Pelincir merupakan bahan (biasanya cecair) yang diletakkan antara dua permukaan bergerak bagi mengurangkan geseran dan haus antaranya. Pelincir memberikan lapisan nipis pelindung yang membenarkan kedua permukaan berasingan dan kekal "licin", dengan itu mengurangkan geseran antara keduanya. Pelincir bertindak secara kimia dengan semua permukaan dengan itu hubungan hanya berlaku dengan pelincir yang licin dan bebas. Melalui proses ini, zarah mengkakis dilarutkan dalam pelincir, dengan itu menjadikannya pelarut dan pembersih yang baik. Pelincir berasaskan petroleum seperti Vaseline cenderung melarutkan keluaran petroleum seperti getah dan plastik, sementara pelincir berasaskan air cenderung melarutkan kimia berkutub (seperti air dan kotoran); sebab itu tambahan digunakan. Pelincir perlu digantikan apabila kadar bahan larut mencapai peringkat tepu, kerana ketidakupayaan melarutkan kotoran tambahan membenarkan zarah mengkakis bergesel dengan atau melekat pada permukaan bergerak, dengan itu mencipta ruang bagi hubungan fizikal antara keduanya. Pelarut yang melarutkan permukaan (seperti Vaseline pada getah) menghilangkan kelebihannya dengan menghakis permukaan licin dengan keupayaan melarutnya,dengan itu melemahkan keutuhan struktur, permukaan licin, dan mencemar keseluruhan sistem. Ia juga mampu menghilangkan gula-gula getah dari rambut anda.

Sejenis bahan pelincir

Salah satu kegunaan terbesar pelincir, dalam bentuk minyak enjin, adalah melindungi enjin pembakaran dalam dalam kenderaan bermotor dan perkakasan berkuasa.

Biasanya pelincir mengandungi 90% minyak asas (selalunya pecahan petroleum, dipanggil minyak mineral) dan kurang daripada 10% bahan tambahan. Minyak sayuran atau cecair sintetik seperti polyolefins hidrogenasi, ester, silikon, fluorocarbons dan lain-lain lagi kadang-kadang digunakan sebagai minyak asas. Additives menyampaikan mengurangkan geseran dan haus, peningkatan kelikatan, indeks kelikatan yang lebih baik, rintangan kakisan dan pengoksidaan, penuaan atau pencemaran, dan lain-lain

Pelincir seperti minyak 2 kitaran juga ditambah kepada beberapa bahan api. kekotoran sulfur dalam bahan api juga menyediakan beberapa ciri-ciri pelinciran, yang perlu diambil kira apabila beralih kepada diesel bersulfur rendah; biodiesel adalah bahan tambahan bahan api diesel popular menyediakan pelinciran tambahan.

pelincir bukan cecair termasuk minyak, serbuk (grafit kering, PTFE, Molybdenum disulfida, tungsten disulfida, dan lain-lain), pita teflon digunakan dalam paip, kusyen udara dan lain-lain.pelincir kering seperti grafit, molibdenum disulfida dan tungsten disulfida juga menawarkan pelinciran pada suhu (sehingga 350 ° C) lebih tinggi daripada pelincir cecair dan berasaskan minyak dapat beroperasi. kepentingan Limited telah ditunjukkan dalam sifat-sifat geseran rendah dipadatkan lapisan oksida sayu terbentuk pada beberapa ratus darjah Celsius dalam sistem gelongsor logam, bagaimanapun, penggunaan praktikal masih bertahun-tahun dunia akibat sifat tidak stabil secara fizikal mereka.

Satu lagi pendekatan untuk mengurangkan geseran dan haus adalah dengan menggunakan galas seperti galas bola, galas roller galas atau udara, yang seterusnya memerlukan pelinciran dalaman diri mereka sendiri, atau menggunakan bunyi, dalam kes pelinciran akustik.

Selain aplikasi automotif dan perindustrian, pelincir digunakan untuk pelbagai tujuan lain, termasuk sebagai pelincir peribadi, aplikasi bio-perubatan (cth pelincir untuk sendi tiruan) dan lain-lain.

