Muhammad Tawfiq Pasha

HH Muhammad Tewfik Pasha (Taufik dari Mesir) (30 April atau 15 November 1852 - 7 Januari 1892) (Bahasa Arab: محمد توفيق باشا) adalah Wazir ("Khedive") bagi Mesir dan Sudan antara tahun 1879, dan 1892 dan pemerintah ke enam dari Dinasti Ali Muhammad.

Kehidupan awal sunting

Dia merupakan putera kepada Wazir Ismail, dan dilahirkan pada tarikh 15 November 1852. Ibunya adalah Puteri Shafiq-Nur. Sungguhpun dia merupakan anak sulung, dia tidak dihantar ke Eropah untuk dididik seperti saudara-saudaranya yang lebih muda, tetapi dibiarkan membesar di Mesir.

Pada tahun 1866, Ismail berjaya dalam usaha untuk menukar susunan warisan Wazir Mesir. Kini ia bukannya diwarisi menurut anak lelaki tertua keturunan Muhammad Ali, tetapi sekarang menerusi ayah kepada anak. Ismail melakukan perubahan ini kerana dia tidak menyukai pak ciknya, Halim Pasha, yang diduga sebagai ahli warisnya, dan dia membayangkan bahawa dia akan dapat memilih mana-mana anak-anaknya sebagai penggantinya.

Tapi dia dapati bahawa selepas perubahan dilakukan, mentafsirkan aturan baru menetapkan khusus kepada anak lelaki sulung. Dengan itu, Tewfik menjadi bakal pewarisnya.Dia diberi sebuah istana berhampiran Kaherah untuk tinggal, dan selama dua belas tahun dia melalui kehidupan lancar, bertani, dan membina reputasi sebagai wajar dan berlaku adil dengan sesama penyewa.

Pernikahan sunting

Di Kaherah pada tarikh 15 Januari 1873 beliau berkahwin dengan HH Puteri Emine Ibrahim Hanımsultan (Istanbul, 24 Mei 1858 - Duck, Bosphorus, 19 Jun 1931), puteri kepada HE Damad Ibrahim Pasha Ilhami Beyefendi (3 Januari 1836 - Istanbul, 9 September 1860), mencipta Damad pada tahun 1858, dan isteri (m. Istanbul, 31 Julai 1858) HIH Munire Puteri Sultan (Istanbul, 9 Disember 1844 - Istanbul, 29 Jun 1862), dan cucu pada isteri ke empat Abdülmecid I.

Kehidupan sunting

Pada 1878 ia dilantik sebagai presiden dewan selepas pemecatan Nubar Pasha. Ia menduduki jawatan ini hanya untuk beberapa bulan, tetapi ini cukup lama untuk menunjukkan bahawa, jika dia tidak bercita-cita tinggi dan tidak terlalu cerdas atau energik, ia memiliki kebijaksanaan untuk tidak mengambil bahagian dalam intrik-intrik yang kemudian membentuk bahagian kepala kehidupan politik di Mesir dan Sudan.

Dia kembali ke tanah miliknya, dan duduk sekali lagi untuk hidup negara tenang. Dia tidak dibiarkan selama lama. Pada tarikh 26 Jun 1879, Ismail, di instance dari Inggeris dan Perancis, digulingkan oleh sultan, yang menghantar arahan pada masa yang sama harus disampaikan Tewfik

Kerajaan sunting

Wazir baru ini sangat benci dengan berita pertabalannya sehinggakan dia menumbuk telinga pembantu yang membawa berita tersebut kepadanya. Mesir dan Sudan pada masa itu terlibat dalam kesulitan kewangan dan politik yang timbul akibat dasar Ismail, dan situasi ini disukarkan lagi akibat kelewahan selama beberapa bulan oleh pihak Inggeris dan Perancis selepas perlantikan Tewfik.Pengikut Tewfik merasa tidak berpuas hati, pasukannya tidak berpuas hati; penasihatnya hampir kesemuanya petualang, bertujuan mencapai matlamat masing-masing, dan dia sendiri tidak memiliki perwatakan sebagai seorang pemimpin yang kuat atau berpengalaman yang akan membolehkan dia untuk mengukuhkan pentadbiran urusan secara teratur.

Keadaan huru hara berlangsung sehingga November 1879, apabila sistem dua kawalan ditetapkan oleh kerajaan Britain dan Perancis. Selama dua tahun berikut Major Evelyn Baring (selepas itu Lord Cromer), Mr. (selepas itu Sir) Auckland Colvin, dan Monsieur de Blignieres hampir sepenuhnya mentakbir negara, berusaha melaksanakan perubahan tanpa memiliki cara melaksanakannya.

Rujukan sunting