Pembaharuan Gwangmu

Pembaharuan Gwangmu (Bahasa Korea 광무 개혁, Hanja : 光武 改革, Gwangmu Gaehyeok; Jawi: ڤمبهارون ڬواڠمو) ialah rangkaian peristiwa yang bertujuan memodenkan dan membaratkan Empayar Korea sebagai permulaan awal dalam revolusi industri. Pembaharuan yang berlaku semasa Era Gwangmu dari tahun 1897 hingga 1907 menunjukkan, dalam jangka panjang, potensi Korea untuk memulai dan meneruskan pemodenan, walaupun dalam menghadapi kesulitan. Perkembangan semacam ini, bagaimanapun, tidak dapat dilihat sehingga era Chang Myon pada tahun 1960-an dan 70-an. Pembaharuan Gwangmu oleh Maharaja Gojong kemudiannya menjadi latar belakang pembangunan Korea pada masa depan dengan membina infrastruktur, memperbaharui ekonomi dan mewujudkan inti birokrasi dan ketenteraan moden.

Pembaharuan sunting

 
Sebuah kartun semasa Kerajaan Korea yang menunjukkan Yu Gil-jun, bekas Yangban dan orang kebanyakan menggunakan tahap pertuturan yang sama antara satu sama lain.

Penghapusan sistem status sunting

Berikutan kejatuhan pemerintahan Gabo yang menyatakan penghapusan sistem status, kabinet yang setia dibentuk pada tahun 1896. Kabinet baru itu, yang menjadi kerajaan Gwangmu setelah penubuhan Empayar Korea, memperkenalkan langkah-langkah sistematik untuk menghapuskan sistem kelas tradisional. Salah satunya adalah sistem pendaftaran isi rumah yang baru, yang mencerminkan tujuan persamaan sosial yang formal, yang dilaksanakan oleh kabinet itu. Walaupun sistem pendaftaran lama menandakan anggota isi rumah sesuai dengan status sosial hierarki mereka, sistem baru mengelaskan pekerjaan.[1]

Walaupun kebanyakan orang Korea pada waktu itu memiliki nama keluarga dan bahkan bongwan (suku puak), sejumlah besar cheonmin, yang kebanyakannya terdiri daripada serf dan hamba, dan orang-orang yang jijik masih tidak mempunyai nama. Menurut sistem baru, mereka kemudian diminta untuk mengisi kekosongan nama keluarga agar dapat didaftarkan sebagai keluarga yang berasingan. Berbanding membuat nama keluarga mereka sendiri, beberapa cheonmin menggunakan nama keluarga tuan mereka, sementara yang lain hanya menggunakan nama keluarga dan bongwan yang paling biasa di kawasan setempat. Seiring dengan contoh ini, aktivis di dalam dan di luar kerajaan Korea telah mendasarkan visi mereka tentang hubungan baru antara kerajaan dan rakyat melalui konsep kewarganegaraan, menggunakan istilah Inmin (orang), dan kemudian, Kukmin (warganegara).[1]

 
Tentera moden Empayar Korea.

Cara hidup sunting

Pada zaman Gwangmu, pakaian seragam rasmi ala Barat diperkenalkan di Korea. Pada mulanya, Maharaja Korea telah mulai mengenakan pakaian kerajaan gaya Prusia bersama dengan diplomat Korea, yang mengenakan pakaian Barat. Pada tahun 1900, pakaian Barat menjadi pakaian seragam rasmi bagi pegawai awam Korea. Beberapa tahun kemudian, semua tentera dan polis Korea diharuskan memakai pakaian seragam ala Barat.

Ketenteraan sunting

Dalam bidang ketenteraan, tentera Korea seperti yang ada pada awal tahun 1890-an terdiri daripada kira-kira 5,000 orang tentera dan meningkat menjadi 28,000 orang sebelum Perang Rusia-Jepun. Latihan oleh pegawai Rusia bermula pada tahun 1896 menyebabkan organisasi pengawal kerajaan yang berkekuatan 1,000 orang bersenjatakan senapang Berdan yang berfungsi sebagai teras tentera yang lebih baik. Dari unit teras ini, tentera kadang-kadang dipindahkan ke unit lain, yang merangkumi lima rejimen masing-masing sekitar 900 orang.[2]

Kewangan sunting

 
Bangunan Pejabat Harta Mahkota di bawah Kementerian Keluarga Imperial Empayar Korea.

