Pangako Sa 'Yo (Satu Cinta) ialah sebuah siri drama Filipina yang disiarkan di rangkaian televisyen Filipina, ABS-CBN bermula dari 13 November 2000 hingga 20 September 2002. Ia dikenali sebagai "teleserye" pertama di televisyen Filipina, dan juga siri televisyen Filipina pertama yang akan disiarkan di luar negara. Ia dibintangi oleh Kristine Hermosa dan Jericho Rosales. Di Malaysia, drama ini diulang siar di saluran Astro Bella bermula pada 22 November 2012 atas permintaan ramai, ia bersiaran dengan audio bahasa Tagalog dengan sarikata bahasa Melayu. Sebelum ini, drama ini juga pernah bersiaran di Astro Ria dan RTM TV2 sekitar tahun 2003 dan 2004.

Pangako Sa 'Yo
Juga dikenali sebagai
The Promise
Satu Cinta
GenreDrama, romantik
PenciptaABS-CBN
Dibangunkan oleh
Star Cinema
Ditulis olehEmman dela Cruz
Ted Boborol
Michiko Yamamoto
PengarahJerry Lopez-Sineneng
Tots Sanchez-Mariscal
Trina N.Dayrit
Rory B. Quintos
Pengarah kreatif
Olivia M. Lamasan
Dibintangi oleh
Kristine Hermosa
Jericho Rosales
Eula Valdez
Jean Garcia
Penggubah lagu tema
Rey Valera
Lagu pembukaan"Pangako Sa 'Yo" oleh Vina Morales
Negara asalFilipina
Bilangan musim2
Bilangan episod486
Penerbitan
Penerbit eksekutifEllen Nicholas Criste
Tempoh siaran30-45 minutes
Syarikat penerbitan
Star Creatives
Penyiaran
Saluran asalABS-CBN
Siaran asal13 November 2000 (2000-11-13) – 20 September 2002 (2002-09-20)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Pangako Sa 'Yo (2015-2016)
Pautan luar
Laman sesawang

Pembikinan semula drama ini telah disiarkan pada 2015, dibintangi oleh Kathryn Bernardo dan Daniel Padilla.[1]

Sinopsis sunting

Kisah bermula dengan percintaan antara Amor de Jesus (Eula Valdez) dan Eduardo Buenavista (Tonton Gutierrez). ibu Eduardo, Doña Benita (Liza Lorena), menentang hubungan sejak Amor adalah pembantu rumah dan kerana dia mahu Eduardo berkahwin dengan Claudia Zalameda (Jean Garcia) atas sebab-sebab politik. Doña Benita bertanya abang Eduardo, Diego (Jestoni Alarcon), yang juga tertarik dengan Amor, untuk memisahkan mereka. Melihat Diego cuba merogol Amor, Eduardo tersalah anggap sebagai mereka mempunyai hubungan, menyakiti hatinya dan meminta beliau untuk mengahwini Claudia. Amor yang kini hamil telah diusir dari hasienda Buenavista dan dia kembali kepada ibunya di Manila, yang tinggal di tapak buangan sampah sarap Payatas. Dia bersumpah membalas dendam pada keluarga Buenavista apabila dia mendapat tahu bahawa Eduardo telah berkahwin dengan Claudia.

Selepas melahirkan anak perempuannya, María Amor (Kristine Hermosa), Amor dan rakannya, Lourdes (Amy Austria), terselamat dengan bekerja di kelab-kelab. Amor menarik perhatian pemuda kaya Amerika bernama James Powers yang yang membawa beliau ke Amerika Syarikat. Dia meninggalkan Maria Amor dan ibunya, Chayong (Perla Bautista), di belakang di tapak pelupusan sampah dan menghantar wang kepada mereka dari semasa ke semasa. James Powers membuktikan kesat terhadap Amor, melarang beliau dari pulang apabila tanah runtuh melanda tapak buangan. Amor, berfikir bahawa ibu dan anak perempuannya telah meninggal dunia, dan sebagai membalas dendam untuk semua pencabulan ke arahnya, tidak mendapat bantuan perubatan suaminya apabila dia mengalami strok. James Powers mati dan Amor mewarisi kekayaannya.

