Mrs. Puff ialah watak fiksyen dalam siri animasi televisyen Amerika, SpongeBob SquarePants. Watak ini disuarai oleh Mary Jo Catlett. Kemunculan pertamanya ialah pada episod Boating School pada 7 Ogos 1999. Watak ini dicipta dan direka bentuk oleh ahli biologis marin dan kartunis Stephen Hillenburg.

Mrs. Puff
Watak SpongeBob SquarePants
Kemunculan pertama "Boating School"
Dicipta oleh Stephen Hillenburg
Disuarakan oleh Bahasa Inggeris: Mary Jo Catlett
Bahasa Melayu: Ruhaiyah Ibrahim[1]
Informasi
SpesiesIkan buntal[2]
JantinaBetina
PekerjaanGuru mengajar cara-cara memandu
Pasangan rapatMr. Krabs (teman lelaki)

Mrs. Puff adalah guru memandu paranoid SpongeBob dan pemilik sekolah bot bandar. Dia tidak mahu melampaui SpongeBob, kerana dia adalah pelajar yang paling berdedikasi dan rajin, tetapi dia sering panik apabila dia cuba untuk memandu bot dan gagal setiap ujian memandu yang dia ambil. Kegagalannya sering mengakibatkan kemalangan yang membawa kepada kemusnahan besar-besaran dan membahayakan Mrs. Puff. Dia cuba sedaya upaya untuk bersikap mesra dan bersabar dengan pelajarnya. Dia adalah teman wanita kepada Mr. Krabs, seorang pemilik restoran Krusty Krab. Mrs. Puff adalah ikan buntal antropomorfik.[3] Walaupun usaha dia gigih, dia tidak berjaya mengajar SpongeBob bagaimana untuk memandu bot.[4] Mrs. Puff sering memaparkan pertahanan inflasi ikan buntal kerana dia takut ketika SpongeBob menyebabkan kemalangan bot.[5]

Persahabatan Mrs. Puff terhadap watak lain sangat berbeza. Dia bersimpati dengan Squidward Tentacles, dan menganggapnya sebagai contoh utama pemandu yang sangat baik.[6] Patrick, yang telah menghadiri kelasnya berkali-kali,[7][8] dilayan dengan hormat olehnya. Mrs. Puff paling rapat dengan SpongeBob di Bikini Bottom. Walaupun dia biasanya takut untuk memandu dengan SpongeBob, dia kerap bertindak seperti seorang ibu kepada beliau.[9]

Watak ini telah menjadi terkenal dalam budaya popular kerana keperibadiannya yang tersendiri. Mrs. Puff juga telah muncul di taman tema dan iklan Toyota.

Rujukan sunting

  1. ^ "Pelakon Suara Spongebob Squarepants Dalam Bahasa Melayu". Facebook. 24 August 2011.
  2. ^ "Nickelodeon Southeast Asia: Mrs. Puff Biography". Nickelodeon (Southeast Asia). Viacom International, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada November 3, 2008. Cite has empty unknown parameter: |deadurl= (bantuan)
  3. ^ Bentley, Rick (March 3, 2015). "SpongeBob SquarePants' zany facts from A to Z". The Star.
  4. ^ Sichtermann, Barbara (December 4, 2008). "SpongeBob: Das Kind im Schwamme". Der Tagesspiegel. Dieter von Holtzbrinck.
  5. ^ Walter Foster (January 1, 2002). How to Draw SpongeBob SquarePants. Walter Foster Publishing, Incorporated. m/s. 26–. ISBN 978-1-56010-703-3.
  6. ^ Mavis, Paul (September 4, 2007). "DVD Review: SpongeBob SquarePants Season 5, Vol. 1". DVD Talk.
  7. ^ "SpongeBob SquarePants, Season 4". iTunes. Apple Inc. January 1, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2016. Dicapai pada July 9, 2016.
  8. ^ Television Guide. Triangle Publications. 2005.
  9. ^ James Gelsey (January 11, 2013). Once Upon a SpongeBob. Scholastic Corporation. m/s. 10–12. ISBN 978-1-61263-025-0.

Pautan luar sunting