pr.t — Musim
Kemunculan
dalam hieroglif
pr
r
V12
N5
 
or
 
O1
D21
N31
D54
N36
D54 t

Musim Kemunculan (Mesir prt), atau Proyet, atau Peret,[1] adalah musim kedua atau musim sejuk daripada kalendar Mesir. Ia jatuh kira-kira antara awal Januari dan awal Mei.[2] Peret jatuh selepas Musim Pembanjiran, juga dikenali sebagai Akhet.

Peret adalah musim di mana banjir tahunan Sungai Nil surut meninggalkan lapisan keladak hitam yang kaya dan subur, terhasil kerana banjir memungut tanah hitam dan batu-batu, ke atas tanah menjadikannya sesuai untuk penanaman tanaman. Musim pertumbuhan tanaman Mesir berlangsung selama 5 bulan, di mana penanaman dan pertumbuhan berlaku. Ia diikuti oleh 120 hari Musim Tuai.

Musim Kemunculan dikenali sebagai Peret dalam kedua-dua kalendar lunar dan kalendar awam Mesir. Bulan kalendar lunar adalah lebih kurang bersamaan dengan tempoh dari awal Januari hingga awal Mei. Sejak kalendar awam bergerak melalui musim dari masa ke masa, kehilangan kira-kira satu hari setiap empat tahun, musim ini tidak berterusan sepadan dengan mana-mana bahagian kalendar moden.

Bulan sunting

Musim Kemunculan terdiri daripada empat bulan yang mempunyai 30 hari. Bulan-bulan ini boleh sama ada disebut dengan jumlah (bulan 5 hingga 8) atau dengan nama-nama seperti berikut:

Musim Kemunculan didahului oleh Musim Pembanjiran dan diikuti dengan Musim Tuai.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Nigel C. Strudwick, Texts from the Pyramid Age, SBL 2005, p.103
  2. ^ David P. Silverman, Ancient Egypt, Duncan Baird Publishers, London 1997. p.93
  3. ^ Marshall Clagett, Ancient Egyptian Science: A Source Book, Diane 1989, ISBN 0-87169-214-7, p.5
Didahului oleh
Musim Pembanjiran
Akhet
Musim Mesir

Musim Kemunculan
Peret'''
hari: 120 hari

Diikuti oleh:
Musim Tuai
Shemu

Templat:AncientEgypt-stub