Eduardo dan Claudia mempunyai dua orang anak: Angelo (Jericho Rosales) dan Lia (Jodi Sta Maria). Eduardo adalah gabenor wilayah Punta Verde manakala Claudia telah menjadi permaisuri perjudian haram di Punta Verde. Angelo menderhaka yang tidak suka akan bapanya manakala Lia, remaja Katolik yang taat yang memelihara perasaan orang-orang yang disayanginya.

Anak perempuan Amor terselamat dari tanah runtuh dan dijaga oleh Isko (Cris Daluz) dan Belen Macaspac (Eva Darren). Pasangan itu mendapati lukisan Eduardo dibuat untuk Amor, yang ditandatangani "Ynamorata" berhampiran kanak-kanak yang ditinggalkan, supaya mereka mengambil keputusan untuk memanggil seorang anak gadis mereka mendapati Ynamorata. Isko dan Belen kemudian mempunyai anak-anak lain: Caloy, yang membenci Yna dan Flerida (Hazel Ann Mendoza).

Doña Benita kesal memaksa Eduardo berkahwin dengan Claudia, sebagai menantu ternyata menjadi kejam. Hingga ke akhir hayatnya, dia cuba untuk menerangkan bahawa dia adalah orang yang memutuskan hubungan Eduardo dengan Amor, tetapi meninggal dunia sebelum dapat berbuat demikian. Untuk menebus dosa-dosanya, semangat Doña Benita ini menghantui mimpi yang Yna yang membesar.

Dua puluh tahun kemudian, Yna dan Eduardo bertemu secara kebetulan, dan impian Yna Doña Benita menunjukkan beliau yang lalu beliau terletak pada keluarga Buenavista. Tertarik, dia mendapat pekerjaan yang bekerja sebagai pembantu rumah untuk kediaman Eduardo. Yna dan Angelo jatuh cinta, lebih mengecewakan Claudia. Dia memandang rendah pada orang gaji dan hamba-hamba, dan secara aktif membuat kehidupan Yna seperti di neraka.

Amor Powers kembali ke Filipina selepas membina nama untuk dirinya dalam dunia perniagaan di Amerika Syarikat. Amor telah merancang membalas dendam pada keluarga Buenavista, yang dia menyalahkan untuk penderitaan masa lalu beliau, serta kematian yang diandaikan Maria Amor. Dilema adalah bahawa, selepas mengetahui bahawa bapa sebenar Yna adalah Eduardo, Angelo dan Yna oleh itu dianggap adik-beradik tiri. Ia kemudian mendedahkan bahawa bapa kandung Angelo bukanlah Eduardo, juga bukan Simon Barcial (John Arcilla), bekas, kekasih miskin Claudia. Bapa kandung Angelo telah akhirnya didedahkan sebagai Diego (yang juga didedahkan untuk diguna pakai), yang menjadi bapa Angelo dengan seorang wanita miskin bernama Thelma, yang telah meninggal dunia.

Ia juga ternyata bahawa Claudia mempunyai seorang anak perempuan dengan Simon. Bapa Claudia mengihidupkan bayi itu selepas Doña Benita menuntut waris lelaki (kanak-kanak itu yang menggantikan gadis itu telah didedahkan sebagai Angelo). Anak perempuan ialah Clarissa (Dianne dela Fuente) dan dia dibesarkan oleh seorang wanita tua bernama Puring (Anita Linda) sebagai Maria Amor. Puring yang Clarissa percaya dia adalah Maria Amor de Jesus, anak Amor.

Untuk membalas dendam pada Amor, Claudia membunuh Maria Amor / Clarissa, tetapi kemudian mendapat tahu identiti sebenar gadis itu dan amat dihancurkan. Hatinya segera dipenuhi dengan lebih kemarahan terhadap Amor, serta penyesalan. Claudia, bersama-sama dengan Coring (Minnie Aguilar) serta dengan segala hambanya, merancang untuk membunuh seluruh keluarga Buenavista di hari perkahwinan Angelo dan Yna. Oleh itu, mereka hadapi semasa memegang senapang. Tetapi semua orang terutama Angelo dan Lia membuatnya menyedari betapa pentingnya dia kepada mereka dan bagaimana dia harus membawa keluar kebaikan di dalam hatinya yang pernah dipenuhi dengan kejahatan, kebencian, ketamakan dan membalas dendam. Dia menyedari segala-galanya selepas Lia dan Angelo memberikannya pelukan - dan mendamaikan dengan semua orang di majlis perkahwinan. Orang-orang dari perkahwinan terutama Amor dan Angelo juga memohon ampun dari Claudia, yang dia akan diterima. Walaupun dia melutut di hadapan semua orang, dia melihat semangat Clarissa di mezbah dan meminta ampun. Claudia telah diampuni oleh semua orang tetapi kerana jenayah masa lalu, dia dijatuhi hukuman penjara sepanjang hayat. Dan sebentar kemudian, Amor memberikannya abu Clarissa.

