Milo ialah jenama untuk sejenis minuman berasaskan coklat dan malt yang dikeluarkan oleh syarikat Nestlé. Ia mula dibangunkan di Australia namun kini ianya juga dikilangkan di pelbagai negara, termasuklah Singapura, Filipina, New Zealand, India, Vietnam, Afrika Selatan, Jamaica, Jepun, Chile, Thailand, Malaysia, Indonesia, Nigeria, Kenya, Syria, Brunei dan Ghana.

Milo
Dinamakan sempenaMilon dari Kroton Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahTanda dagangan, food brand Sunting ini di Wikidata
IndustriMinuman
Ditubuhkan1934
Australia Sydney, Australia
Ibu pejabatAustralia Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatan Australia
 Malaysia
 Singapura
 Indonesia
 New Zealand
 India
 Vietnam
 Afrika Selatan
 Jamaica
 Jepun
 Chile
 Thailand
 Nigeria
 Kenya
 Syria
 Ghana
Tokoh pentingThomas Mayne, pencipta Milo, beliau digelar sebagai "Bapa Milo"
PemilikNestlé
Tapak webmilo.com.au (Milo Worldwide)
milo.com.my (Milo Malaysia)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Gambarajah perbezaan serbuk Milo versi New Zealand (kiri) dengan versi Ghana (kanan)

Minuman ini dinamakan sempena seorang ahli olahraga Yunani Purba, Milon dari Kroton (Nama Inggerisnya: Milo of Croton) yang terkenal dengan kekuatan legendarinya.[1]

Pembangunan sunting

 
Tin Milo pertama pada tahun 1934-1949

Pada tahun 1934, Thomas Mayne, ketika sedang bekerja di Nestlé, mencipta formula "Milo" dan melancarkannya di pameran Pertujukan Paskah Diraja Sydney. [2] Pada mulanya, produk ini dikeluarkan di sebuah kilang yang terletak di Smithtown, berhampiran dengan Kempsey yang bertempat di tepi laut utara New South Wales, Australia.

Kegunaan sunting

 
Milo Sejuk setelah diaduk. Satu lapisan Milo terletak di atas permukaan air yang kemudiannya dimakan dengan sudu teh.
 
Milo Sejuk.

Milo boleh ditambahkan dengan susu, baik panas mahupun sejuk, untuk memberikannya rasa coklat dan malt serta tekstur yang lebih pekat. Apabila dicampurkan dengan susu sejuk, ia mengekalkan tekstur mentahnya yang kasar,tetapi apabila dicampurkan dengan susu panas, ia menghasilkan satu lapisan milo pejal yang timbul di atas permukaan air dimana ianya turut digemari oleh sesebuah pengguna. Selain itu, serbuk Milo juga boleh ditaburkan ke atas aiskrim, khususnya aiskrim vanila dan lain-lain.

"Milo Magik" juga terkenal yang melibatkan penambahan Milo pada sejumlah kecil susu dan gula. Campuran itu diaduk untuk meningkatkan kandungan udara di dalam susu agar dapat menggandakan isi padunya. Sedikit susu panas,kemudiannya ditambah dan dikacau dengan kuat untuk mengekalkan kekeringanannya. Perbuatan tersebut diulangi sehingga gelas hampir penuh. Akhirnya, selapis krim putar ditambah, dengan sedikit Milo atau percikan coklat ditaburkan ke atasnya. Ini lebih menyerupai "minuman suam", berbanding "minuman panas", dan ia merupakan versi Milo panas yang terkenal dalam kalangan kanak-kanak.

Milo yang dikilangkan di negara selain Australia disesuaikan berasaskan kaedah penyediaan tempatan. Manakala di Ghana, ia dicampurkan dengan air panas ataupun sejuk, tetapi tidak dengan susu, dengan disertai arahan "Tambahkan susu dan gula, jika perlu."

Maklumat Pemakanan sunting

Milo dikatakan tinggi akan jumlah tenaga kerana minuman itu mempunyai 1,760 kJ dalam setiap 100 g minuman. Keadaan ini telah terjadi kerana Milo telahpun dipasarkan sebagai "Tenaga Makanan Minum". Milo juga sepatutnya memiliki rendah Indeks glisemik ( 'GI'), iaitu, "33 yang dibuat dengan susu penuh, 36 dibuat dengan susu lemak dikurangkan". Hal ini membolehkan tenaga yang disimpan di dalam Milo dilepaskan secara perlahan-lahan sepanjang hari.

Laman sesawang Milo mengatakan bahawa Milo "mengandungi kalsium yang tinggi, zat besi, dan vitamin B 1, 2, 6, dan 12".

