Pasir Berbisik

filem Indonesia

Pasir Berbisik ialah sebuah filem Indonesia tahun 2001 yang diarahkan oleh Nan Achnas, ditulis oleh Nan Achnas dan Rayya Makarim.

Pasir Berbisik
PenulisNan Achnas
Rayya Makarim
Dihasilkan olehShanty Harmayn
Ueda Makoto
Christine Hakim
Harris Lasmana
DibintangiDian Sastrowardoyo
Christine Hakim
Slamet Rahardjo
Didi Petet
Dessy Fitri
Mang Udel
Dik Doank
Chams Juinda
Muzik olehThoasi Argeswara
Tarikh tayangan
2001
Masa tayangan
106 Minit
NegaraIndonesia Indonesia
BahasaBahasa Indonesia

Filem ini mengisahkan kehidupan seorang gadis, Daya (Dian Sastrowardoyo) yang hidup bersama ibunya, Berlian (Christine Hakim), seorang wanita yang menyara kehidupan mereka dengan menjual jamu. Daya dan Berlian, hidup terasing di pinggir kawasan pantai sebuah kawasan gurun pasir.

Pelakon sunting

Sinopsis sunting

Daya hidup tanpa kehadiran seorang bapa yang telah hilang entah ke mana. Berlian, dengan perasaan yang terlalu sayang pada Daya, akhirnya menjadi mengekang kehidupan anak gadisnya itu. Dalam kehidupan sepi dan terkongkong, Daya sering membayangkan kehadiran bapanya yang telah menghilang tanpa pesan. Dalam keanehannya, Daya sering mendekatkan telinganya ke pasir untuk mendengar pasir yang seolah berbisik kepadanya.

Pada satu hari, kampung mereka diserang, lantas mereka berdua terpaksa berpindah ke daerah yang lain. Mereka berjalan mengharungi gurun untuk berpindah ke tempat baru itu, untuk memulakan hidup baru. Di situ, Daya menemui seorang sahabat baru bernama Sukma (Dessy Fitri). Daya dan Berlian meniti kehidupan mereka dengan penuh gigih di tempat baru ini. Keadaan mulai berubah ketika suami Berlian, Agus (Slamet Rahardjo) tiba-tiba saja muncul kembali dalam kehidupan mereka. Walaupun pada mulanya ragu, Berlian akhirnya menerima kembali kehadiran Agus ke dalam hidupnya.

Agus berjaya membahagiakan Daya kembali setelah sekian lama Daya merindui kehadiran bapanya. Walau bagaimanapun, kebahagiaan ini hanya datang sekejap saja. Karena wang, Agus rela membawa Daya berjumpa dengan Suwito (Didi Petet) yang telah lama mendambakan Daya. Mulai saat itu, Daya bergelut dengan perasaan sedih setelah dirinya dinodai Suwito.

Pautan Luar sunting