Nobuo Kishi

ahli politik Jepun

Nobuo Kishi (岸 信夫, Kishi Nobuo, lahir 1 April 1959) ialah seorang ahli politik Jepun yang kini berkhidmat sebagai ahli Dewan Perwakilan dalam Diet Jepun dan sebagai Menteri Pertahanan. Beliau juga adalah adik lelaki bekas Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe, dan cucu bekas Perdana Menteri Nobusuke Kishi.

Nobuo Kishi
岸 信夫
Nobuo Kishi pada Persidangan Wilayah CTBT di Jakarta, 2014.
Menteri Pertahanan
Memegang jawatan
16 September 2020
Perdana MenteriYoshihide Suga
Didahului olehTarō Kōno
Ahli Dewan Perwakilan
Memegang jawatan
12 Disember 2012
Didahului olehHideo Hiraoka
Kawasan pilihan rayaDaerah Yamaguchi ke-2
Ahli Dewan Kaunselor
Dalam jawatan
26 Julai 2004 – 30 November 2012
Didahului olehMasuo Matsuoka
Digantikan olehEjima Kiyoshi
Kawasan pilihan rayaYamaguchi
Butiran peribadi
Lahir安倍 信夫 (Jepun: Abe Nobuo)
(1959-04-01) 1 April 1959 (umur 65)
Tokyo, Jepun
Parti politikParti Demokratik Liberal
Alma materUniversiti Keio

Kehidupan awal sunting

Nobuo ialah anak ketiga Shintaro Abe dan Yoko Abe (sebelum kahwin: Kishi). Beliau dilahirkan di Tokyo. Tidak lama selepas kelahirannya, beliau diambil sebagai anak angkat oleh bapa saudaranya, pengerusi Seibu Oil, Nobukazu Kishi, yang tidak dapat memiliki anak sendiri.[1] Beliau tidak tahu mengenai keturunan asalnya atau hubungannya dengan anak lelaki Shintaro Abe yang lain (Hironobu dan Shinzo Abe), sehinggalah beliau bersiap untuk memasuki ke universiti.

Kishi menghabiskan dekad pertama hidupnya tinggal bersama datuknya Nobusuke di Tokyo.[2] Beliau lulus dari Fakulti Ekonomi di Universiti Keio pada 1981 dan menyertai Sumitomo Corporation, di mana beliau bekerja di sana sehingga 2002. Lawatan kerjanya meliputi Amerika Syarikat, Vietnam, dan Australia.

Kerjaya politik sunting

Dengan sokongan abangnya Shinzo Abe, Kishi terpilih ke Dewan Kaunselor pada 2004, mewakili Wilayah Yamaguchi.[2] Beliau menjadi terkenal sebagai pakar dalam masalah keselamatan.[3] Beliau pernah berkhidmat sebagai Setiausaha Parlimen untuk Pertahanan (Kabinet Fukuda dan Aso), Naib Pengerusi, Jawatankuasa Hal Ehwal Diet LDP di Dewan Kaunselor, Timbalan Ketua, Pertubuhan Parti dan Ibu Pejabat Kempen LDP, Pengerusi, Jawatankuasa Khas mengenai Masalah Okinawa dan Utara.[4]

Kabinet Abe sunting

Kishi terpilih menjadi ahli Dewan Perwakilan pada pilihan raya umum Jepun 2012 setelah mengundurkan diri dari kerusi Dewan Kaunselornya. Beliau kembali mengambil tempat di Wilayah Yamaguchi yang sebelumnya menjadi milik datuknya Nobusuke Kishi dan datuk saudaranya Eisaku Sato, tetapi beliau kalah kepada Parti Demokratik Jepun dalam pilihan raya umum Jepun 2009.[2] Selepas pilihan raya 2012, abangnya Abe menjadi Perdana Menteri. Kishi dinaikkan pangkat sebagai Naib Menteri Kanan Luar Negeri pada 2013.[5]

Kishi terkenal pada masa ini kerana peranannya dalam mempromosikan hubungan Jepun-Taiwan. Beliau membantu mengatur pertemuan bersejarah antara Perdana Menteri Abe dan pemimpin pembangkang Taiwan Tsai Ing-wen pada 2015.[2] Setelah Tsai dipilih semula sebagai Presiden, Kishi bertemu dengan Tsai di Taiwan pada Januari 2020 dan sekali lagi pada bulan Julai 2020 (ketika dia menghadiri pemakaman Presiden Lee Teng-hui).[6]

