MythBusters ialah rancangan televisyen hiburan sains Australia-Amerika dicipta oleh Peter Rees dan diterbitkan oleh Beyond Television Productions di Australia. Siri ini ditayangkan di Discovery Channel pada 23 Januari 2003. Siri ini disiarkan oleh penyiar antarabangsa, termasuk SBS Australia (episod pertama, dengan episod berulang yang ditunjukkan pada 7mate Australia), dan saluran Discovery lain di seluruh dunia. Para pakar kesan khas Adam Savage dan Jamie Hyneman, menggunakan unsur-unsur kaedah saintifik untuk menguji kesahihan khabar angin, mitos, adegan filem, pidato, video Internet, dan berita. Rancangan ini ialah salah satu yang paling popular di Discovery Channel, didahului oleh How It's Made dan Daily Planet, kedua-duanya di Kanada. Dari 2006 hingga 2016, rancangan itu diawasi oleh pemain tarian Britain, Dan Tapster, yang bekerja di Sydney, San Francisco dan Manchester.

MythBusters
Genre
PenciptaPeter Rees
Pengacara
Pencerita suara latar
  • Robert Lee
  • Robin Banks (Eropah)
Penggubah
  • Daniel Thomas (pilot)
  • Bob Brozman (pilot)
  • Neil Sutherland
Negara asal
  • Amerika Syarikat
  • Australia[1]
BahasaInggeris
Bilangan musim17
Bilangan episod296
Penerbitan
Pemasangan kamera
Pelbagai
Tempoh siaran43–44 minit
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asalDiscovery Channel (2003–2016)
Science Channel (2017–kini)
Format gambar
Julung kali ditayangkan di
Amerika Syarikat
Siaran asal23 Januari 2003 (2003-01-23) – kini
Kronologi
Rancangan berkaitan
Head Rush
MythBusters: The Search
MythBusters Jr.
Savage Builds
Laman sesawang

Difilemkan di San Francisco dan disunting di Artarmon, New South Wales, Australia, MythBusters disiarkan sebanyak 282 episod sebelum pembatalannya pada akhir musim 2016 pada Mac. Perancangan dan beberapa eksperimen berlaku di bengkel Hyneman di San Francisco; eksperimen yang memerlukan lebih banyak ruang atau penginapan khas difilemkan di lokasi, biasanya di sekitar San Francisco Bay Area dan lokasi lain di California Utara, pergi ke negeri lain atau bahkan negara sekiranya diperlukan.

Pada musim kedua, ahli pasukan Savage dan Hyneman di belakang pasukan telah dianjurkan dalam pasukan kedua MythBusters ("The Build Team"). Mereka secara amnya menguji mitos secara berasingan daripada dua orang utama dan dikendalikan dari bengkel yang lain. Ia berterusan sehingga Ogos 2014, apabila diumumkan pada akhir "Plane Boarding" yang Tory Belleci, Kari Byron, dan Grant Imahara akan meninggalkan rancangan tersebut. Savage dan Hyneman kemudian menjadi hos dua musim terakhir sahaja.[2][3] Pada 21 Oktober 2015, diumumkan bahawa MythBusters akan menyiarkan musim ke-14 dan terakhir pada 2016. Rancangan itu menyiarkan episod terakhirnya pada 6 Mac 2016.

Pada 15 November 2017, saluran kembar Science Channel menghidupkan semula siri ini dengan pengacara yang baru, Jon Lung dan Brian Louden, yang dipilih menerusi MythBusters: The Search.[4] Ia kini difilemkan di Santa Clarita dan lokasi di bahagian lain California Selatan.

MythBusters merujuk kepada kedua-dua nama program dan ahli pelakon yang menguji eksperimen.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "MythBusters". Beyond Distribution. Diarkibkan daripada yang asal pada July 6, 2011. Dicapai pada October 18, 2010.
  2. ^ Leopold, Todd. "MythBusters' losing some regulars". CNN. Dicapai pada August 23, 2014.
  3. ^ Harnick, Chris. "MythBusters Stars Kari Byron, Tory Belleci and Grant Imahara Are Leaving the Show". E Online. Dicapai pada August 23, 2014.
  4. ^ Petski, Denise (July 26, 2017). "Science Channel Sets 'Mythbusters' Return Date – TCA". Deadline (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada July 30, 2017.

Pautan luar sunting