Lima tahun kemudian, setiap watak-watak utama adalah bahagia dan bersatu semula dengan rasa cinta sebenar mereka: Yna mengandung dan berkahwin dengan Angelo, Claudia bertemui cucunya dari anak perempuannya, Lia yang meninggal dunia. Selepas itu, dia dan Simon juga berkahwin antara satu sama lain dalam penjara. Sementara itu Amor dan Eduardo telah memilih untuk hidup bahagia sebagai pasangan dan berkahwin satu sama lain selepas 27 tahun cinta putus mereka antara satu sama lain.

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

  • Jericho Rosales sebagai Angelo Buenavista
  • Kristine Hermosa sebagai Yna Macaspac
  • Eula Valdez sebagai Amor de Jesus-Powers / Amor de Jesus-Buenavista
  • Jean Garcia sebagai Puan Claudia Zalameda-Buenavista / Claudia Zalameda-Barcial
  • Tonton Gutierrez sebagai Gabenor Eduardo Buenavista
  • Jestoni Alarcon sebagai Diego Buenavista
  • Amy Austria sebagai Lourdes Magbanua-Buenavista
  • Jodi Sta. Maria sebagai Lia Buenavista-Mobido

Pelakon pembantu sunting

  • Vanessa del Blanco sebagai Bea Bianca Bejerrano / Electrika Powers
  • Carlo Muñoz sebagai Mark Delgado
  • Dianne dela Fuente sebagai María Amor / Clarissa Barcial
  • Eva Darren sebagai Belén Macaspac
  • Cris Daluz sebagai Francisco "Iskô" Macaspac
  • Hazel Ann Mendoza sebagai Flérida Macaspac
  • Evangeline Pascual sebagai Betty Mae Verseles
  • Minnie Aguilar sebagai Coring
  • Michelle Bayle sebagai Felicity Banks
  • Dennis Trillo sebagai Ruel Pedro

Pelakon undangan sunting

  • John Arcilla sebagai Simón Barcial
  • Nikka Valencia sebagai Julieta Macaspac
  • Jay Manalo sebagai Caloy Macaspac
  • Luis Alandy sebagai David San Luis
  • Liza Lorena sebagai Doña Benita Buenavista
  • Ricky Davao sebagai Tony Banks
  • Richard Quan sebagai Benjie Gatmaitan
  • Sally Baderes sebagai Nimfa Macaspac
  • Rey Kilay sebagai Cookie
  • Perla Bautista sebagai Chayong de Jesús
  • Rene Pangilinan sebagai Rene

Tenaga produksi sunting

  • Pengarah: Jerry Lopez-Sineneng, Trina Dayrit, Rory Quintos
  • Penulis skrip: Tammy Bejerano, Theodore Boborol, Emman de la Cruz, Dado C. Lumibao and Michiko Yamamoto
  • Penerbit: Ellen Nicolas Criste and Malou N. Santos

Anugerah sunting

  • Asian Television Awards 2001: Runner Up - Best Drama Series
  • Asian Television Awards 2001: Highly Commended - Best Direction (Long Form)
  • 15th PMPC Star Awards for Television: Best TV Series
  • 15th PMPC Star Awards for Television: Best Actress - Eula Valdez
  • 16th PMPC Star Awards for Television: Best Actress - Jean Garcia

Rujukan sunting

  1. ^ ABS-CBNnews.com (April 30, 2015). "Pangako Sa 'Yo: Then and Now". Dicapai pada 10 April 2015.

Pautan luar sunting