Organisasi Todt (Bahasa Jerman: Organisation Todt) (OT) merupakan sebuah pertubuhan kejuruteraan tentera Reich Ketiga dan awam di Jerman, dinamakan selepas pengasasnya, Fritz Todt, seorang jurutera dan tokoh kanan Nazi. Organisasi tersebut bertanggungjawab untuk pelbagai jenis projek kejuruteraan di kedua-dua Jerman sebelum Perang Dunia II, di Jerman sendiri dan wilayah-wilayah taklukan dari Perancis hingga ke Soviet Union semasa peperangan. Ia menjadi terkenal kejamnya kerana menggunakan buruh paksa. Sejarah organisasi tersebut disusun kemas kepada tiga fasa:

  • Tempoh sebelum perang tahun 1933-38 di mana jawatan utama Todt adalah Inspektor Jeneral bagi Jalan Raya Jerman (Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen) dan tanggungjawab utama beliau ialah membina rangkaian Autobahn. Organisasi ini dapat memanfaatkan buruh "kerahan" (iaitu wajib), dari dalam Jerman, melalui Perkhidmatan Buruh Reich (Reichsarbeitsdienst, RAD).
  • Tempoh dari tahun 1938, apabila OT yang sebenar ditubuhkan, sehingga Februari 1942, apabila Todt meninggal dunia dalam nahas kapal terbang. Dalam tempoh ini (1940) Todt dinamakan Menteri Persenjataan dan Bahan Peledak (Reichminister für Bewaffnung und Munition) dan projek-projek dalam OT menjadi hampir eksklusif tentera. Peningkatan yang besar dalam permintaan buruh yang dicipta oleh pelbagai projek tentera dan separa tentera menemui satu siri pengembangan undang-undang perkhidmatan wajib, yang akhirnya semua mempunyai kewajipan Jerman secara sembarangan ditentukan (iaitu, berkesan tanpa had) buruh wajib bagi kerajaan: Zwangsarbeit. Dari tahun 1938-1940, lebih 1.75 juta rakyat Jerman telah dikerah ke dalam perkhidmatan buruh. Dari tahun 1940-1942, Organisasi Todt mula bergantung kepada Gastarbeitnehmer (buruh asing), Militärinternierte (tahanan tentera), Zivilarbeiter (buruh awam), Ostarbeiter (buruh Timur) dan Hilfswillige ("sukarela") buruh POW.
  • Tempoh dari tahun 1942 hingga akhir perang, apabila Albert Speer menggantikan Todt dan OT telah diserap ke dalam (dinamakan semula dan diperluaskan) Kementerian Persenjataan dan Pengeluaran Perang (Reichsministerium für Rüstung und Kriegsproduktion). Kira-kira 1.4 juta pekerja adalah dalam perkhidmatan Organisasi ini. Secara keseluruhan, 1% adalah rakyat Jerman yang ditolak dari perkhidmatan tentera dan 1.5% adalah banduan kem tahanan; selebihnya adalah tawanan perang dan buruh wajib dari negara-negara yang diduduki. Semua telah dilayan dengan berkesan sebagai hamba dan wujud dalam perkhidmatan diktator sebuah negara totalitarian yang kejam. Ramai yang mati sewaktu bekerja atau semasa perang.
Rudolf Hess, Heinrich Himmler, Philipp Bouhler, Menteri Reich Todt dan Reinhard Heydrich (dari kiri), mendengar kata-kata Konrad Meyer di pameran Generalplan Ost, 20 Mac 1941
Eduard Dietl dan Albert Speer, di Lapangan Terbang Rovaniemi di Finland, pada musim sejuk tahun 1944

1933-1938: Pembinaan Autobahn sunting

1938-1942: Organisasi "Todt" sunting

1942-1945: dibawah Albert Speer sunting

Bibliografi sunting

  • Showell, Jak P. Mallmann. Hitler's U-boat bases. Sutton Publishing, 2002. ISBN 0-7509-2606-6

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting