Parit Sulong adalah salah sebuah pekan di Mukim Simpang Kiri dalam Daerah Batu Pahat, Johor, Malaysia. Pekan ini ditadbir oleh Majlis Daerah Yong Peng (MDYP). Terdapat 19 perkampungan yang terdapat di dalam mukim ini.

Parit Sulong (ڤاريت سولوڠ)
Pekan
Parit Sulong is located in Bumi
Parit Sulong
Parit Sulong (Bumi)
Koordinat: 1°58′54″N 102°52′42″E / 1.98167°N 102.87833°E / 1.98167; 102.87833Koordinat: 1°58′54″N 102°52′42″E / 1.98167°N 102.87833°E / 1.98167; 102.87833
Negara Malaysia
Negeri Johor
Daerah Batu Pahat
MukimSimpang Kiri
Poskod
83500
Kod Panggilan Telefon07-41xxxxx

Dengan kedudukan yang strategik dan pembangunan yang kian pesat di Parit Sulong semakin menarik perhatian pengunjung dari dalam Johor dan luar Johor yang tidak pernah putus untuk menyinggah dan membeli belah. Pasar harian, Pasar Awam (Setiap hari Sabtu) dan Pasar Tani (Setiap hari Rabu) sentiasa menjadi pilihan.

Kini peninggalan bangunan bersejarah iaitu jambatan dan bangunan berek JKR lama (kini diubah suai menjadi Bangunan Warisan Parit Sulong) yang dibina ketika Perang Dunia Kedua adalah salah satu tarikan utama di dalam pekan ini.

Sejarah sunting

Asal usul nama Parit Sulong sunting

Ianya bermula pada tahun 1901 apabila Datuk Bentara Luar (Datuk Mohd Salleh Bin Perang) melawat ke kampung-kampung setelah membuka Bandar Penggaram. Melihat banyak tanah-tanah yang terbiar dan tidak ditanam dengan tanaman yang mendatangkan hasil maka beliau menyarankan semua penduduk kampung membina sistem peparitan, dan parit-parit itu akan dinamakan dengan mereka yang mengusahakan parit tersebut. Untuk menyahut seruan ini, maka ramailah penduduk kampung berlumba-lumba membuka tanah dengan menggali parit-parit. Masalahnya ialah perkerja, dengan itu ramailah orang-orang dari Jawa dibawa masuk untuk membantu kerja-kerja ini. Orang-orang dari serata pelosok datang berduyun-duyun, dari Siak, dari Jambi, dari Palembang, dan juga dari Banjar datang membuka tanah dan membuat penempatan disepanjang Sungai Simpang Kiri.

Di Senangar, kampung berhampiran Sungai Senangar salah satu cabang sungai Simpang Kiri, terdapat seorang bernama Sulong Bin Gantang yang banyak hartanya. Selain ada kebun, beliau menternak lembu dan kerbau. Beliau juga memiliki kedai dan pengkalan bot untuk para pekerjanya.

Mendengar seruan Datuk Bentara Luar itu, maka Sulong Bin Gantang bersama Kadir Bin Tar, atas nasihat Pawang Dollah mula menggali parit terusan air dari berhampiran pengkalan botnya hingga kedarat kemudian dinamakan parit itu sebagai Parit Sulong.

Dengan terbinanya parit ini rantau Senangar tidak lagi disebut orang, sebaliknya dikenali sebagai Parit Sulong sahaja. Selepas itu, pada tahun 1917, Sulong Bin Gantang telah dilantik oleh Penghulu Saat, Penghulu Simpang Kiri ketika itu sebagai Ketua Kampung (Naib Penghulu) Parit Sulong. Pelbagai pembangunan dapat dinikmati oleh penduduk tempatan sepanjang Sulong Bin Gantang menjadi Ketua Kampung.

Detik hitam di Parit Sulong semasa perang sunting

 
Tugu Peringatan Sejarah Parit Sulong

Semasa Penjajahan Jepun di Tanah Melayu, anggota pasukan Division ke 8 Australia (Australian 8th Division) dan Brigade Infantri ke-45 India (Indian 45th Infantry Brigade) sedang berundur sambil berjuang apabila mereka dikepong berhampiran dengan jambatan di Parit Sulong. Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.

Pembunuhan beramai-ramai 161 tentera Australia oleh tentera Jepun berlaku di Parit Sulong pada 22 Januari 1942. Tentera Jepun telah menendang dan memukul tahanan dengan senapang pangkal. Mereka memaksa tahanan masuk ke dalam kandang penuh sesak dan tidak melayan mereka yang meminta makanan, air dan rawatan perubatan. Pada waktu matahari terbenam pula, mereka semua diikat dan diarah berjalan beramai-ramai. Tentera Jepun juga mengumpul petrol dari kenderaan Bersekutu yang telah terkandas, menembak tahanan, melemparkan petrol dan dibakar. Leftenan Ben Hackney adalah antara tahanan perang yang terselamat dari tragedi berdarah itu.

Pegawai yang mengarahkan pembunuhan beramai-ramai, Leftenan Jeneral Takuma Nishimura, telah dibicarakan dan disabitkan atas jenayah perang dan dilaksanakan hukuman mati pada 11 Jun 1951.


Sebuah tugu peringatan telah dibina oleh pihak tentera Australia pada tahun 2007 di tebing Sungai Simpang Kiri Parit Sulong bagi memperingati insiden yang dikenali sebagai 'Parit Sulong 'Massacre' tersebut.


Rujukan Pautan luar sunting