian yang bercas negatif (kawasan hitam), sepertimana kepingan kertas melekat pada belon melalui cas statik.
  4. Pemindahan: Imej toner pada permukaan dram dipindahkan dari dram ke sekeping kertas yang lebih bercas negatif tinggi daripada dram.
  5. Penggabungan: Toner dicairkan dan diikat pada kertas oleh api dan penggiling bertekanan.

Fotokopi negatif menterbalikkan warna dokumen apabila membuat salinan lalu menghasilkan huruf yang muncul putih pada latar belakang hitam dan bukan sebaliknya. Fotokopi negatif dokumen yang lama atau pudar pula kadangkalanya menghasilkan dokumen yang lebih jelas dan mudah dibaca.

Rujukan sunting

  1. ^ "Xerox History: 1950s". Dicapai pada 28 September 2017.
  2. ^ "The Story of Xerography" (PDF). Xerox Corporation. Dicapai pada 28 September 2017.
  3. ^ "Encarta definition of 'photoconductor'". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-11. Dicapai pada 2009-11-20.