Pada tahun 1897, projek tinjauan kadaster dilancarkan oleh pemerintah Gwangmu, yang bertujuan memodenkan sistem hak milik tanah. Untuk menerapkan kaedah tinjauan Barat, juruukur AS telah disewa. Setelah tinjauan dilakukan, judul harta tanah "Jigye", yang menunjukkan dimensi tanah yang tepat, seharusnya dikeluarkan oleh pihak berwenang yang bersangkutan. Pembaharuan itu terkait erat dengan pembaharuan sistem cukai tanah, yang dilakukan di bawah pimpinan Yi Yong-ik, yang juga melakukan pembaharuan kewangan di Korea. Projek ini terganggu kerana perang Rusia-Jepun pada tahun 1904 dan 1905, setelah selesai sekitar dua pertiga daripada keseluruhan tanah.

Prasarana sunting

 
Seoul, ibu kota Empayar Korea pada tahun 1905, menunjukkan perbezaan antara tradisi dan kemodenan.
 
Sebuah trem di Seoul, 1903.

Pada masa itu, infrastruktur bandar moden dibina oleh pemerintah Gwangmu. Pada tahun 1898, Maharaja Gwangmu memberi kebenaran untuk mewujudkan usaha sama dengan ahli perniagaan Amerika. Oleh itu, Syarikat Elektrik Hanseong, yang mengendalikan rangkaian lampu elektrik awam dan sistem trem elektrik didirikan. Syarikat Air Segar Seoul juga mempunyai hubungan dengan Amerika. Pada tahun 1902, enam tahun selepas pengenalan telefon pertama di Korea, telefon awam jarak jauh pertama dipasang.

Industri sunting

Dalam tempoh Gwangmu, dasar promosi industri juga dilakukan oleh pemerintah Korea. Ini memberi sokongan kepada pengasasan sekolah teknik dan industri. Pada masa itu, bersama dengan kilang tenun yang dimodenkan yang didirikan untuk memenuhi permintaan tekstil di pasar domestik, inovasi teknologi dalam bidang industri tenun telah terjadi di Korea. Sebagai contoh, mesin pemintalan dan tenun dibuat untuk menghasilkan sutera, dan dapat diganti dengan mesin berkos tinggi dari luar negeri.[3]

Pendidikan sunting

 
Bangunan Hospital Jejungwon (Severance) pada tahun 1904.

Setelah Gojong mengisytiharkan undang-undang pendidikan baru, sekolah rendah ditubuhkan oleh pemerintah. Bersama dengan sekolah-sekolah awam moden ini, sejumlah sekolah gaya Barat, yang terdiri daripada bahagian pendidikan dasar dan/atau menengah, telah didirikan oleh mubaligh Barat.

Selama zaman Gwangmu, sekolah menengah moden juga dibuka oleh pemerintah Korea, bersama dengan sekolah menengah swasta yang didirikan oleh orang awam Korea yang kaya atau intelektual moden Korea. Dan beberapa tahun kemudian, pendidikan tinggi moden pertama kali diperkenalkan ke Korea: Pada tahun 1904, Jejungwon (Hospital Severance) di Seoul, menambah Sekolah Perubatan Hospital Severance dan Sekolah Kejururawatan. Pada tahun 1905, Kolej Bosung ditubuhkan di bawah Yi Yong-ik, Ketua Perbendaharaan Imperial: Jabatan Perdagangan dan Jabatan Undang-undang aalah dua jabatan pertama kolej ini. Akademi Soongsil, bermula di Pyongyang pada tahun 1897, telah membuka bahagian kuliah pada tahun 1905 dan diberi kuasa sebagai Universiti Soongsil oleh pemerintah Korea pada tahun 1907.[4] Di bawah Ordinan Pelajaran tahun 1911 yang dikeluarkan oleh Gabenor Jeneral Korea Korea, institusi-institusi ini kehilangan status kolej.

Antara 1885-1910, sejumlah 796 buah sekolah, dari sekolah dasar hingga tingkat pendidikan tinggi, didirikan dan dijaga oleh para mubaligh Barat. Ini jumlah yang besar kerana merangkumi sekitar tiga puluh lima peratus daripada keseluruhan jumlah sekolah formal (2,250) dalam Empayar Korea.[5]

 
Hospital Taehan dibina pada tahun 1907 atas perintah Residen Jeneral Jepun Korea Itō Hirobumi.[6][7]

Sistem penjagaan kesihatan sunting

Sistem penjagaan kesihatan moden di Korea telah terbentuk selama kira-kira 30 tahun sejak negara ini dibuka pada tahun 1876. Sebahagian besar sistem tersebut telah dicapai pada masa Pembaharuan Gwangmu yang diarahkan oleh Maharaja dan pengikutnya.[8] Sistem baru terdiri daripada tiga sektor: kesihatan awam, rawatan perubatan, dan pemantauan pengamal perubatan dan penjual ubat. Lembaga Kebersihan ditetapkan untuk menyediakan perawatan kesihatan awam yang sistematik seperti pemvaksinan, sanitasi dan kuarantin dan polis dibentuk untuk menguatkuasakan banyak urusan kebersihan. Hospital untuk perubatan Barat telah didirikan di sektor rawatan perubatan. Pelesenan untuk doktor dan ahli farmasi herba juga dilakukan untuk mengawal kualiti pengamal perubatan.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ a b Hwang, Kyung Moon (2004), University of Southern California. Citizenship, Social Equality and Government Reform: Changes in the Household Registration System in Korea, 1894-1910
  2. ^ Keltie 1900.
  3. ^ Jae-gon Cho The Industrial Promotion Policy and Commercial Structure of the Taehan Empire. Seoul: Jimoondang Publishing Company (2006)
  4. ^ Abe, Hiroshi (1971), Higher Learning in Korea under Japanese Rule The Developing Economies, 9.
  5. ^ Insoo Sohn, History of Korean Education, 2 vols. (Seoul Muneumsa,1987)
  6. ^ "서울대병원-연세대병원 '역사 전쟁' 시작됐다" [Seoul National University Hospital, Yonsei hospital 'history wars' began.]. Pressian Coop. August 21, 2006.
  7. ^ "East meets West in downtown architecture - Foreigner-designed buildings". JoongAng Ilbo. May 2, 2011. Yabashi Genji is incorrect. ja:矢橋賢吉Yabashi Kenkichi is correct.
  8. ^ D.W. Shin, S.I. Hwang (1996). The Historical Interpretation on the Formation of the Modern Health Care System in Late Choson.

Rujukan sunting

  • Dong-no Kim, John B. Duncan, Do-hyung Kim (2006), Reformasi dan Kemodenan di Empayar Taehan ( Yonsei Korean Studies Series No. 2), Seoul: Syarikat Penerbitan Jimoondang
    • Jae-gon Cho, Dasar Promosi Industri dan Struktur Komersial Empayar Taehan.
  • Keltie, J.S., penyunting (1900). The Statesman's Year Book: Statistical and Historical Annual of the States of the World for the Year 1900. New York: MacMillan.
  • DW Shin, SI Hwang (1996). Tafsiran Sejarah mengenai Pembentukan Sistem Penjagaan Kesihatan Moden di Late Choson. Jabatan Sejarah Perubatan dan Kemanusiaan Perubatan, Seoul National University College of Medicine, Korea.
  • Jawatankuasa Khas untuk Muzium Sejarah Korea Korea (2009), Hidup di Joseon Bahagian 3: Muzium Sejarah Korea Sejarah-11, Paju: Sakyejul Publishing Ltd.