Norodom Sihanouk

Raja Kemboja

Preah Bat Samdech Preah Norodom Sihanouk Varman (Khmer: នរោត្តម សីហនុ; 31 Oktober 1922 – 15 Oktober 2012) merupakan bekas Raja Kemboja. Setelah turun takhta pada 7 Oktober 2004 baginda mengambil gelaran Putera. Baginda dilahirkan di Phnom Penh, anakanda lelaki kepada Raja Norodom Suramarit dan Ratu Sisowath Kossamak.

Norodom Sihanouk
នរោត្តម សីហនុ
Raja Kemboja
Indochina Perancis
(Penggal pertama)
Pemerintahan25 April 1941 – 2 Mac 1955
KemahkotaanSeptember 1941
Didahului olehSisowath Monivong
Diikuti olehNorodom Suramarit
Raja Kemboja
(Penggal ke-2)
Pemerintahan24 September 1993 – 7 Oktober 2004
Didahului olehChea Sim
Diikuti olehNorodom Sihamoni
Keputeraan(1922-10-31)31 Oktober 1922
Phnom Penh, Indochina Perancis
Kemangkatan15 Oktober 2012(2012-10-15) (umur 89)
Beijing, China
PasanganNorodom Monineath
(sejak 12 April 1952)
Anakanda14 anak
Nama penuh
Preah Karuna Preah Bat Sâmdech Preah Norodom Sihanouk Preahmâhaviraksat
KerabatKerabat Norodom
AyahandaNorodom Suramarit
BondaSisowath Kossamak
AgamaAgama Buddha
TandatanganTandatangan Norodom Sihanouk នរោត្តម សីហនុ
Norodom Sihanouk
Perdana Menteri Kemboja ke-1
Perdana Menteri Negeri Naungan Kemboja ke-1
Dalam jawatan
18 Mac 1945 – 13 Ogos 1945
Didahului olehJawatan diwujudkan
Digantikan olehSon Ngoc Thanh
Perdana Menteri Kemboja ke-12
Perdana Menteri Negeri Naungan Kemboja ke-2
Dalam jawatan
28 April 1950 – 30 Mei 1950
Didahului olehYem Sambaur
Digantikan olehSamdech Krom Luong Sisowath Monipong
Perdana Menteri Kemboja ke-16
Perdana Menteri Negeri Naungan Kemboja ke-6
Dalam jawatan
16 Jun 1952 – 24 Januari 1953
Didahului olehHuy Kanthoul
Digantikan olehPenn Nouth
Perdana Menteri Kemboja ke-20
Perdana Menteri Kerajaan Kemboja ke-3
Dalam jawatan
7 April 1954 – 18 April 1954
Didahului olehChan Nak
Digantikan olehPenn Nouth
Perdana Menteri Kemboja ke-23
Perdana Menteri Kerajaan Kemboja ke-6
Dalam jawatan
3 Oktober 1955 – 5 Januari 1956
Didahului olehLeng Ngeth
Digantikan olehOum Chheang Sun
Perdana Menteri Kemboja ke-25
Perdana Menteri Kerajaan Kemboja ke-8
Dalam jawatan
1 Mac 1956 – 24 Mac 1956
Didahului olehOum Chheang Sun
Digantikan olehKhim Tit
Perdana Menteri Kemboja ke-27
Perdana Menteri Kerajaan Kemboja ke-10
Dalam jawatan
15 September 1956 – 15 Oktober 1956
Didahului olehKhim Tit
Digantikan olehSan Yun
Perdana Menteri Kemboja ke-35
Perdana Menteri Kerajaan Kemboja ke-17
Dalam jawatan
9 April 1957 – 7 Julai 1957
Didahului olehSam Yun
Digantikan olehSim Var
Perdana Menteri Kemboja ke-36
Perdana Menteri Kerajaan Pemangku Kemboja ke-1
Dalam jawatan
3 April 1960 – 19 April 1960
Didahului olehDiri sendiri
(sebagai PM Kerajaan Kemboja Bebas
Digantikan olehPho Proeung
Butiran peribadi
Parti politikSangkum Reastr Niyum
ProfesionAhli politik

Sepanjang sejarah Kemboja yang berceramuk baginda memegang begitu banyak jawatan sehinggakan Guinness Book of World Records mengenal pasti beliau sebagai ahli politik yang menjawat jawatan politik paling pelbagai. Ini termasuk dua penggal sebagai raja, satu sebagai presiden, dua sebagai perdana menteri, dan satu sebagai ketua negara tanpa gelaran Kemboja, termasuk pelbagai jawatan sebagai ketua dalam pelbagai kerajaan buangan.

Baginda mendapat pelajaran rendah di sekolah rendah Phnom Penh, Ecole Francois Baudoin. Baginda menyambung pelajaran menengah di Saigon (sekarang Bandar Ho Chi Minh), Vietnam dan semenjak itu menghadiri sekolah tentera di Saumur, Perancis. Apabila nenda lelaki sebelah bondanya, Raja Sisowath Monivong, meninggal pada 23 April 1941, Majlis Mahkota Crown Council melantik Putera Sihanouk sebagai Raja Kambodia, selepas baginda dimahkotakan pada bulan September tahun yang sama. Khabar angin bertiup pada masa itu bahawa perlantikan baginda disebabkan oleh pengaruh Perancis.

