Munmu dari Silla (Hangul: 문무왕; Jawi: راج مونمو; 626–681; memerintah 661–681) ialah raja ketiga puluh kerajaan Silla Korea. Baginda biasanya dianggap sebagai pemerintah pertama pada zaman Silla Bersatu. Munmu ialah putera Raja Muyeol dan Munmyeong, yang merupakan adik perempuan Kim Yu-shin. Di bawah pemerintahan ayahandanya, baginda memegang jawatan pajinchan, yang nampaknya bertanggung jawab untuk urusan maritim, dan memainkan peranan penting dalam mengembangkan hubungan diplomatik negara itu dengan Tang China. Baginda dilahirkan sebagai Putera Beopmin (Hangul: 법민; Hanja: 法敏), dan mengambil nama Munmu ketika menggantikan ayahandanya ke takhta. Selepas kemangkatannya, baginda dikenali dengan gelaran Raja Naga. [1]

Munmu dari Silla
Hangul문무왕
Hanja文武王
Perumian SemakanMunmu Wang
McCune–ReischauerMunmu Wang
Nama lahir
Hangul김법민
Hanja金法敏
Perumian SemakanKim Beopmin
McCune–ReischauerKim Pǒpmin

Penyatuan Tiga Kerajaan sunting

Raja Munmu mengambil takhta di tengah konflik panjang melawan Baekje dan Goguryeo, tidak lama setelah Jeneral Gyebaek dan Baekje dikalahkan di Sabi oleh Jeneral Kim Yu-shin pada tahun 660. Dalam perjuangan ini, Silla banyak dibantu oleh Tang.

Tahun-tahun pertama pemerintahannya dihabiskan untuk mengalahkan Goguryeo, berikutan percubaan yang terbantut pada tahun 661. Akhirnya, pada tahun 667, baginda memerintahkan serangan lain yang menyebabkan kekalahan Goguryeo pada tahun 668. Setelah sekumpulan kecil rintangan kecil dihapuskan, Munmu ialah pemerintah pertama yang melihat semenanjung Korea sepenuhnya bersatu.

Perang dengan Tang China sunting

Raja Munmu kemudian menghadapi cabaran untuk membebaskan negaranya daripada penguasaan Tang. Setelah kejatuhan Goguryeo, Tang menciptakan Protektrorat Am Mengamankan Timur dan berusaha menempatkan seluruh semenanjung Korea, termasuk Silla, di bawah pemerintahannya. Untuk mencegahnya, Munmu menjalin persekutuan dengan pemimpin perlawanan Goguryeo seperti Geom Mojam dan Anseung, dan melancarkan serangan frontal terhadap pasukan Tang yang menduduki bekas wilayah Baekje. Perjuangan berlangsung hingga awal tahun 670-an.

Pada tahun 674, Tang dan bekas sekutunya, Silla, berada dalam pertempuran terus-menerus, kerana Raja Munmu telah mengambil alih banyak wilayah Baekje dan Goguryeo dari Tang dan mendorong perlawanan terhadap mereka. Maharaja Gaozong yang murka, sewenang-wenangnya mengisytiharkan saudara Raja Munmu, Kim Inmun, sebagai raja. Namun, Raja Munmu secara rasmi meminta maaf dan memberikan penghormatan, dan Maharaja Gaozong memerintahkan penarikan diri dan memanggil kembali Kim Inmun.

Pada tahun 675, Li Jinxing (Hanja:李謹行) mencapai wilayah Silla dengan pasukan Mohe yang tunduk pada Tang. Namun, pasukan Tang dikalahkan oleh tentera Silla di kubu Maeso (sumber Tang mendakwa bahawa pasukan Tang memenanginya dan pertempuran lain di Silla).

Maharaja Gaozong memerintahkan penarikan pasukan Tang dari Semenanjung Korea seluruhnya dan memindahkan Protektorat Am Mengamankan Timur ke Liaodong, yang memungkinkan Silla akhirnya mengusir Tang dari Semenanjung Korea dan menyatukan bahagian-bahagian semenanjung di selatan Sungai Taedong. Kemenangan ini, dan pemeliharaan kemerdekaan Silla, secara umum dianggap sebagai titik perubahan kritikal dalam sejarah Korea.

Selepas Perang Penyatuan sunting

Munmu memerintah Silla yang bersatu selama dua puluh tahun, sehingga baginda jatuh gering pada tahun 681. Di ranjang kemangkatannya, baginda meninggalkan wasiat terakhir, dan menyerahkan takhta kepada puteranya, Putera Sinmun. Sebelum mangkat, baginda berkata: "Suatu negara tidak boleh tanpa raja pada bila-bila masa. Biarkan Putera memiliki mahkota beta sebelum dia mempunyai keranda beta. Hancurkan mayat beta dan hamburkan abu di laut tempat paus tinggal. Beta akan menjadi naga dan menggagalkan pencerobohan asing." Raja Sinmun melakukan seperti yang diminta oleh ayahandanya, dan menyebarkan abunya ke atas Daewangam (Batu Raja Besar), sebuah pulau kecil berbatu seratus meter atau lebih dari pantai Korea. Lebih-lebih lagi, Raja Sinmun membina Kuil Gomun (Kuil Berkat yang Dihargai) dan mendedikasikannya kepada ayahandanya, baginda membangun jalan air untuk naga laut datang ke dan dari laut dan darat, dan baginda membina sebuah astaka, Eegun, menghadap ke pulau sehingga raja-raja masa depan dapat memberikan penghormatan kepada Raja Munmu yang agung.

