Paus Stephanus VII

Paus Stephanus VII, lahir Stephanus de Gabrielli ( ???- 931 ), ialah Paus Gereja Roman Katolik dari Disember 928 hingga 931 .

Paus
Stephanus VII
BertakhtaDesember 928
Perintah berakhir931
PendahuluLeo VI
PenggantiIoannes XI
Butiran peribadi
Nama lahirStephanus de Gabrielli
Kelahirantidak diketahui
Rom, Negara Kepausan
Meninggal dunia15 March 931
Rom, Negara Kepausan
Paus lain bernama Stephanus

Stephanus VII adalah seorang kelahiran Rom. Dia dipilih—mungkin dilantik—oleh Marozia daripada keluarga Tusculani, yang merupakan seorang wanita berkuasa di Rom pada masa itu, sebagai "pengisi takhta paus" sehingga anaknya sendiri, John, bersedia untuk mengambil alih takhta Peter. Ini adalah tempoh paling gelap dalam sejarah paus, apabila bangsawan Rom mengubah takhta paus menjadi organisasi bawahan duniawi. Sedikit yang diketahui tentang kepausan Stephanus VII, kecuali dia meluluskan keistimewaan beberapa majlis agama di Perancis dan Itali. Seperti kebanyakan Paus hari ini, dia kemungkinan besar dibunuh.

Kesahihan kepausan Stephanus VII masih menjadi persoalan. Seperti pendahulunya, Leo VI, beliau telah dipilih semasa Paus Ioannes X masih hidup dan dalam penjara. Oleh itu, jika pembatalan kepausan oleh Ioannes adalah tidak sah, maka Stephanus VII dan Leo VI bukanlah paus yang sah. Kedua-dua Paus ini hanya berkhidmat dalam masa yang singkat, dan tidak kelihatan mempunyai pengaruh yang kuat terhadap dasar Katolik. Terdapat sangat sedikit rekod kepausan singkat Stephanus.