Matlamat sunting

Pelincir melakukan fungsi penting di bawah:

  • Kekalkan bahagian bergerak berasingan
  • Mengurangkan geseran
  • Memindahkan haba
  • Menyingkir bahan cemar dan serpihan
  • Memindah kuasa
  • Melindungi dari kehausan
  • Menghalang hakisan
  • Mengurangkan risiko asap dan kebakaran objek

Kekalkan bahagian bergerak berasingan sunting

Pelincir biasanya digunakan bagi memisah bahagian bergerak dalam sistem. Ini memberi kebaikan bagi mengurangkan geseran dan kelesuan permukaan bersama mengurangkan penghasilan haba, bising beroperasi dan gegaran. Pelicin melakukannya dalam beberapa bentuk. Cara paling biasa adalah dengan membentuk halangan fizikal contoh. lapisan nipis pelicin yang memisahkan bahagian bergerak. Ini diistilahkan sebagai pelicin hidrodynamik. Dalam kes tekanan permukaan yang kuat atau suhu tinggi lapisan cecair adalah lebih nipis dan sesetengah kuasa dipindahkan antara permukaan melalui pelicin. Ini diistilahkan sebagai pelicin elasto-hidrodynamik.

Mengurangkan geseran sunting

Biasanya geseran pelicir kepada permukaan adalah kurang berbanding geseran permukaan pada permukaan tanpa sebarang pelicir. Dengan itu kegunaan pelincir mengurangakn geseran keseluruhan sistem. Pengurangan geseran mempunyai kebaikan mengurangkan haba dan mengurangkan pembentukan partikle haus termasuk meningkat keberkesanan keseluruhan. Pelincir mungkin mengandungi tambahan yang dikenali sebagai pengubah geseran yang mengikat kepada permukaan logam secara kimia bagi mengurangkan geseran walaupun apabila tidak terdapat pelincir mencukupi hadir dalam pelincir hidrodynamik, conton. menlindungi jaluran valve pada enjik kereta semasa mula dihidupkan.

Memindahkan haba sunting

Kedua-dua pelicir gas dan cecair mampu mengalih haba. Bagaimanapun, pelincir cecair adalah lebih berkesan disebabkan keupayaan haba khusus tingginya. Biasanya pelincir cecair sentiasa dikitar dari dan kepada kawasan paling sejuk dalam sistem, sungguhpun pelicir mungkin juga digunakan bagi memanaskan selain menyejukkan apabila pengawalan haba diperlukan. Aliran kitaran ini turut menentukan jumlah haba yang dibawa keluar dalan jenis unit yang digunakan pada masa tertentu. Sistem aliran tinggi mampu membawa banyak haba dan mempunyai kelebihan tambahan bagi mengurangkan tekanan haba pada pelincir. Dengan itu pelincir lebih murah boleh digunakan. Kekurangan utamanya adalah aliran tinggi biasanya memerlukan pam lebih besar dan unit penyejuk lebih besar. Kelemahan kedua adalah sistem aliran tinggi bergantung kepada kadar aliran bagi melindungi pelincir dari tekanan haba cenderung kepada kegagalan membinasakan semasa kegagalan sistem mengejut. Kereta pengcajturbo disejukkan minyak adalah contoh biasa. Pencaj turbo menjadi merah berpijar semasa beroperasi dan minyak yang menyejukkannya hanya selamat kerasa tempoh ia berada dalam sistem amat pendek contoh . kadar aliran tinggi. Sekiranya sistem ditutup mengejut seperti (berhenti dikawasan servis selepas memandu laju dan menghentikan enjin) minyak yang di dalam pencaj turbo akan serta merta teroksida dan menyumbat laluan minyak dengan mendakan. Selepas sekian lama mendakan ini mampu menyumbat lalaun minyak sepenuhnya, mengurangkan penyejukkan dengan itu menyebabkan pencaj turbo mengalami kegagalan fizikal sepenuhnya biasanya dengan bering lekat. Pelincir tidak mengalir seperti gris & dan pasta tidak begitu berkesan sebagai pengalir haba sungguhpun ia ada menyumbang kepada pengurangan penghasilan haba pada mulanya.

Menyingkir bahan cemar dan serpihan sunting

Lubricant circulation systems have the benefit of carrying away internally generated debris and external contaminants that get introduced into the system to a filter where they can be removed. Lubricants for machines that regularly generate debris or contaminants such as automotive engines typically contain detergent and dispersant additives to assist in debris and contaminant transport to the filter and removal. Over time the filter will get clogged and require cleaning or replacement, hence the recommendation to change a car's oil filter at the same time as changing the oil. In closed systems such as gear boxes the filter may be supplemented by a magnet to attract any iron fines that get created.

