Nirvana (kugiran)

(Dilencongkan dari Nirvana (kumpulan))

Nirvana ialah sebuah kugiran grunge dari Seatle, Amerika Syarikat yang ditubuhkan pada tahun 1987. Sebelum dibubarkan, kugiran ini terdiri daripada tiga orang iaitu Kurt Cobain (penyanyi, gitar utama), Krist Novoselic (bes) dan Dave Grohl (dram).

Nirvana
Nirvana pada 1993, kiri ke kanan, Krist Novoselic, Kurt Cobain, Dave Grohl
Latar belakang
Berasal dariAberdeen, Washington, A.S.
GenreRock alternatif, grunge
Tahun aktif1987—1994
Syarikat rakaman
Sub Pop
DGC / Geffen
Pengkarya berkait
Fecal Matter
Foo Fighters
Flipper
Eyes Adrift
Earth
Melvins
The Germs
Laman sesawang
Universal: Nirvana
AhliKurt Cobain
Krist Novoselic
Dave Grohl
Bekas ahliAaron Burckhard
Chad Channing
Dale Crover
Jason Everman
Dave Foster
Dan Peters

Sepanjang kerjaya muzik Nirvana, mereka telah mengeluarkan secara rasminya tiga album studio, iaitu Bleach pada 1989, Nevermind pada 1991 dan akhir sekali In Utero pada 1993. Mereka mungkin paling dikenali dengan lagu mereka, Smell Like Teen Spirit dari album Nevermind.

Pada penghujung 1980-an, Nirvana mengukuhkan dirinya sebagai sebahagian daripada adegan grunge Seattle, mengeluarkan album pertamanya, Bleach, untuk label rekod bebas Sub Pop pada tahun 1989. Mereka membangunkan bunyi yang bergantung pada kontras dinamik, selalunya antara ayat yang tenang dan kuat, korus berat. Selepas menandatangani kontrak dengan label utama DGC Records pada tahun 1991, Nirvana menemui kejayaan arus perdana yang tidak dijangka dengan "Smells Like Teen Spirit", single pertama daripada album kedua mereka yang terkenal Nevermind (1991). Fenomena budaya pada tahun 1990-an, Nevermind telah diperakui Diamond oleh Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA) dan dikreditkan kerana menamatkan dominasi hair metal.[1]

Dicirikan oleh estetika punk mereka, gabungan melodi pop Nirvana dengan bunyi bising, digabungkan dengan tema kebencian dan pengasingan sosial, membawa mereka populariti global. Berikutan lawatan yang meluas dan album kompilasi 1992 Incesticide dan EP Hormoaning, kumpulan itu mengeluarkan album studio ketiga mereka yang sangat dinanti-nantikan, In Utero (1993). Album ini mengungguli kedua-dua carta album AS dan UK, dan mendapat pujian oleh pengkritik. Nirvana dibubarkan berikutan bunuh diri Cobain pada April 1994. Siaran selanjutnya telah diawasi oleh Novoselic, Grohl, dan balu Cobain, Courtney Love. Album langsung MTV Unplugged di New York (1994) memenangi Persembahan Muzik Alternatif Terbaik di Anugerah Grammy 1996.

Nirvana ialah salah satu band terlaris sepanjang zaman, telah menjual lebih daripada 75 juta rekod di seluruh dunia. Sepanjang tiga tahun mereka sebagai lakonan arus perdana, Nirvana menerima Anugerah Muzik Amerika, Anugerah Brit, dan Anugerah Grammy, serta tujuh Anugerah Muzik Video MTV dan dua Anugerah NME. Mereka mencapai lima hits nombor satu di carta Lagu Alternatif Billboard dan empat album nombor satu di Billboard 200. Pada tahun 2004, Rolling Stone menamakan Nirvana antara 100 artis terhebat sepanjang zaman. Mereka telah dilantik ke dalam Rock and Roll Hall of Fame pada tahun pertama kelayakan mereka pada tahun 2014.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ Hall, James (September 24, 2016). "Nevermind at 25: how Nirvana's 1991 album changed the cultural landscape". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0307-1235. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2019. Dicapai pada December 2, 2019.