Over the Moon (filem 2020)

filem animasi komputer 2020

Over the Moon adalah filem fantasi keluarga muzik animasi komputer Amerika-China 2020, yang diarahkan oleh Glen Keane dan diarah bersama oleh John Kahrs, dari lakon layar oleh Audrey Wells dengan tambahan bahan lakon layar oleh Alice Wu dan Jennifer Yee McDevitt. Filem ini dihasilkan oleh Pearl Studio dan Netflix Animation, dan dianimasikan oleh Sony Pictures Imageworks. Ini adalah filem antarabangsa pertama yang diarahkan oleh Keane, yang berkhidmat sebagai juru animasi untuk Walt Disney Animation Studios ; dan filem kedua yang dihasilkan oleh Pearl Studio, selepas filem animasi DreamWorks '2019 Abominable. Ini adalah filem Pearl Studio pertama yang tidak dihasilkan oleh DreamWorks Animation.

Over the Moon
PengarahGlen Keane
PenulisAudrey Wells
Dihasilkan oleh
  • Gennie Rim
  • Peilin Chou
Dibintangi
Disunting olehEdie Ichioka
Muzik oleh
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 17 Oktober 2020 (2020-10-17) (MFF)
  • 23 Oktober 2020 (2020-10-23) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
100 minit
Negara
  • Amerika Syarikat
  • China
BahasaInggeris
Pecah panggung$860,000[1]

Ia pertama kali ditayangkan di Montclair Film Festival pada 17 Oktober 2020, [2] diikuti dengan Netflix dan teater terpilih [3] dilancarkan pada 23 Oktober. [4] Filem ini secara amnya mendapat ulasan positif dan memperoleh $860,000 (di seluruh dunia).

Plot sunting

Seorang gadis bernama Fei Fei diceritakan legenda dewi Bulan Chang'e yang mengambil ramuan untuk keabadian, menyebabkan dia menjadi dewi dan naik ke Bulan tanpa kekasihnya Houyi, dan menunggunya di sana. Sebagai persiapan untuk Festival Bulan tahunan, Fei Fei dan keluarganya membuat kuih bulan untuk kampung. Namun, ibu Fei Fei jatuh sakit, dan memberikan anak perempuannya arnab bernama Bungee, sebelum meninggal dunia.

Fei Fei, yang masih mempercayai Chang'e empat tahun kemudian, dia sedih ketika dia mengetahui bahawa ayahnya bertunangan dengan Zhong, dan anaknya yang menjengkelkan, Chin. Keluarga Fei Fei bergabung dengan mereka untuk perayaan Festival Bulan, tetapi semasa makan mereka Fei Fei menyedari bahawa ayahnya tidak lagi mempercayai Chang'e kerana keluarganya menolak keberadaan dewi itu. Kecewa, dia lari ke tasik yang biasa dia kunjungi bersama keluarganya dan mengenang ibunya. Diilhami oleh derek dan legenda Chang'e, dia memutuskan untuk membina roket ke Bulan untuk membuktikan bahawa Chang'e itu nyata. Dia merancang roket yang menyerupai tanglung kertas Cina dalam bentuk arnab yang menggunakan bunga api untuk meningkatkan kepantasannya. Roketnya hampir berjaya sehingga dia menyedari bahawa Chin menyelinap di roketnya dan mereka mula terhempas ke Bumi. Tiba-tiba, roket itu ditangkap dalam pancaran tenaga mistik dan dibawa ke Bulan. Mereka terhempas ditanah setelah dikelilingi oleh roh-roh gembira, yang kemudian menyelamatkan mereka dan membawa mereka ke Lunaria, sebuah kerajaan yang seluruhnya terdiri dari cahaya di sisi gelap bulan dan rumah Chang'e.

