Pasukan udara tentera laut

Pasukan udara tentera laut atau penerbangan tentera laut ialah aplikasi kuasa udara tentera oleh tentera laut, samada dari kapal perang yang melancarkan kapal terbang, atau pangkalan darat.

Latihan mengikat tali dari helikopter MH-60S Seahawk, di atas USS George H.W. Bush

Sebaliknya, penerbangan maritim ialah operasi pesawat dalam peranan maritim, dibawah pemerintahan bukan tentera laut seperti tentera udara (contohnya bekas Pasukan Pantai RAF) atau pengawal pantai. Melainkan Pengawal Pantai Amerika Syarikat, yang dianggap sebahagian daripada penerbangan tentera laut A.S. Di samping itu, Kor Marin Amerika Syarikat ialah sebahagian daripada Jabatan Tentera Laut Amerika Syarikat dan salah satu pasukan lautnya, pasukan pesawat dan anggota penerbangan juga dianggap sebahagian daripada penerbangan tentera laut A.S., samada berpangkalan di laut atau di darat.

Pasukan udara tentera laut biasanya digerakkan ke posisi yang berdekatan sasaran dengan menggunakan kapal pengangkut pesawat (kapal induk). Pesawat atas kapal induk mesti cukup kuat untuk bertahan daripada permintaan operasi kapal induk. Pesawat mesti berupaya untuk dilancarkan pada jarak yang singkat dan cukup kuat dan fleksibel untuk berhenti secara tiba-tiba di atas dek landasan yang tidak stabil; pesawat biasanya mempunyai mekanisme kepak lipat yang membolehkan banyak pesawat disimpan di hangar bawah dek dan ruang kecil di atas dek landasan. Pesawat ini direka pelbagai guna, termasuk pertempuran udara ke udara, serangan permukaan laut, serangan kapal selam, mencari dan menyelamat, pengangkut material, peninjau cuaca, rekonaisans dan markas kawasan luas dan kawalan tugas.

Peranan sunting

 
Dek terbang sebuah kapal pengangkut pesawat moden, iaitu USS Harry S. Truman.

Pasukan udara tentera laut melaksanakan sepenuhnya peranan ketenteraan di laut. Bagaimanapun, mereka juga digunakan untuk tugas-tugas lain yang berbeza-beza mengikut negara. Peranan yang sama untuk pasukan itu termasuklah:

Peluncuran strategik sunting

Penerbangan tentera laut yang berpangkalan di atas kapal induk menyediakan sebuah pasukan pelayaran di laut bersama perlindungan udara ke atas kawasan yang tidak dicapai oleh pesawat yang berpangkalan di darat, memberikan mereka kelebihan besar ke atas tentera-tentera laut yang terdiri daripada kapal perang permukaan.

Bagi Tentera Laut Amerika semasa dan selepas Perang Dingin, arahan sebenar laut membolehkannya menggerakkan kapal induk dan meluncurkan kuasa udara ke mana-mana saja di dunia. Apabila beroperasi di perairan antarabangsa, kapal-kapal induk A.S. tidak perlu menggunakan pangkalan udara konvensional atau hak ruang udara, kerana dari segi politik kedua-duanya sukar di pohon.

Peperangan anti-kapal selam sunting

Semasa Perang Dingin, tentera-tentera laut NATO berdepan dengan ancaman besar dari angkatan kapal selam Soviet, khususnya simbol pengelasan badan kapal selam Tentera Laut Soviet dan aset-aset kapal selam peluru berpandu krus. Ini menyebabkan pembangunan dan penggunaan kapal induk ringan bersama keupayaan utama peperangan anti-kapal selam (ASW) oleh tentera laut Eropah NATO. Salah satu senjata yang paling berkesan terhadap kapal selam ialah helikopter ASW, beberapa darinya boleh ditempatkan di atas kapal ringan ini. Kapal induk jenis ini mempunyai berat sesaran 20,000 tan dan membawa sejumlah helikopter ASW dan BAE Sea Harrier atau pesawat V/STOL Harrier II. Pesawat peronda maritim yang berpangkalan di darat juga berguna dalam peranan ini, kerana mereka boleh beroperasi secara bebas daripada kapal induk.

Peperangan anti-permukaan sunting

Pesawat yang dikendalikan oleh tentera laut juga digunakan dalam peranan peperangan anti-permukaan (ASUW atau ASuW), untuk menyerang kapal musuh dan kapal perang yang lain. Ini biasanya menggunakan pelancaran udara peluru berpandu anti-kapal.

Peperangan amfibia sunting

Penerbangan tentera laut juga digunakan sebagai sebahagian daripada peperangan amfibia. Pesawat atas kapal menyediakan bantuan kepada askar marin dan pasukan lain yang melaksanakan pendaratan amfibia. Pesawat atas kapal juga boleh digunakan untuk membantu pasukan amfibia setelah mereka naik ke darat.

Peronda maritim sunting

Pesawat tentera digunakan untuk pelbagai misi rondaan maritim, seperti rekonaisans, mencari dan menyelamat, dan penguatkuasaan undang-undang maritim.

Pertambahan vertikal sunting

Pertambahan vertikal, atau vertical replenishment (VERTREP) ialah satu kaedah membekalkan kapal-kapal tentera di laut, melalui helikopter. Ia bermaksud memindahkan kargo dan bekalan dari kapal bekalan ke dek landasan kapal tentera yang lain, menggunakan helikopter tentera laut.

Bantuan bencana sunting

Pesawat tentera laut digunakan untuk mengangkut bekalan, memasukkan anggota khusus (contohnya kakitangan perubatan, pekerja bantuan), dan memindahkan orang dalam kesusahan selepas kejadian bencana alam. Pesawat tentera laut adalah penting dalam kes-kes dimana infrastruktur tradisi yang memberi bantuan telah dimusnahkan atau dilemahkan oleh bencana, seperti lapangan terbang sesebuah kawasan musnah atau penuh sesak dan sesebuah kawasan yang tidak boleh di akses melalui jalan raya atau helikopter. Keupayaan kapal untuk menyediakan air bersih yang boleh di angkut oleh helikopter ke kawasan-kawasan terjejas juga amat penting. Pesawat tentera laut memainkan peranan penting dalam menyediakan bantuan ekoran daripada gempa bumi Haiti 2010 dan Taufan Haiyan.

Cawangan udara tentera laut sunting

Pasukan udara tentera laut semasa sunting

Semenjak tahun 1975 pasukan udara Tentera Laut Diraja Kanada dikendalikan oleh Tentera Udara Diraja Kanada.

Bekas pasukan udara tentera laut sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Grosnick, Roy A. United States Naval Aviation 1910 - 1995 (4th ed. 1997) partly online. Full text (775 pages) public domain edition is also available online.
  • Ireland, Bernard. The History of Aircraft Carriers: An authoritative guide to 100 years of aircraft carrier development (2008)
  • Polmar, Norman. Aircraft carriers;: A graphic history of carrier aviation and its influence on world events (1969)
  • Polmar, Norman. Aircraft Carriers: A History of Carrier Aviation and Its Influence on World Events (2nd ed. 2 vol 2006)
  • Polmar, Norman, ed. Historic Naval Aircraft: The Best of "Naval History" Magazine (2004)
  • Smith, Douglas, V. One Hundred Years of U.S. Navy Air Power (2010)
  • Trimble, William F. Hero of the Air: Glenn Curtiss and the Birth of Naval Aviation (2010)

Perang Dunia II sunting

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Pasukan udara tentera laut di Wikimedia Commons