Ketersediaan di pasaran lain sunting

Kewujudan Milo di Amerika Utara adalah terhad dan sebagai produk import sahaja. Ia boleh didapati di pasaran Asia Timur dengan negara bahagian pemastautin terbanyak di Asia-Amerika seperti New York dan bandar-bandar tertentu di New Jersey. Ia juga boleh didapati di kawasan-kawasan Hindia Barat (dan khususnya Jamaica), dan penduduk yang ketara seperti Florida Selatan. Baru-baru ini, ia juga telah dipasarkan di pasaraya Walmart dalam lorong makanan Hispanik. Di Kanada, tin Milo boleh didapati di rantaian kedai runcit seperti Safe-On Food (Alberta dan BC), Asas Makanan (Ontario) dan Chopper Harga (Manitoba, Ontario dan Atlantik Kanada), dan terutamanya di Pekan Cina , Vancouver. Milo yang diimport oleh kedai-kedai ini adalah sama ada Milo versi Malaysia ataupun versi Cina yang dipasarkan. Kedua-dua versi berbeza daripada satu sama lain sama ada dari segi rasa dan juga tekstur. Caribbean dan kedai-kedai runcit Asia di wilayah Quebec juga mengimport Milo dari China, Sri Lanka, dan Colombia. Milo juga boleh didapati dalam pasaran Afrika Barat di Washington DC.

Nestle kini telah memperkenalkan Milo versi Kanada yang diperbuat di negara itu sendiri. Versi ini larut dengan cepat seperti Nestle Nesquik, keputusan ini mungkin diambil kerana jangkaan pasaran, tetapi masih mengekalkan rasa Malt. Ia juga lebih manis daripada versi lain. Milo versi Kanada ini telah dipasarkan sejak awal tahun 2006 dan boleh didapati secara meluas di kedai-kedai yang disebutkan di atas serta Store Super, makanan tambahan dan Safeway.

Pada 1980-an, jenama ini telah dijual di Mexico dan diedarkan oleh Nestle. Ia adalah satu produk yang sangat berjaya tetapi telah ditenggelamkan oleh Nestlé Nesquik selepas Nestle memperkenalkan produk tersebut di sana.

Ia juga boleh didapati di UK di pasar raya Sainsbury sebagai produk import. Satu produk yang sama dipanggil Ovaltine lebih popular di kalangan pengguna Inggeris.

Malaysia ialah negara pengguna Milo terbanyak dengan 90 peratusan. Kilang Milo terbesar di dunia juga terdapat di Malaysia.[3]

Keluaran-keluaran Milo yang lain sunting

Terdapat beberapa produk yang berasaskan Milo seperti Bijirin Milo dan Bar Coklat Milo. Selain daripada Milo dalam bentuk serbuk, terdapat juga Milo versi pracampuran yang datang dalam bentuk tin.

Bijirin Milo telah diberikan komen oleh Persatuan Pengguna Australia (Nama Inggerisnya: Australian Consumers' Association ) iaitu "mempunyai jumlah gula yang hampir menyamai dan lebih banyak lemak daripada Coco Pops jenama Kellogg's yang sering dikritik ramai."[1]

Milo di Malaysia sunting

Pengguna Milo di Malaysia merupakan pengguna Milo tertinggi di dunia dengan jumlah 90 peratus daripada populasinya. Kilang Milo terbesar di dunia terdapat di Malaysia. Sehingga kini, Milo terkenal dengan cogan kata : "Minum MILO Anda Jadi Sihat dan Kuat!". Cogan kata ini menjadikan Milo sebagai minuman umum kerana dikatakan dapat menyihatkan dan memberikan tenaga penuh kepada sesiapa yang meminumnya.

1950 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Milo kali pertama dilancarkan di pasaran Malaysia.

1998 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Sempena Sukan Komanwel 1998, Milo menambah cogan katanya menjadi "Malaysia Boleh!".

1999 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Pelancaran Milo dengan tambahan Vitamin B.

2000 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Sempena sambutan Majlis Jubli Emas Milo Malaysia, Milo menyokong kontinjen Malaysia untuk berlumba di Sukan Olimpik Sydney 2000.

2002 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Milo melancarkan logo baharu. Milo keluaran 2002 berbeza dengan keluaran sebelumnya. Milo keluaran 2002 mengandungi Actigen-E, 8 vitamin dan 4 galian.

2006 Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Milo keluaran 2006 sehingga kini adalah Milo yang sama dengan keluaran 2002, hanya sahaja perkara yang membezakan antara keluaran 2006 dengan 2002 ialah : Milo keluaran 2006 mengandungi Protomalt daripada Malt Barli.

Ketika ini Diarkibkan 2013-05-23 di Wayback Machine sunting

Tiada acara yang tidak ditaja oleh Milo. Pelbagai aneka sukan iaitu badminton, bola sepak, dan bola keranjang sentiasa menerima tajaan Milo. Pelbagai jenis tingkatan sukan iaitu Sukan SEA dan Sukan Komanwel juga sentiasa menerima tajaan Milo. Keadaan ini bertepatan dengan kempen dan cogan kata Milo iaitu "Minum MILO Anda Bersemangat Juara!"

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ History. Milo. Nestlé Malaysia.
  2. ^ Laman web rasmi: Sejarah Milo. Dicapai pada 2 Februari 2007
  3. ^ 4th MCBC Business Excellence Awards 2006 Diarkibkan 2007-08-21 di Wayback Machine accessed 7 February 2007

Pautan luar sunting