Mereka diperkenalkan kepada Chang'e dan penari latarnya, Lunettes. Chang'e memberitahu Fei Fei bahawa dia seharusnya memberikan hadiah untuk Chang'e untuk membawa Houyi kembali. Fei Fei mengambil foto dengan Chang'e untuk membuktikan dia wujud, tetapi Chang'e mengambil foto dari Fei Fei dan menyuruhnya bagi hadiah itu. Fei Fei tidak tahu apa yang dia cakapkan, dan Chang'e yang marah mengumumkan pertandingan untuk mendapatkan hadiahnya sebelum bulan terakhir jatuh. Fei Fei sangat marah dengan Chin dan meninggalkannya, pergi dengan Lunarian Biker Chicks ke lokasi tempat terhempas. Chin melihat beberapa Lunet dengan foto itu dan ditangkap oleh Chang'e yang menuntut lokasi hadiah itu. Chang'e mencabar Chin untuk bermain permainan ping pong yang dimenangi Chin, di mana dia memarahi Chang'e tentang keegoisan masa lalu untuk mengambil ramuan untuk dirinya sendiri yang menyebabkan dia berpisah dari Houyi di tempat pertama, yang lebih mengecewakan Chang'e. Sebagai pembalasan, dia menjebak Chin di ruang dan enggan memberikan foto itu kepadanya. Chang'e kemudian menangis putus asa bahawa dia tidak akan pernah melihat Houyi lagi, menyebabkan meteor dengan emosinya. Setelah Chin dipenjarakan, Bungee melarikan diri dan mengikuti Jade Rabbit ke tempat kerjanya di mana mereka berdua saling jatuh cinta.

Sementara itu, Fei Fei dan Biker Chicks menghindari meteorit yang jatuh dan menuju ke lokasi nahas roketnya, di mana Fei Fei bertemu seorang Lunarian yang diasingkan bernama Gobi. Dia menjumpai anak patung Chang'e, yang dia curigai sebagai hadiah, tetapi Biker Chicks mengambil boneka itu dan meninggalkan Fei Fei dan Gobi di belakang. Fei Fei dan Gobi menuju ke Lunaria di belakang raksasa kodok, di mana Gobi mengungkapkan bahawa Chang'e mengasingkannya kerana sebuah lagu yang dia nyanyikan kepadanya tentang teruskan hidup tanpa Houyi. Fei Fei dan Gobi mengejar Biker Chicks, tetapi semasa pertengkaran mereka, patung itu musnah. Namun, Fei Fei mendapati di salah satu kuih bulannya terdapat separuh bulatan jed terbuka dan menyedari bahawa itu adalah hadiah Chang'e. Mereka kembali ke istana Lunaria, gabungkan kembali dengan Chin dan Bungee, dan memberikan hadiah itu kepada Chang'e, yang membuat bulatan jed. Chang'e dan Houyi kemudian disatukan semula, tetapi Houyi menjelaskan bahawa dia tidak dapat bertahan dan menyuruh Chang'e untuk bergerak sebelum dia memudar. Tidak dapat untuk menerimanya, Chang'e masuk ke dalam keadaan tertekan, menyebabkan semua cahaya di Lunaria padam.

Fei Fei berusaha menyampai Chang'e, tetapi saat dia memasuki Chang'e dipenuhi dengan kesedihan, dia juga menjadi tertekan kerana menyaksikan visi kematian ibunya, di mana Fei Fei menyedari dia tidak pernah menerima kehilangan ibunya. Dia menyedari bahawa mereka berdua mesti beralih dari tragedi mereka, Chang'e dan Fei Fei saling mendorong untuk mencari cinta di sekeliling mereka, untuk Chang'e bersama dengan Lunaria dan Fei Fei bersama dengan Chin. Ini membenarkan kedua-duanya untuk menerima kematian orang yang mereka sayangi, memulihkan hidup ke Lunaria.

Chang'e berterima kasih kepada Fei Fei dan membenarkan dia dan Chin pulang ke rumah — tidak termasuk Bungee, yang tinggal di Bulan dengan Jade Rabbit — dan tarik balik pengusiran Gobi. Fei Fei dan Chin mengucapkan selamat tinggal kepada orang-orang Lunarian dan pulang ke rumah, di mana Fei Fei menerima perkahwinan ayahnya dan Puan Zhong dan Chin sebagai adiknya. Kira-kira setahun kemudian, Fei Fei hidup bahagia bersama keluarga barunya dan terus memandang Bulan, memerhatikan ketika kren terbang ke arahnya pada waktu malam.

