Parlimen England adalah badan perundangan Kerajaan Inggeris, yang ada sejak awal abad ke-13 hingga tahun 1707, selepas pergabungan dengan Parlimen Scotland untuk menjadi Parlimen Great Britain setelah kesatuan politik Inggeris dan Scotland melahirkan Kerajaan United Kingdom.

Pada 1066, William dari Normandy memperkenalkan sesuatu modal politik dalam abad yang lalu, menjadi sebuah sistem feudal, di mana dia mencari nasihat dewan penyewa utama (orang yang memegang tanah) dan Gerejawi sebelum membuat undang-undang. Pada tahun 1215, penyewa utama yang mengamanahkan Magna Carta dari Raja John, yang menegaskan bahawa raja tidak boleh memungut atau mengutip apa-apa cukai (kecuali cukai feudal yang mereka sudah biasa mengutip), serta kecuali dengan persetujuan majlis dirajanya, yang secara beransur-ansur berkembang menjadi parlimen.

Selama berabad-abad, Parlimen Inggeris secara beransur-ansur mengehadkan kekuasaan monarki Inggeris yang boleh dikatakan memuncak dalam Perang Saudara Inggeris dan hukuman mati terhadap Charles I pada tahun 1649. Selepas pemulihan monarki di bawah Charles II, dan Revolusi 1688 berikutnya, ketuanan Parlimen adalah prinsip yang ditetapkan kepada semua orang Inggeris dan kemudiannya kedaulatan British dibatasi kepada peranan raja-raja perlembagaan dengan pihak berkuasa eksekutif terhad. Akta Kesatuan 1707 menggabungkan Parlimen Inggeris dengan Parlimen Scotland untuk membentuk Parlimen Great Britain. Apabila Parlimen Ireland dimansuhkan pada 1801, bekas ahli-ahlinya telah bergabung dengan apa yang kini dikenali sebagai Parlimen United Kingdom. Justru melahirkan modal sistem parlimen bercorak Westminster.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Sumber sunting

Pautan luar sunting