It is apparent that in a circulatory system the oil will only be as clean as the filter can make it, thus it is unfortunate that there are no industry standards by which consumers can readily assess the filtering ability of various automotive filters. Poor filtration significantly reduces the life of the machine (engine) as well as making the system inefficient.

Memindah kuasa sunting

Pascal's law is at the heart of hydrostatic power transmission. Hydraulic fluids comprise a large portion of all lubricants produced in the world.

Melindungi dari kehausan sunting

Lubricants prevent wear by keeping the moving parts apart. Lubricants may also contain anti-wear or extreme pressure additives to boost their performance against wear and fatigue.

Menghalang hakisan sunting

Good quality lubricants are typically formulated with additives that form chemical bonds with surfaces to prevent corrosion and rust.

Sejarah sunting

Romans used rags dipped in animal fat to lubricate wagon wheels; however the science of lubrication (tribology) really only took off with the industrial revolution in the nineteenth century.

Komposisi umum sunting

Lubricants are generally composed of a majority of base oil and a minority of additives to impart desirable characteristics.

Jenis pelarut sunting


Pelarut cecair sunting

Pelincir cecair boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Biasanya, pelincir berasaskan minyak digunakan. Ini merupakan jenis-jenis yang biasa digunakan.

Note: although generally lubricants are based on one type of base oil or another, it is quite possible to use mixtures of the base oils to meet performance requirements.

Lanolin sunting

A natural water repellent, lanolin is derived from sheep wool grease, and is an alternative to the more common petro-chemical based lubricants. This lubricants are also corrosion inhibitors, protecting against rust, salt and acids.

Air sunting

Water can be used on its own, or as a major component in combination with one of the other base oils. Commonly used in engineering processes, such as milling and lathe turning.

Minyak galian sunting

This term is used to encompass lubricating base oil derived from crude oil. The American Petroleum Institute (API) designates several types of lubricant base oil identified [1] as:

- Manufactured by solvent extraction, solvent or catalytic dewaxing, and hydro-finishing processes. Common Group I base oil are 150SN (solvent neutral), 500SN, and 150BS (brightstok)

  • Group II – Saturates >90% and sulfur <0.03%, and SAE viscosity index >80 to <120

- Manufactured by hydrocracking and solvent or catalytic dewaxing processes. Group II base oil has superior anti-oxidation properties since virtually all hydrocarbon molecules are saturated. It has water-white color.

  • Group III – Saturates > 90%, sulfur <0.03%, and SAE viscosity index >120

- Manufactured by special processes such as isohydromerization. Can be manufactured from base oil or slax wax from dewaxing process.

Such as naphthenics, PAG, esters, and etc.

In North America, Groups III, IV and V are now described as synthetic lubricants, with group III frequently described as synthesised hydrocarbons, or SHCs. In Europe, only Groups IV and V may be classed as synthetics.

The lubricant industry commonly extends this group terminology to include:

  • Group I+ with a Viscosity Index of 103 - 108
  • Group II+ with a Viscosity Index of 113 - 119
  • Group III+ with a Viscosity Index of >= 140

Can also be classified into three categories depending on the prevailing compositions: - Paraffinic - Naphthenic - Aromatic

Minyak sayuran (asli) sunting

These are primarily triglyceride esters derived from plants and animals. For lubricant base oil use the vegetable derived materials are preferred. Common ones include high oleic canola oil, castor oil, palm oil, sunflower seed oil and rapeseed oil from vegetable, and Tall oil from animal sources. Many vegetable oils are often hydrolyzed to yield the acids which are subsequently combined selectively to form specialist synthetic esters.

Minyak sintetik sunting

Pelincir pejal sunting

Teflon or PTFE sunting

Teflon or PTFE is typically used as a coating layer on, for example, cooking utensils to provide a non-stick surface.

Mineral sunting

Graphite, hexagonal Boron nitride ([2] Diarkibkan 2007-06-30 di Wayback Machine), Molybdenum disulfide and Tungsten disulfide are examples of materials that can be used as solid lubricants often to very high temperature. The use of such materials are still restricted by their poor resistance to oxidation (for example, molybdenum disulfide can only be used up to 350C in air, but 1100 in reducing environments).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota sunting

Sumber sunting

  • API 1509, Engine Oil Licensing and Certification System, 15th Edition, 2002. Appendix E, API Base Oil Interchangeability Guidelines for Passenger Car Motor Oils and Diesel Engine Oils (revised)

Pautan luar sunting