Pelakon suara sunting

Watak - watak Pelakon suara (Inggeris) Pelakon suara (Melayu)
Fei Fei Cathy Ang Nur Azeera Nazir (suara pertuturan)

Chong Chong (suara nyanyian)

Fei Fei Muda Bryce Taylor Hall Firena Mizehra Bakthiar Effendi
Chin Robert G Chiu Muhammad Abdurrahman Solahuddin Mohd (suara pertuturan)

Irfan Danial Roslan (suara nyanyian)

Chang'e Phillipa Soo Nirayu Zuhdi (suara pertuturan)

Fatin Syazanna Rahmat (suara nyanyian)

Gobi Ken Jeong Mohd Azizul Sani Mohd Salleh (suara pertuturan)

Aaron Teoh Guan Ti (suara nyanyian)

Baba John Cho Ismadi Md Jamil
Mama Ruthie Ann Miles Izwanna Sulaiman (suara pertuturan)

Melissa Wong Woei Shin (suara nyanyian)

Puan Zhong Sandra Oh Nur Zarina Ahmad Roslan
Nai Nai Irene Tsu Erni Yusliana Rosli
Ye Ye Clem Cheung Azman Md Hasan
Pak Cik Artt Butler Fadhli Mohd Rawi
Mak Cik Ling Margaret Cho Nadia Bahrom
Mak Cik Mei Kimiko Glenn Zairaini Sarbini
Houyi Conrad Ricamora Wan Muhammad Tamlikha
Gretch Margaret Cho Nadia Bahrom
Bill Art Butler Azman Md Hasan
Lulu Kimiko Glenn Zairaini Sarbini
Blue Lunette Britany Ishibashi Izwanna Sulaiman
Pink Lunette Janice Kawaye Nur Zarina Ahmad Roslan
Yellow Lunette Trisha Vo Nur Zarina Ahmad Roslan

Watak Tambahan sunting

Watak - Watak Pelakon suara (Melayu)
Rail Worker 1 Wan Muhammad Tamlikha
Rail Worker 2 Ismadi Md Jamil
Rail Worker 3 Fadhli Mohd Rawi
Space Dog Fadhli Mohd Rawi
Town Person Mohd Azizul Sani Mohd Salleh
Female Customer Nirayu Zuhdi, Zairaini Sarbini

Kredit Teknikal sunting

  • Studio: SDI Media Malaysia
  • Pengarah: Faizal Md Isa
  • Penterjermah: Emiko Mulyanie Nor Binti Salim
  • Pemadan: Shahil Zairi Bin Samsudin
  • Penulis Lirik: Fazrina Binti Azizul Rahman
  • Pengadun: Estienne Boussuge

Muzik sunting

Lagu-lagu ini asli ditulis oleh Christopher Curtis, Marjorie Duffield dan Helen Park . [5]

Senarai lagu sunting

Kesemua runut ditulis dan digubah oleh Christopher Curtis, Marjorie Duffield and Helen Park.

Versi Inggeris
No.TajukPerformer(s)Masa
1."On the Moon Above"John Cho, Ruthie Ann Miles dan Cathy Ang1:31
2."Mooncakes"Cho, Miles dan Ang4:19
3."Rocket to the Moon"Ang3:48
4."Rocket to the Moon (Reprise)"Ang2:01
5."Ultraluminary"Phillipa Soo3:20
6."Hey Boy"Soo dan Robert G. Chiu1:47
7."Wonderful"Ken Jeong dan Ang2:37
8."Yours Forever (Reprise)"Soo dan Conrad Ricamora2:00
9."Love Someone New"Soo dan Ang3:36
Jumlah masa: 24:48
Versi Melayu[6]
No.TajukPerformer(s)Masa
1."Disebalik Bulan"Firana Mizehra Bakthiar Effendi, Melissa Wong Woei Shin dan Ismadi Md Jamil1:31
2."Kuih Bulan"Firena Mizehra Bakthiar Effendi, Chong Chong dan Melissa Wong Woei Shin4:19
3."Dengan Roketku"Chong Chong3:48
4."Dengan Roketku (Ulangan)"Chong Chong2:01
5."Dewi Cahaya"Fatin Syazanna Rahmat3:20
6."Hei Chin"Fatin Syazanna Rahmat dan Irfan Danial Roslan1:47
7."Mempesona"Aaron Teoh Guan Tu dan Chong Chong2:37
8."Milikmu Selamanya (Ulangan)"Fatin Syazanna Rahmat dan Wan Muhammad Tamlikha2:00
9."Sayang Yang Baru"Chong Chong dan Fatin Syazanna Rahmat3:36
Jumlah masa: 24:48


Produksi sunting

Pada 26 September 2017, Pearl Studio menyewa Audrey Wells untuk menulis skrip untuk filem berjudul Over the Moon, yang berdasarkan idea oleh Janet Yang mengenai penceritaan semula mitos klasik China. [7] [8] Pada 6 Februari 2018, Netflix memperoleh hak pengedaran untuk filem itu dan Glen Keane akan diarahkan. [9] Walau bagaimanapun, selama ini, Audrey Wells meninggal pada tahun 2018. Filem ini didedikasikan dalam ingatan Audrey Wells.

