Pelaburan adalah suatu kegiatan menanamkan modal atau wang melalui pembelian instrumen kewangan atau aset baik secara langsung mahupun tidak untuk kegunaan lanjut dengan harapan pemilik modal akan mendapatkan sejumlah keuntungan atau manfaat akan datang setelah sekian lama[1] dalam bentuk bayaran faedah, pendapatan, atau penambahan nilai instrumen.[2] Ia berkaitan dengan tabungan atau penundaan konsumsi. Pelaburan boleh dilibatkan dalam pelbagai bidang ekonomi, seperti pengurusan perniagaan dan kewangan, pun untuk rumah tangga, syarikat, atau kerajaan.

Gambaran umum sunting

Dzulfariz Azman dalam bukunya Dua Sub Kitaran Hayat Ekonomi (2013) berpendapat bahawa pelaburan mesti dilakukan pada waktu yang bersesuaian mengikut bahan yang ingin didagangkan seperti ekuiti (atau hanya untuk melabur dalam emas yang menjadi pengukur duit yang jatuh dengan banyaknya) selama 7 tahun.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Cana Paranita, Moch. Dzulkirom, AR, Raden Rustam Hidayat (2015). "Analisis Investasi Dalam Reksadana Saham (Equity Funds) Dengan Metode Sharpe dan Treynor". Jurnal Administrasi Bisnis. 27 (1): 2.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  2. ^ Sullivan, Arthur (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Prentice Hall. m/s. 271. ISBN 0-13-063085-3. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: location (link)
  3. ^ Buku Dua Sub Kitaran Hayat Ekonomi - Satu Keadah Baru dalam memahami Pasaran Saham. ISBN 9789671225301

Pautan luar sunting