Pembahagian pentadbiran di Korea Selatan

Korea Selatan terdiri daripada 17 pembahagian pentadbiran tingkat pertama: 6 bandar metropolitan (gwangyeoksi 광역시 / 廣域 市), 1 bandar khas (teukbyeolsi 특별시 / 特別 市), 1 bandar autonomi khas (teukbyeol-jachisi 특별 자치 시 / 特別 自治市) , dan 9 wilayah (do 도 / 道), termasuk satu wilayah autonomi khas (teukbyeol jachido 특별 자치도 / 特別 自治 道).[1][2] Ini juga dibahagikan kepada pelbagai entiti yang lebih kecil, termasuk bandar raya/bandar (si 시 / 市), kaunti (gun 군 / 郡), daerah (gu 구 / 區), pekan (eup 읍 / 邑), perbandaran (myeon 면 / ), kejiranan (dong 동 / 洞) dan kampung (ri 리 / 里).[3]

Kerajaan tempatan sunting

Ejaan Perumian Semakan Bahasa Korea Rasmi digunakan

Tahap Nama kumpulan Jenis Hangul Hanja Rumi RR No.

(2014)

1 Autonomi tempatan peringkat atas[4]광역자치단체廣域自治團體 Wilayah do 8
Wilayah autonomi khas 특별 자치도 特別自治道 teukbyeol-jachido 1
Bandar khas 특별시 特別市 teukbyeolsi 1
Bandar autonomi metropolitan 특별 자치시 特別自治市 teukbyeol-jachisi 1
Bandar metropolitan 광역시 廣域市 gwangyeoksi 6
2 Autonomi tempatan peringkat rendah[4] 기초자치단체基礎自治團體 Bandar si 60
Bandar (khas) (특정시) (特定市) si (teukjeongsi) 15
Kaunti gun 82
Daerah (autonomi) (자치구) (自治區)) gu (jachigu) 69
N/A Bandar (pentadbiran) (행정시) (行政市) si (haengjeongsi) 2
Daerah (tak autonomi) (일반구) (一般區) gu (ilbangu) 35
3 N/A Pekan eup 216
Perbandaran myeon 1198
Kejiranan (status sah) (법정동) (法定洞) dong (beopjeongdong) 2073
Kejiranan (pentadbiran) (행정동) (行政洞) dong (haengjeongdong)
4 N/A Desa Bandar tong
Desa Luar Bandar ri
5 N/A Dukuh ban

Bahagian peringkat daerah sunting

Bahagian atas bahagian pentadbiran adalah bahagian pada peringkat wilayah, yang mana terdapat beberapa jenis: wilayah (termasuk wilayah pemerintahan sendiri), bandar-bandar metropolitan, bandar-bandar khas, dan bandar-bandar auntonomi. Gabenor bahagian peringkat wilayah dipilih setiap empat tahun.[5]


Peta Kod Lambang Nama Nama rasmi[6] Hangul Hanja
KR-11
 
Bandar khas Seoul Seoul 서울특별시 서울特別市
KR-26
 
Bandar metropolitan Busan Busan 부산광역시 釜山廣域市
KR-27
Bandar metropolitan Daegu Daegu 대구광역시 大邱廣域市
KR-28
Bandar metropolitan Incheon Incheon 인천광역시 仁川廣域市
KR-29
Bandar metropolitan Gwangju Gwangju 광주광역시 光州廣域市
KR-30
Bandar metropolitan Daejeon Daejeon 대전광역시 大田廣域市
KR-31
 
Bandar metropolitan Ulsan Ulsan 울산광역시 蔚山廣域市
KR-50
 
Bandar autonomi khas Sejong Bandar Autonomi Khas Sejong 세종특별자치시 世宗特別自治市
KR-41
 
Wilayah Gyeonggi Gyeonggi-do 경기도 京畿道
KR-42
Wilayah Gangwon Gangwon-do 강원도 江原道
KR-43
Wilayah Chungcheong Utara Chungcheongbuk-do 충청북도 忠淸北道
KR-44
Wilayah Chungcheong Selatan Chungcheongnam-do 충청남도 忠淸南道
KR-45
 
Wilayah Jeolla Utara Jeollabuk-do 전라북도 全羅北道
KR-46
Wilayah Jeolla Selatan Jeollanam-do 전라남도 全羅南道
KR-47
Wilayah Gyeongsang Utara Gyeongsangbuk-do 경상북도 慶尙北道
KR-48
Wilayah Gyeongsang Selatan Gyeongsangnam-do 경상남도 慶尙南道
KR-49
Wilayah autonomi khas Jeju Wilayah Autonomi Khas Jeju 제주특별자치도 濟州特別自治道

Bahagian peringkat bandaran sunting

 
Sebuah peta semua mukim-mukim (gu) di bandar-bandar metropolitan Korea Selatan, bandar-bandar perbandaran (si), dan kaunti (gun).

Si (bandar) sunting

Si (시; 市, disebut [ɕi]) adalah salah satu pembahagian sesebuah wilayah, bersama-sama dengan gun. Bandar mempunyai penduduk sekurang-kurangnya 150,000; sekali sebuah daerah (pistol) mencapai penduduk itu, ia menjadi sebuah kota (daerah Gijang di Busan adalah pengecualian). Bandar yang mempunyai populasi lebih daripada 500,000 orang (seperti Suwon, Cheongju, Cheonan dan Jeonju) dibahagikan kepada daerah (gu); Gimhae, Hwaseong dan Namyangju adalah pengecualian ketara daripada peraturan ini. Gu kemudiannya dibahagikan kepada kejiranan (dong); bandar-bandar dengan penduduk kurang daripada 500,000 tidak mempunyai mukim – bandar-bandar ini terus dibahagikan kepada kejiranan (dong).