Walaupun studio seperti Disney dan Pixar telah diketahui menggunakan kumpulan orang yang dikenali sebagai Braintrust dan Story Trust untuk membantu skrip, Keane mengatakan bahawa "Keputusan kreatif di sini tidak dibuat oleh jawatankuasa". [10]

Kota Lunaria diilhamkan oleh kulit album Pink Floyd The Dark Side of the Moon dan lukisan Joan Miró . [11]

Animasi disediakan oleh Pearl Studio dan Sony Pictures Imageworks . [12]

Steven Price disahkan sebagai penggubah filem sementara lagu-lagu asli baru dikendalikan oleh Christopher Curtis (dari Chaplin: The Musical ), Marjorie Duffield dan Helen Park (dari KPOP the Musical ). [13]

Pelakon diumumkan pada bulan Jun 2020. [14]

Keluaran sunting

Filem ini dilancarkan di teater terpilih [3] dan di Netflix pada 23 Oktober 2020. [4] Sebelum debutnya pada 23 Oktober, Over the Moon ditunjukkan di Montclair Film Festival pada 17 Oktober. [2] Sehari sebelum penerbitannya, sebuah buku yang ditulis oleh sejarawan animasi Leonard Maltin mengenai sejarah mengenai filem berjudul Over the Moon: Illuminating the Journey, dikeluarkan pada 22 Oktober. [15]

Rujukan sunting

  1. ^ "Over the Moon (2020) - Financial Information". The Numbers. Dicapai pada December 12, 2020.
  2. ^ a b "'Over the Moon' Roundtable with Glen Keane Coming to Montclair Film Festival Oct 17". October 8, 2020. Dicapai pada October 8, 2020.
  3. ^ a b Taylor, Drew (September 22, 2020). "Netflix's Over The Moon Movie Trailer Pairs Breathtaking Visuals With Pop Music". Dicapai pada September 23, 2020.
  4. ^ a b Taylor, Drew (August 28, 2020). "Netflix's 'Over the Moon' Behind-the-Scenes Featurette Reveals Release Date and Peek at the Music". Dicapai pada August 29, 2020.
  5. ^ Tangcay, Jazz (28 August 2020). "How Netflix's Animated 'Over the Moon' Bridges Folklore and Science in Anthemic Theme Song". Variety.
  6. ^ "Over the Moon - Malay Soundtrack". YouTube. Dicapai pada 30 Disember 2020.
  7. ^ Nancy Tartaglione (26 September 2017). "Oriental DreamWorks Names Peilin Chou As CCO; Designs Robust Animation Slate". Deadline Hollywood. Dicapai pada 8 August 2019.
  8. ^ "Glen Keane's 'Over the Moon' Artfully Illustrates Healing from Grief Through Play". Animation World Network.
  9. ^ Amanda N'Duka (6 February 2018). "Glen Keane to Direct 'Over The Moon' Animation Film For Netflix & Pearl Studio". Deadline Hollywood. Dicapai pada 8 August 2019.
  10. ^ Barnes, Brooks (11 October 2019). "Netflix Goes All Out to Wow Children as Streaming Wars Intensify (Published 2019)". The New York Times.
  11. ^ Desowitz, Bill (October 21, 2020). "'Over the Moon': How Glen Keane Leveraged His Disney DNA for Netflix's Chinese Moon Goddess Fable".
  12. ^ Drew Taylor (23 June 2020). "Netflix Reveals Details, Trailer for Upcoming Animated Musical 'Over the Moon'". Deadline Hollywood. Dicapai pada 23 June 2020.
  13. ^ "Glen Keane's 'Over the Moon' to Feature Score by Steven Price & Original Songs by Christopher Curtis, Marjorie Duffield & Helen Park". Film Music Reporter. 23 June 2020. Dicapai pada 23 June 2020.
  14. ^ Nancy Tartaglione (23 June 2020). "'Over The Moon' Trailer: Netflix & Pearl Studio's Animated Musical Adventure Reveals Voice Cast". Deadline Hollywood. Dicapai pada 23 June 2020.
  15. ^ "Leonard Maltin on Twitter: Delighted to share the cover for my upcoming book, OVER THE MOON: ILLUMINATING THE JOURNEY, to be published by @TitanBooks on October 22". Twitter. 2020-09-02. Dicapai pada 2020-10-23.

Pautan luar sunting