Minggu Fesyen Kuala Lumpur

Minggu Fesyen Kuala Lumpur, yang diadakan pada bulan Ogos di Kuala Lumpur, ibu kota Malaysia, ialah satu siri acara musim panas (umumnya berlangsung selama lima hari) di mana koleksi fesyen antarabangsa dipersembahkan kepada pembeli, akhbar dan masyarakat umum.[1][2][3][4][5]

Minggu Fesyen Kuala Lumpur
Genrepameran fesyen dan pakaian
TarikhOgos
KekerapanSetiap musim panas
LokasiKuala Lumpur, Malaysia
Dirasmikan2013
PengasasAndrew Tan
Laman sesawang
www.klfashionweek.com
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Minggu Fesyen Kuala Lumpur dicipta pada tahun 2013 sebagai platform untuk pereka Malaysia mempersembahkan dan mempamerkan koleksi siap pakai mereka, dengan harapan dapat menonjolkan kekuatan dan kreativiti Industri Fesyen Malaysia kepada pengguna tempatan dan antarabangsa. Minggu Fesyen Kuala Lumpur diadakan di Pavilion Kuala Lumpur di Malaysia pada bulan Ogos dan menarik lebih daripada 150,000 orang.[6] Minggu Fesyen Kuala Lumpur dikhaskan untuk profesional fesyen dan hanya dapat dihadiri oleh jemputan atau pentauliahan. Wartawan, blogger, dan pembeli diakreditasi oleh pihak penganjur acara dan jenama siap pakai yang memilih mana-mana tetamu yang mereka pilih untuk dijemput. Setiap tahun, penganjur memutuskan lima jenama mana yang akan mempersembahkan koleksi mereka sambil menampilkan gabungan pereka menarik yang lain. KLFW mempamerkan reka bentuk yang tidak pernah dilihat sebelumnya, memberikan penonton dengan melihat langsung reka bentuk.

Sejarah sunting

KLFW dicipta oleh Andrew Tan, yang diundang ke sebuah acara di Istana Buckingham, London, untuk Pertukaran Fesyen Komanwel, yang mendorong para pereka yang baru muncul untuk menunjukkan bakat mereka dan mempamerkannya kepada dunia. Melalui sokongan Tourism Malaysia, Kuala Lumpur Fashion Week berpeluang mengembara ke dunia.[6] Minggu Fesyen Kuala Lumpur melibatkan fesyen siap pakai. Pakaian siap tertumpu pada merancang pakaian yang boleh dipasarkan dengan segera. Sebulan selepas KLFW, individu akan menemui sebahagian besar reka bentuk yang siap dibeli di kedai.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.glamasia.com/2016/05/31/need-know-kuala-lumpur-fashion-week-16/
  2. ^ Veera, Sushma (9 November 2016). "KL Fashion Week RTW 2016: A contrast of strength and femininity from Sher and Lin". NST Online.
  3. ^ Ihsan, Syida Lizta Amirul (1 February 2017). "A new hope". NST Online.
  4. ^ India, The Hans (20 August 2016). "Local designer represents India at Kuala Lumpur Fashion Week". www.thehansindia.com.
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-29. Dicapai pada 2020-06-19.
  6. ^ a b c "All You Need to Know About the Kuala Lumpur Fashion Week". BlissSaigon. Dicapai pada 1 June 2020.