Dalam mimpi, Raja Munmu dan jeneral terkenal Kim Yu-shin menghadap Raja Sinmun dan berkata kepadanya: "Meniup seruling buluh akan menenangkan langit dan bumi." Raja Sinmun terbangun dari mimpi itu, naik ke laut dan menerima seruling buluh bernama Manpa-sikjeok (萬波息笛, 만파식적). Dikatakan bahawa meniup seruling buluh ini mengundang semangat Raja Munmu dan Jeneral Kim Yu-shin dan akan menumpaskan pasukan musuh, menyembuhkan penyakit, membawa hujan semasa musim kemarau dan menghentikan hujan ketika banjir.

Keturunan sunting

Prasasti Munmu Wang menyatakan bahawa baginda berasal dari etnik Xiongnu, atau sekurang-kurangnya bahagian keluarganya tiba dari Xiongnu.[2][3][4][5][6][7]

16. Raja Jinheung dari Silla (=14)
8. Raja Jinji dari Silla
17. Permaisuri Sado dari suku Park (=15)
4. Kim Yongsu
9. Puan Besar Jido dari suku Park
2. Raja Muyeol dari Silla
20. Putera Mahkota Dongryun
10. Raja Jinpyeong dari Silla
21. Puan Besar Mano dari suku Kim
5. Puteri Cheonmyeong dari Silla
22. Galmunwang Bokseung
11. Permaisuri Maya dari Silla
23. Puteri Songhwa
1. Raja Munmu dari Silla
24. Raja Guhyeong dari Geumgwan Gaya
12. Jeneral Kim Muduk
25. Permaisuri Gyehwa
6. Jeneral Kim Seohyeon
3. Munmyeong dari suku Kim
28. Putera Ipjong[9]
14. Raja Jinheung dari Silla (=16)
29. Puan Besar Sikdo dari suku Kim[8]
7. Puan Besar Manmyeong
30. Park Yeong-sil
15. Permaisuri Sado dari suku Park (=17)
31. Istanawati Okjin

Budaya popular sunting

  • Dilakonkan oleh Baek Seung-hyeon dalam siri TV SBS 2006 Yeon Gaesomun.
  • Dilakonkan oleh Moon Hee-won dalam siri TV KBS 2006 Dae Jo Yeong.
  • Dilakonkan oleh Park Joo-hyeong dalam siri TV MBC 2011 Gyebaek.
  • Dilakonkan oleh Lee Jong-soo dalam siri TV KBS1 2012-2013 The King's Dream. [10]
  • Dalam buku komik DC Comics 2016 New Super-Man, Raja Munmu muncul sebagai sumber kekuatan bagi Ahn Kwang-jo, seorang pelarian Korea Utara yang berkuasa atas jasad air, dapat memanggil makhluk laut untuk membantu.
  • Dalam komik web Korea The Gamer, baginda muncul sebagai Raja Naga di Laut Timur
  • Dilakonkan oleh Yoon Hye Seok dalam siri TV KBS Chronicles of Korea 2017

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

 

  1. ^ Keith Pratt and Richard Rutt. Korea: A Historical and Cultural Dictionary. Routledge. P.298.
  2. ^ Cho Gab-je (2004-03-01). 騎馬흉노국가 新羅 연구 趙甲濟(月刊朝鮮 편집장)의 심층취재 내 몸속을 흐르는 흉노의 피. 月刊朝鮮. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-19.
  3. ^ 김운회 (2005-08-30). 김운회의 '대쥬신을 찾아서' <23> 금관의 나라, 신라. 프레시안. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-01-08.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  4. ^ 경주 사천왕사(寺) 사천왕상(四天王像) 왜 4개가 아니라 3개일까. 조선일보. 2009-02-27. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-30.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  5. ^ 2부작 <문무왕릉비의 비밀> - 제1편: 신라 김씨왕족은 흉노(匈奴)의 후손인가?. KBS 역사추적. 2008-11-22. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-12. Dicapai pada 2021-04-14.
  6. ^ 2부작 <문무왕비문의 비밀> - 제2편: 왜 흉노(匈奴)의 후예라고 밝혔나?. KBS 역사추적. 2008-11-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-12. Dicapai pada 2021-04-14.
  7. ^ (채널돋보기) 신라 김씨 왕족은 흉노의 후손일까. 매일신문. 2008-11-21.
  8. ^ Anak perempuan Raja Beopheung
  9. ^ Anak lelaki Raja Jijeung
  10. ^ "The King's Dream". www.kbs.co.kr (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-21. Dicapai pada 2018-06-17.
Munmu dari Silla
Tarikh keputeraan: 626 Tarikh kemangkatan: 681
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Muyeol
Raja Silla
661–668
Bergabung
Mahkota
Didahului oleh
Dirinya
Raja Silla
668–681
Diikuti oleh:
Sinmun