Nasi ulam

makanan tradisi kaum melayu berasal daripada Kedah

Nasi ulam (Jawi: ناسي اولم) adalah hidangan nasi kukus dicampur dengan pelbagai herba, terutama daun pegaga atau sering digantikan dengan ruku-ruku, sayur-sayuran, rempah dan disertakan dengan pelbagai hidangan sampingan. Hidangan ini adalah ciri masakan Melayu dengan banyak variasi dan lazim dijumpai dalam Malaysia , selatan Thailand dan Indonesia. Nasi ulam di Malaysia terdiri daripada beras dimasak sejuk yang dicampur dengan herba cincang seperti daun kaduk, pucuk gajus, bawang dan lain-lain. Kerisik dan rempah lain juga ditambah. Kadang-kadang ikan goreng cincang dicampur masuk.

Nasi Ulam
Nasi Ulam (Ulam Rice) is the traditional Betawi cuisine, delicacy of Jakarta and Jabodetabek in general Sunting ini di Wikidata
JenisHidangan nasi Sunting ini di Wikidata
Tempat asalMalaysia
Kawasan/rantauMalaysia,selatan Thailand dan Indonesia
Dicipta olehKedah
Bahan utamanasi , isi ikan goreng , kacang gajus , daun kaduk , daun tenggek burung , daun asam gelugur , serai
Keragaman/variasiNasi kerabu dan Nasi lemuni
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jenis sunting

Di Indonesia sunting

Di Indonesia, ulam nasi boleh didapati di kalangan suku Betawi (orang asli Jakarta) masakan serta orang Melayu Sumatera dan Bali. Di Jakarta terdapat dua jenis nasi ulam, yang basah (pekat) nasi ulam utara dan tengah Jakarta, dan satu kering di selatan Jakarta. Di Indonesia, ulam nasi biasanya rempah ratus dengan herba ruku-ruku, cili dan ditaburi dengan kacang butir, kerisik atau serundeng. Pelbagai hidangan tambahan lain sering ditambah di atas ulam nasi, seperti dendeng, telur dadar, bergedil, tauhu goreng atau tempe, dan krupuk.

Di Malaysia sunting

Nasi ulam di Malaysia terdiri daripada nasi sejuk rebus yang dicampur dengan herba cincang seperti daun kaduk, pucuk gajus dan bawang; lain-lain rempah seperti kerisik juga ditambah. Kadang-kadang ikan goreng cincang dicampur masuk Versi ini adalah perkara biasa di barat laut Semenanjung Malaysia.

Terdapat sejenis ulam nasi yang lazim di timur laut Semenanjung Malaysia digelar nasi kerabu di mana beras diwarnakan biru (hasil dari bunga telang sebelum dimasak.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting