Nickelodeon Animation Studio

Nickelodeon Animation Studio, yang juga dikenali di Burbank sebagai Nickelodeon Studios Burbank, ialah studio animasi Amerika yang dimiliki dan dikendalikan oleh Viacom melalui Nickelodeon menghasilkan banyak siri televisyen animasi seperti SpongeBob SquarePants, The Loud House, Welcome to the Wayne, The Adventures of Dangerous Kid, dan The Rise of Teenage Mutant Ninja Turtles dan juga menghasilkan rancangan lain untuk Nicktoons, Nick at Nite, TeenNick, dan Nick Jr..

Nickelodeon Animation Studio
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriAnimasi
Ditubuhkan1990 (sebagai Games Animation)
1998
(sebagai Nickelodeon Animation Studios)
PengasasVanessa Coffey
Mary Harrington
Ibu pejabatStudio City, Los Angeles, California, A.S. (1990–1998)
Burbank, Los Angeles, California, U.S. (1998–kini)
Tokoh pentingChris Viscardi ([SVP)[1]
KeluaranTelevisyen
Filem
PemilikNational Amusements
Paramount Pictures (filem cereka)
Bilangan kakitangan200 Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukViacom Media Networks
(Viacom)
PembahagianNick Digital
Nickelodeon Digital Advertising
Tapak webnickanimation.com
IMDB: co0044395 Facebook: NickAnimation Twitter: nickanimation Instagram: nickanimation Youtube: UC74bcC7aGRNz4KoRpJsJNEw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Asas bahagian animasi bermula dengan penciptaan tiga program animasi asli pada tahun 1991, Doug, Rugrats dan The Ren & Stimpy Show. Pada tahun 1992, Nickelodeon mengasaskan Games Animation untuk menghasilkan usaha animasi masa depan termasuk siri Rocko's Modern Life yang pertama di dalamnya. Games Animation menghasilkan sebahagian besar output pertengahan tahun 1990-an dengan kerjasama syarikat-syarikat terkenal seperti Frederator Studios. Pada tahun 1998, studio itu berpindah dari Studio City, California ke Burbank untuk merayakan kemudahan baru dan dinamakan semula Nickelodeon Animation Studio.

Selain Nickelodeon dan saluran kembarnta, ia juga menghasilkan siri kartun untuk rangkaian lain seperti Paramount Network.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "CHRIS VISCARDI | Executive Staff | Nick Press". NickPress. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-24. Dicapai pada 2018-05-24.

Pautan luar sunting