Paul Ehrlich (bahasa Jerman: [ˈpaʊ̯l ˈeːɐ̯lɪç]  ( dengar); 14 Mac 1854 - 20 Ogos 1915) ialah ahli perubatan dan saintis Jerman-Yahudi yang memenangi Hadiah Nobel yang bekerja di bidang hematologi, imunologi, dan kemoterapi antimikrobial. Beliau dikreditkan dengan mencari penawar untuk sifilis pada tahun 1909. Beliau mencipta teknik pendahulunya untuk bakteria pewarnaan Gram. Kaedah yang dikembangkannya untuk tisu pewarnaan memungkinkan untuk membezakan antara pelbagai jenis sel darah, yang membawa kepada keupayaan untuk mendiagnosis pelbagai penyakit darah.

Makmalnya menemui arsfenamin (Salvarsan), rawatan perubatan pertama yang berkesan untuk sifilis, dengan itu memulakan dan juga menamakan konsep kemoterapi. Ehrlich mempopularkan konsep peluru ajaib. Beliau juga membuat sumbangan tegas terhadap perkembangan antiserum untuk memerangi difteria dan mengamalkan kaedah untuk menyeragamkan serum terapeutik.[1]

Pada tahun 1908, beliau menerima Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan untuk sumbangannya kepada imunologi.[2] Beliau ialah pengasas dan pengarah pertama yang kini dikenali sebagai Institut Paul Ehrlich.

Rujukan sunting

  1. ^ "Paul Ehrlich". Science History Institute. June 2016. Dicapai pada 20 March 2018.
  2. ^ The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1908, Paul Erlich - Biography

Pautan luar sunting