Once Upon a Time in China

Once Upon a Time in China adalah sebuah filem seni bela diri Hong Kong tahun 1991 yang ditulis dan diarahkan oleh Tsui Hark. Dibintangi oleh Jet Li sebagai Wong Fei-hung seorang sifu seni bela diri China.

Once Upon a Time in China
PengarahTsui Hark
PenulisTsui Hark
Leung Yiu-ming
Tang Pik-yin
Yun Kai-chi
Dihasilkan olehTsui Hark
DibintangiJet Li
Rosamund Kwan
Kent Cheng
Jacky Cheung
Yuen Biao
SinematografiChan Tung-chuen
Wilson Chan
David Chun
Andy Lam
Arthur Wong
Bill Wong
Disunting olehMarco Mak
Muzik olehRomeo Díaz
James Wong
Diedarkan olehGolden Harvest
Tarikh tayangan
15 Ogos 1991
Masa tayangan
134 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Pecah panggungHK$29,672,278

Plot sunting

Kebimbangan bertambahan ke atas orang Barat dari Amerika, Britain dan Perancis menambahkan kehadiran mereka di Foshan (dalam sesetengah pengeluaran DVD, sarikata menyatakan bahawa bandar dalam soalan adalah Canton, mungkin kerana ia suatu tempat yang lebih dikenali). Jeneral Tentera Bendera Hitam menghadapi Wong Fei-hung (Jet Li) dan meminta bahawa dia mendapatkan kerja dan melatihkan sekumpulan milita pewira kung fu untuk bantu melindungi bandar. Wong memberikan kerja, "Porky" Lang (Kent Cheng) dan "Bucktooth So" (Jacky Cheung).

Wong bertemu dengan 十三姨 ("Thirteenth Aunt", dilakon oleh Rosamund Kwan) dan perasaan cinta di antara mereka berdua stirred. Meskipun, bapa Shao Jun adalah seorang sworn brother pada datuk Wong Fei-hung. Ini telah membuat dia, secara teknikal, mak cik Wong Fei-hung. Perhubungan cinat diantara mereka dianggap suatu taboo di kalangan masyarakat tradisional Cina, oleh itu tetap menghantui perhubungan mereka.

Leung Foon (or "Fu", played by Yuen Biao) tiba di bandar dengan sekumpulan Opera Cina dan mendapat masalah dengan sekumpulan tempatan yang bernama Sha Ho Bang, yang mengganaskan bisnes-bisnes tempatan dan urusan dengan warga Amerika itu. Dia secara tidak sengaja menembusi Aunt Yee dan jatuh cinta dengannya. Selepas ditendang keluar oleh kumpulan opera itu, Fu bermula latihan di bawah seorang guru lain, "Iron Robe" Yim (Yee-kwan Yan).

Warga Amerika, Jackson (Jonathan Isgar) dan Tiger (Steve Tartalia) bekerja untuk syarikat Sino-Pacific, mengekspot orang Cina ke AS untuk virtual slave labour. Kumpulan gelap Sha Ho membantu warga Amerika itu dengan menculik para wanita untuk dijual sebagai pelacur untuk lelaki Amerika itu.

Sifu Wong cuba untuk membawa geng itu ke keadilan tetapi takut penduduk Foshan tidak berani bertindak sebagai saksi.

"Iron Robe" Yim berkeputusan dia harus berkelahi dan mengalahkan Wong untuk mendapat nama untuk dirinya sendiri di bandar, supaya dapat membuka sebuah sekolah seni pertahan diri maju. Kumpulan gelap Sha Ho memberikan bantuan pada Yim jika dia bersekutu dirinya dengan geng mereka, suatu gerakan yang memaksa Leung Foon untuk menentang Wong Fei-hung.

Anugerah dan Calonan sunting

  • 1992 Anugerah Filem Hong Kong
    • Menang: Pengarah Terbaik (Tsui Hark)
    • Menang: Koreografi Aksi Terbaik
    • Menang: Terbitan Filem Terhebat (Marco Mak)
    • Menang: Skor Filem Asli Terbaik (James Wong)
    • Calonan: Gambaran Terbaik
    • Calonan: Pelakon Sokongan Terbaik (Jacky Cheung)
    • Calonan: Sinematografi Terbaik
    • Calonan: Arahan Seni Terbaik (Yee Chung-man)

Pejabat kotak sunting

Once Upon a Time in China adalah secara besar dikreditkan dengan memulakan jangka kegemaran seni pertahan diri pada awal ke lewat 1990an/ Ia adalah suatu box office hit. Filem ini beroperasi hampir selama dua bulan, tempoh terpanjang untuk mana-mana siri, dan membelanjakan $29,672,278 HKD di Hong Kong.[1]

Pelakon sunting

Pautan luar sunting

Templat:Once Upon a Time in China Templat:CinemaofHongKong