Pada 2019, beliau secara terbuka menganjurkan agar Jepun memperoleh kemampuan menyerang sebagai langkah pertahanan terhadap Korea Utara, dengan menyatakan bahawa Jepun tidak boleh bergantung kepada Amerika Syarikat untuk pertahanan.[3]

Kabinet Suga sunting

Kishi dilantik sebagai Menteri Pertahanan di bawah Perdana Menteri Yoshihide Suga pada bulan September 2020. Pengulas Michael Bosack menyifatkan ini sebagai "pilihan aneh yang menandakan pengaruh faksional dan mungkin kepentingan peribadi," dan berpendapat bahawa faksi yang dipimpin oleh Hiroyuki Hosoda jelas berusaha membina ketauliahan Kishi.[7] Berikutan berita pelantikan Kishi, seorang jurucakap Kementerian Luar Negeri China menyatakan harapan bahawa Jepun tidak akan menjalin hubungan rasmi dengan Taiwan.[6]

Pada Oktober 2020, Kishi mengeluarkan kenyataan bersama dengan Menteri Pertahanan Australia Linda Reynolds yang mengumumkan bahawa Pasukan Pertahanan Diri Jepun akan diaktifkan untuk melindungi aset ketenteraan Australia, suatu tindakan yang dibuat sah pada bulan September 2015 melalui "Perundangan Pemeliharaan Keamanan dan Keselamatan" lulus di bawah pentadbiran Abe. Ini menjadikan Australia sebagai negara kedua (setelah Amerika Syarikat) yang asetnya dibenarkan untul dilindungi oleh Jepun.[8] Kishi dan Reynolds juga menekankan penentangan mereka terhadap "setiap tindakan unilateral yang tidak stabil atau memaksa yang dapat mengubah status quo dan meningkatkan ketegangan di Laut China Timur," dan beberapa penganalisis telah berspekulasi bahawa ini merujuk pada kegiatan maritim China di sekitar Kepulauan Senkaku.[9]

Kedudukan ideologi sunting

Seperti abangnya Shinzō, Kishi mempunyai kaitan dengan lobi revisionis sejarah Nippon Kaigi,[10]

Dalam temuramah pada Mac 2014, beliau berpendapat bahawa nasionalisme tidak meningkat di Jepun, dan bahawa pemerintah Abe tidak akan mengubah rekod Jepun dalam usaha untuk perdamaian sebagai ahli masyarakat antarabangsa.[11]

Rujukan sunting

  1. ^ Kamiya, Setsuko (30 Disember 2006). "Cultural attitudes spell few adoptions". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2018. Dicapai pada 21 Februari 2015.
  2. ^ a b c d Osaki, Tomohiro (2020-09-17). "Nobuo Kishi, Abe's younger brother, seeks to carve out new role as Japan's defense chief". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Oktober 2020. Dicapai pada 17 September 2020.
  3. ^ a b Johnson, Jesse; Osaki, Tomohiro (2020-09-16). "Suga expected to take back seat in shaping Japan's foreign policy". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2020.
  4. ^ Profill Kishi Nobuo laman sesawang LDP: jimin.jp/english/profile/members/114678.html Diarkibkan 2016-11-13 di Wayback Machine (dalam bahasa Inggeris) (Dicapai pada 2 Disember 2014)
  5. ^ "Abe appoints more women, brother to senior government posts". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). 30 September 2013. Dicapai pada 16 September 2020.
  6. ^ a b "Taiwan ties of Japan's new defence chief spark China reaction". South China Morning Post (dalam bahasa Inggeris). 16 September 2020. Dicapai pada 17 September 2020.
  7. ^ Bosack, Michael MacArthur (16 September 2020). "Breaking down Suga's picks for his first Cabinet". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 16 September 2020.
  8. ^ "Japan and Australia to coordinate on protection of military assets". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). 20 Oktober 2020. Dicapai pada 4 November 2020.
  9. ^ Bosack, Michael MacArthur (22 Oktober 2020). "Five takeaways from the Australia-Japan defense ministers' joint statement". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 November 2020.
  10. ^ Laman sesawang Nippon Kaigi
  11. ^ "Nationalism not on the rise: Abe's brother". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). 21 Mac 2014. Dicapai pada 16 September 2020.

Pautan luar sunting

Kerusi dewan
Didahului oleh
Masuo Matsuoka
Ahli Dewan Kaunselor untuk Daerah besar Yamaguchi
2004 – kini
Pemegang jawatan kini
Jawatan politik
Didahului oleh
Tarō Kōno
Menteri Pertahanan
2020–kini
Pemegang jawatan kini