Gun (kaunti) sunting

Gun (군; 郡) adalah salah satu pembahagian wilayah (bersama dengan si), dan bandar metropolitan Busan, Daegu, Incheon dan Ulsan (bersamaan dengan gu). Gun mempunyai penduduk kurang daripada 150,000 orang (lebih daripada itu menjadikannya bandar atau si), kurang padat penduduknya berbanding sebuah gu, dan lebih kekampungan cirinya daripada dua bahagian lain. Gun adalah setanding dengan daerah di Malaysia. Kaunti terbahagi kepada pekan (eup) dan daerah (myeon). Khususnya, saiz "gun" kurang daripada "kaunti" AS.

Gu (daerah) sunting

Gu (구; 區) bersamaan dengan daerah di Barat. Kebanyakan bandar dibahagikan kepada gu, walaupun bandar-bandar metropolitan Busan, Daegu, Incheon dan Ulsan juga mengandungi gun. Gu adalah sama dengan boro di sesetengah negara Barat, dan pejabat gu mengendalikan banyak fungsi yang juga dikendalikan oleh bandar dalam bidang kuasa lain. Gu dibahagikan kepada kejiranan (dong).

Bahagian peringkat subbandaran sunting


Eup (pekan) sunting

Eup (anggang; 邑) adalah serupa dengan unit pekan. Bersama dengan myeon, eup adalah salah satu pembahagian dari sebuah kaunti (gun), dan beberapa bandar (si) dengan penduduk kurang daripada 500,000. Pekan atau pekan utama di kaunti—atau pekan sekunder di dalam wilayah bandar-bandar—ditetapkan sebagai eup. Pekan-pekan dibahagikan kepada kampung-kampung (ri). Untuk membentuk eup, penduduk minimum yang diperlukan ialah 20,000 orang.

Myeon (perbandaran) sunting

Myeon (면; 面) adalah salah satu pembahagian - bersama dengan eup - sebuah daerah (gun) dan beberapa bandar (si) yang kurang daripada 500,000 penduduk. Myeon mempunyai penduduk yang lebih kecil daripada eup dan mewakili kawasan pedalaman di sebuah daerah atau bandar. Myeon dibahagikan kepada kampung-kampung (ri). Had minimum penduduk adalah 6,000 orang.

Dong (kejiranan) sunting

Dong (동; 洞) adalah pembahagian utama daerah (gu) dan bandar-bandar (si) yang tidak dibahagikan kepada daerah. Dong adalah peringkat terkecil kerajaan bandar untuk mempunyai pejabat dan kakitangannya sendiri. Dalam beberapa kes, dong tunggal yang sah dibahagikan kepada beberapa dong pentadbiran. Dong pentadbiran biasanya dibezakan antara satu sama lain dengan nombor (seperti dalam kes Myeongjang 1-dong dan Myeongjang 2-dong). Dalam kes sedemikian, setiap pentadbiran dong mempunyai pejabat dan kakitangannya sendiri.

Pembahagian utama dong adalah tong (통; 統), tetapi bahagian di peringkat ini dan ke bawah jarang digunakan dalam kehidupan seharian.[7] Sesetengah dong berpenduduk dipecah bahagi ke ga (가; 街), yang bukan tahap pemerintahan yang berasingan, tetapi hanya wujud untuk digunakan dalam alamat. Banyak laluan utama di Seoul, Suwon, dan bandar-bandar lain juga terbahagi kepada ga.[8]

Ri (kampung) sunting

Ri (리; 里) adalah satu-satunya pembahagian pekan (eup) dan daerah (myeon). Ri adalah tahap terkecil dari kerajaan luar bandar yang mengandungi sejumlah orang.[9]

Sejarah sunting

Walaupun perincian pentadbiran tempatan telah berubah secara dramatik dari masa ke masa, garis dasar sistem tiga peringkat yang digunakan kini telah dilaksanakan di bawah pemerintahan Gojong pada tahun 1895. Sistem serupa juga masih digunakan di Korea Utara.

Rujukan sunting

  1. ^ "Administrative division". South Korea Government. Dicapai pada 30 April 2018.[pautan mati kekal]
  2. ^ "Local Governments". KOREA.net. Dicapai pada 30 April 2018.
  3. ^ Stevens, Andrew. "Seoul Mayor first among equals". City Mayors. Dicapai pada 30 April 2018.
  4. ^ a b "Local Governments". KOERA.net. Dicapai pada 30 April 2018.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan auto2 tidak disediakan
  6. ^ http://www.ngii.go.kr/en/download/Toponymic_Guidelines_ROK.pdf Diarkibkan 2017-03-12 di Wayback Machine, p. 41.
  7. ^ (dalam bahasa Korean). Nate / Encyclopedia of Korean Culture. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-11. Dicapai pada 2013-03-18. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ "부산광역시 법정 동·리(洞·里) 현황 Busan city administrative units". Busan City. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-18. Dicapai pada 2013-03-18. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  9. ^ 이 / 里 (dalam bahasa Korean). Nate / Encyclopedia of Korean Culture. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-11. Dicapai pada 2013-03-18. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting