Parlimen Great Britain

Parlimen Great Britain dibentuk pada tahun 1707 berikutan ratifikasi Akta-akta Kesatuan oleh kedua-dua Parlimen England dan Parlimen Scotland. Akta-akta ini mewujudkan Kerajaan Great Britain dan membubarkan parlimen Inggeris dan Scotland yang berasingan untuk menubuhkan parlimen tunggal. Parlimen ini terletak di tempat lama Parlimen Inggeris di Istana Westminster, London. Parlimen Great Britain bertahan hampir satu abad sehingga tahun 1800 apabila Akta Kesatuan (1800) menggabungkan parlimen British dan Irish yang berasingan kepada satu Parlimen United Kingdom.

Asal usul sunting

Pada 1707 Parlimen telah ditubuhkan oleh Akta Kesatuan diluluskan sewaktu pemerintahan Queen Anne. Hanya selepas George I Hanoverian naik Tahta pada 1714 yang kuasa bermula pindah dari Raja. George adalah seorang pemerintah Jerman, menutur sedikit Inggeris dan lebih suka menumpukan perhatian baginda terhadap penguasaannya di Eropah. Dia oleh itu mengamanahkan kuasa ke sekumpulan para menterinya, yang terutamanya adalah Sir Robert Walpole. George III ingin mengembalikan keagungan diraja, tetapi pada akhir pemerintahan baginda, kedudukan meneteri-menteri - yang dalam gilirannya harus bergantung pada Parlimen untuk sokongan - telah disekatkan.

Terhadap akhirnya abad ke-18 raja masih mempunyai banyak pengaruh ke atas Parlimen yang sendirinya telah dikuasai oleh aristrokrat Inggeris dan oleh patronage. Pada kandidat untuk Dewan Rakyat berdiri sebagai Whig atau Tory, tetapi sekali dipilih membentuk koalisi keminatan daripada memisahkan di kalangan baris parti. Di pilihanraya umum undi itu telah dihadkan ke pemilik harta, dengan kawasan pilihan raya yang out of date dan tidak mencerminkan kepentingan membersar pada pekan-pekan pembuatan atau pemindahan penduduk, supaya di tempat duduk kawasan pilihan raya bandaran reput tidak dapat dibeli atau dikawal oleh pemilik tanah kaya, sementara bandar-bandar utama tetap tidak diwakili. Pembaharu seperti William Beckford dan Radikal bermula dengan John Wilkes dipanggil untuk membaharukan sistem. Pada 1780 suatu atur cara draf pembaharuan telah dilakukan oleh Charles James Fox dan Thomas Brand Hollis, dan diletak hadapan oleh sebuah sub-jawatankuasa pemilih Westminster. ini termasuk penggilan untuk enam sudur kemudian diserap oleh Chartists.

Perang Revolusi Amerika berakhir selepas kekalahan memalukan suatu polisi yang mana King George III telah fervently advocated, dan pada Mac 1782 Raja telah dipaksa untuk melantik sebuah pentadbiran dipimpin oleh para penentangnya yang digunakan untuk mengekang Royal patronage. Pada November 1783 dia mengambil kesempatan ini dan menggunakan pengaruhnya dalam Dewan Pertuanan untuk mengalahkan Bil untuk membaharukan Syarikat Hindia Timur Inggeris, memecatkan kerajaan kemudian melantik William Pitt yang Lebih Muda sebagai Perdana Menteri. Pitt telah terdahulunya dipanggil untuk parlimen untuk memulakan pebaharuannya sendiri, tetapi dia tidak menekan untuk lama untuk pembaharuan yang Raja tidak suka. Cadang-cadangan Pitt dijalankan pada April 1785 untuk mengedarkan semula tempat duduk dari "rotten boroughs" ke London dan daerah-daerah yang telah dikalahkan di Dewan Rakyat dengan 248 undi ke 174.

Dengan bangkitnya Revolusi Perancis 1789, pertubuhan-pertubuhan Radikal seperti Masyarakat Yang Sepadan London meloncat untuk menekan pembaharuan, tetapi apabila Peperangan Napoleonik berkembang kerajaan mengambil ukuran serius luas terhadap pergolakan ditakuti tempatan dan perkembangan terhadap pembaharuan telah dilengah-lengahkan.

Parliamen United Kingdom sunting

Pada 1801 Parliamen United Kingdom ditubuh ketika Kerajaan Great Britain bergabung dengan Kerajaan Ireland untuk menjadi United Kingdom pada Great Britain dan Ireland di bawah Akta Kesatuan 1800.

Lihat pula sunting

Kerusi dewan
Didahului oleh
Parliament of England
c1215-1707
Parliament of Scotland
c1235-1707
Parlimen Great Britain
1707-1800
Diikuti oleh:
Parlimen United Kingdom pada Great Britain dan Ireland
1801-1927
Parlimen United Kingdom pada Great Britain dan Ireland Utara
1927-present