Negeri berkaitan atau juga dikenali sebagai negeri sekutu (Jawi: نڬري سكوتو/نڬري بركاءيتن) adalah rakan kongsi kecil dalam hubungan formal dan bebas di antara satu wilayah politik pada tahap negeri dengan sebuah negara, yang mana tidak ada istilah khusus lain, seperti protektorat, diterima pakai. Butir-butir perkaitan bebas tersebut terkandung dalam Resolusi Perhimpunan Agung PBB 1541 (XV) Prinsip VI,[1] Perjanjian Perkaitan Bebas atau Akta Kenegaraan Bersekutu dan khusus kepada negara-negara yang terlibat. Dalam kes Kepulauan Cook dan Niue, butiran perkaitan bebas mereka terdapat dalam beberapa dokumen, seperti dalam perlembagaan masing-masing, Pertukaran Surat 1983 antara kerajaan New Zealand dan Kepulauan Cook, dan Perisytiharan Ulang Tahun Keseratus Bersama 2001. Negeri berkaitan yang bebas boleh digambarkan sebagai bebas atau tidak, tetapi perkaitan bebas bukanlah kelayakan status kenegaraan atau status sebagai subjek undang-undang antarabangsa.

Secara tidak rasmi, ia boleh dipertimbangkan secara lebih meluas: daripada bentuk perlindungan amikal pasca-penjajahan, atau protektorat, hingga ke pergabungan anggota yang tidak sama taraf iaitu apabila rakan kongsi yang lebih rendah mewakilkan kepada yang lebih besar (biasanya yang pernah mempunyai kuasa kolonial) secara eksklusif dikekalkan oleh negara berdaulat, biasanya dalam bidang seperti pertahanan dan hubungan luar negeri, sambil menikmati terma ekonomi yang menguntungkan seperti akses pasaran dagang.

Menurut beberapa sarjana, satu bentuk perkaitan berdasarkan perlindungan bermanfaat dan perwakilan kedaulatan dapat dilihat sebagai ciri penentu negara mikro.[2]

Sebuah federasi, sejenis pemerintahan di mana sekurang-kurangnya salah satu subunit dalam sebuah negara yang bersatu menikmati autonomi seperti subunit dalam persekutuan, adalah sama dengan negeri berkaitan, dengan subunit yang mempunyai kemerdekaan yang besar dalam isu-isu dalaman, kecuali hal ehwal luar negara dan pertahanan. Namun, dari segi undang-undang antarabangsa, ia adalah keadaan yang sama sekali berbeza kerana subunit itu bukan entiti antarabangsa yang bebas dan tidak mempunyai hak berpotensi untuk kemerdekaan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ See: the General Assembly of the United Nations approved resolution 1541 (XV) Diarkibkan 21 Januari 2012 di Wayback Machine (pages: 509–510) defining free association with an independent State, integration into an independent State, or independence
  2. ^ Dumieński, Zbigniew (2014). "Microstates as Modern Protected States: Towards a New Definition of Micro-Statehood" (PDF). Occasional Paper. Centre for Small State Studies. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-07-14. Dicapai pada 20 August 2014. Cite journal requires |journal= (bantuan)