Parang adalah sejenis pisau besar yang secara lazim digunakan oleh masyarakat di Nusantara.[1] Ia digunakan untuk memotong kayu yang lebih keras, dengan mata yang lebih keras dan pusat pukulan yang jauh ke hadapan tangkai. Matanya juga lebih cekah serong supaya tidak tersekat dalam potongan. Mata parang biasanya 30 sentimeter (12 in) panjang dan jisimnya tidak lebih 0.75 kilogram (1.7 lb). Mata yang lengkung membolehkan penggunaan daya maksimum ketika memotong kayu balak, maka mata sampai sebelum buku jari demi perlindungan pada buku jari. Parang mempunyai tiga mata, iaitu mata depan amat tajam dan digunakan untuk mengupas, mata tengah yang lebih lebar dan digunakan untuk mencantas, dan mata belakang (dekat tangkai) yang amat halus dan digunakan untuk mengukir.

Sebilah parang biasa

Panjang bilah parang ditetapkan tidak boleh kurang daripada 10 inci dan tidak boleh melebihi 24 inci: bilah alat yang pendek dari 10 inci disebut pisau manakala bilah lebih panjang 24 inci dipanggil pedang.

Kegunaan sunting

Parang sering digunakan dihutan/belukar dan juga menjadi alat untuk membina rumah, memasang perabot dan membuat peralatan. Parang juga disebut untuk tujuan-tujuan tersebut dalam buku panduan ikhtiar hidup SAS Survival Handbook oleh John "Lofty" Wiseman.[2]

Parang pendek digunakan untuk membelah kayu, memotong daging, menebang pokok buluh dan juga meraut buluh. Parang panjang digunakan untuk menebas semak, mencantas dahan dan lain-lain.

Parang juga dijadikan senjata, terutamanya oleh kongsi gelap dan perompak di Malaysia, Singapura, Sri Lanka dan India.

Galeri sunting

Jenis-jenis parang sunting

Terdapat pelbagai jenis parang, berdasarkan bentuk matanya. Antaranya adalah:-


  1. Parang
    1. Lading
    2. Parang Badau
    3. Parang Bangkol
    4. Parang Bangkong
    5. Parang Belitung
    6. Parang Bongkok
    7. Parang Cakuk
    8. Parang Candong
    9. Parang Candung
    10. Parang Cengkok
    11. Parang Gabus
    12. Parang Gondol
    13. Parang Illang
    14. Parang Jenguk
    15. Parang Kelapa
    16. Parang Koteng
    17. Parang Lading Pendek
    18. Parang Ongkok
    19. Parang Padul
    20. Parang Pajah
    21. Parang Panjang
    22. Parang Panjang
    23. Parang Paranggi
    24. Parang Patani
    25. Parang Pendek
    26. Parang Puting
    27. Parang Sakampok
    28. Pisau Panjang

Rujukan sunting

  1. ^ Parang - Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia
  2. ^ Wiseman, John (2004). SAS Survival Handbook: How to Survive in the Wild, in Any Climate, on Land Or at Sea. HarperCollins. m/s. 36. ISBN 9780060578794.