Selepas Perang Dunia II dan pada awal 1950-an, matlamat politik Raja Sihanouk cenderung ke arah nasionalisme dan baginda mula menyuarakan tuntutan agar Perancis memberikan kemerdekaan dan keluar daripada Kemboja, mencerminkan semangat kebanyakan negara di kawasan tersebut, termasuk Vietnam, Thailand, dan Laos. Baginda membuang diri ke Thailand pada 1952 dan enggan kembali sehingga kemerdekaan diberikan. Baginda kembali apabila permintaan baginda berjaya dan negaranya diberikan kemerdekaan pada 9 November 1953. Pada 2 Mac 1955, baginda turun takhta bagi memberi laluan kepada ayahanda baginda, menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri Kambodia beberapa bulan kemudian. Selepas kemangkatan ayahanda baginda pada tahun 1960, baginda sekali lagi dilantik sebagai ketua negara, tetapi tidak dikurniakan gelaran 'Raja'.

Ketika Perang Vietnam berceramuk, Sihanouk cuba mengekalkan Kemboja sebagai negara berkecuali. Bergilir-gilir menyokong Republik Rakyat China dan Amerika Syarikat dan kemudiannya meyokong polisi Jalan Ketiga, baginda bagaimanapun gagal dalam usaha menghalang perperangan dari merebak sehingga ke dalam negara baginda. Pada Mac 1970, ketika baginda berada di luar negara, satu kudeta yang diatur oleh Lon Nol berlaku yang menyingkir beliau daripada kuasa. Selepas rampasan kuasa Putera Sihanouk melarikan diri ke Beijing dan menyusun pasukan untuk menentang kerajaan Lon Nol di Phnom Penh. Apabila Republik Khmer jatuh ke tangan Khmer Rouge pada April 1975, Putera Sihanouk menjadi simbol ketua negara sementara Pol Pot kekal menjadi kuasa di belakang takhta. Pada tahun berikutnya, pada 4 April, Sihanouk sekali lagi disingkir dari jawatannya dan bersara dari politik. Baginda sekali lagi mencari perlindungan di Republik Rakyat China dan Korea Utara.

Pencerobohan Vietnam ke atas Kambodia pada bulan Disember 1978 menyingkirkan Khmer Rouge. Walaupun berhati-hati dengan Khmer Rouge, Putera Sihanouk akhirnya bergabung tenaga dengan mereka agar dapat membentuk barisan bersatu menentang Vietnam. Pada 1982, baginda menjadi presiden Coalition Government of Democratic Kampuchea (CGDK), yang merangkumi parti FUNCINPEC-nya, KPNLF Son Sann dan Khmer Rouge. Vietnam berundur pada tahun 1989, meninggalkan kerajaan pro-Vietnam dibawah pemerintahan Perdana Menteri Hun Sen yang dikenali sebagai People's Republic of Kampuchea.

Perundingan damai antara CGDK dan PRK bermula tidak lama kemudian dan berlanjutan sehingga 1991 apabila semua pihak bersetuju untuk penyelesaian lengkap yang ditanda tangani di Paris. Putera Sihanouk kembali sekali lagi ke Kambodia pada 14 November 1991 selepas tiga belas tahun dalam buangan.

Pada tahun 1993, Yang Maha Mulia Norodom Sihanouk dilantik kembali sebagai Raja Kambodia dan anakandanya H.R.H. Norodom Ranariddh bermesyuarat dengan Madame Marie de Roland-Peel, General Secretary kepada British Committee for Free Vietnam, Laos, Cambodia & Burma dan mereka bersetuju untuk memasuki Southeast Asia Imperial & Royal League, diketuai oleh H.I.H. Putera Nguyen Phuc Buu Chanh dari Vietnam.

Semenjak kepulangannya kesihatannya terganggu dan banyak khabar angin menyatakan bahawa baginda akan menuruni takhta sekali lagi. Sepanjang awal 2004, baginda berulang beberapa kali ke Beijing, China, untuk mendapatkan rawatan perubatan.

Minat masa lapang Sihanouk termasuk filem dan muzik. Baginda merupakan pembuat filem sepanjang tahun, mengarah banyak filem dan karangan muzik. Dia merupakan salah seorang ketua negara dalam kawasan ini yang mempunyai laman web tersendiri, yang mempunyai pengikut sendiri, menarik lebih seribu pelawat sehari, sejumlah besar dari pengguna Internet negaranya. Kenyataan Di Raja diletakkan di situ setiap hari untuk dibaca rakyatnya.

Raja Sihanouk masuk dalam buangan sendiri pada Januari 2004, menetap di Pyongyang, Korea Utara, dan Beijing, China. Baginda mengumumkan penurunan takhtanya pada 7 Oktober 2004. Seminggu selepas itu, pada 14 Oktober, salah seorang putera baginda, Norodom Sihamoni dilantik menggantikannya. Pada Oktober 2004, Norodom turun takhta.

Kemangkatan sunting

Pada 15 Oktober 2012, baginda mangkat akibat serangan jantung di Beijing pada usia 89 tahun. Pembantu peribadinya Putera Sisowath Thomico memaklumkan bahawa baginda bersemayam di Beijing sejak Januari 2012. Beliau sepatutnya berumur 90 tahun pada 31 Oktober 2012 . Mayat baginda dibawa dari China kembali ke Phnom Penh untuk upacara pemakaman di istana diraja menurut tradisi Kemboja. [1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting