Pembedahan

cabang perubatan

Pembedahan atau surgeri[1][a] adalah kepakaran perubatan atau pergigian yang menggunakan teknik operasi dan instrumental pada seseorang untuk menyiasat atau merawat keadaan patologi seperti penyakit atau kecederaan, untuk membantu meningkatkan fungsi tubuh, penampilan, atau memperbaiki keruntuhan bahagian-bahagian tubuh yang tidak diingini.

Pakar bedah menjalankan pembedahan

Tindakan melakukan pembedahan boleh disebut prosedur pembedahan, operasi, atau hanya "pembedahan". Dalam konteks ini, kata kerja "bedah" bermaksud melakukan pembedahan. Kata sifat pembedahan berkaitan dengan pembedahan; contohnya alat pembedahan atau jururawat pembedahan. Orang atau subjek yang menjalani pembedahan itu boleh menjadi orang atau haiwan. Pakar bedah adalah orang yang melakukan pembedahan dan pembantu pakar bedah adalah orang yang mengamalkan bantuan pembedahan. Pasukan pembedahan terdiri daripada pembantu pakar bedah, pakar bedah, pakar bius, jururawat peredaran dan ahli teknologi pembedahan. Pembedahan biasanya berlangsung dari beberapa minit hingga berjam-jam, tetapi biasanya bukan jenis rawatan yang berterusan atau berkala. Istilah "pembedahan" juga dapat merujuk kepada tempat pembedahan dilakukan, atau, dalam Bahasa Inggeris British ringkasnya, pejabat pakar perubatan,[2] doktor gigi, atau doktor haiwan.

Definisi sunting

Pembedahan adalah teknik invasif dengan prinsip asas campur tangan fizikal pada organ/sistem organ/tisu untuk alasan diagnostik atau terapi.

Sebagai peraturan umum, prosedur dianggap pembedahan apabila melibatkan pemotongan tisu seseorang atau penutupan luka yang sebelumnya dialami. Prosedur lain yang tidak semestinya berada di bawah rubrik ini, seperti angioplasti atau endoskopi, boleh dianggap sebagai pembedahan jika melibatkan prosedur atau tetapan pembedahan "biasa", seperti penggunaan persekitaran steril, anestesia, keadaan antiseptik, instrumen pembedahan khas, dan menjahit atau menjepit. Semua bentuk pembedahan dianggap prosedur invasif; perkara yang disebut "pembedahan tidak invasif" biasanya merujuk pada pemotongan yang tidak menembusi struktur yang dikeluarkan (misalnya laser ablasi kornea) atau prosedur radiosurgikal (contohnya penyinaran tumor).

Jenis pembedahan sunting

Prosedur pembedahan biasanya dikategorikan berdasarkan jenis kecemasan, jenis prosedur, sistem tubuh yang terlibat, tahap invasif, dan instrumen khusus.

  • Berdasarkan masa: Pembedahan elektif dilakukan untuk memperbaiki keadaan yang tidak mengancam nyawa, dan dilakukan atas permintaan individu itu, bergantung pada ketersediaan pakar bedah dan kemudahan pembedahan. Pembedahan separa pilihan adalah satu yang mesti dilakukan untuk mengelakkan hilang upaya kekal atau kematian, tetapi dapat ditunda untuk waktu yang singkat. Pembedahan kecemasan adalah pembedahan yang mesti dilakukan tanpa penangguhan untuk mencegah kematian atau kecacatan serius dan/atau kehilangan anggota badan dan fungsi.
  • Berdasarkan tujuan: Pembedahan eksploratif dilakukan untuk membantu atau mengesahkan diagnosis. Pembedahan terapi merawat keadaan yang didiagnosis sebelumnya. Pembedahan kosmetik dilakukan untuk memperbaiki penampilan struktur yang normal.
  • Mengikut jenis prosedur: Amputasi melibatkan memotong bahagian badan, biasanya anggota badan atau digit; pengebirian/pengasian (castration) juga merupakan contoh amputasi. Silang alik atau reseksi adalah penyingkiran semua organ dalaman atau bahagian badan, atau bahagian penting (lobus paru-paru; kuadran hati) dari organ atau bahagian badan seperti itu yang mempunyai nama atau kod tersendiri. Silang alik segmental boleh dari kawasan organ yang lebih kecil seperti segmen hepatik atau segmen bronkopulmonari.[3] Eksisi atau pemotongan adalah memotong atau membuang sebahagian organ, tisu, atau bahagian badan yang lain dari orang tersebut. Ekstirpasi adalah pemotongan lengkap atau pembedahan bahagian tubuh.[4] Penanaman semula melibatkan pemasangan semula bahagian badan yang terputus. Pembedahan rekonstruktif melibatkan pembinaan semula bahagian tubuh yang cedera, dimutilasi, atau cacat. Pembedahan transplantasi adalah penggantian organ atau bahagian badan dengan memasukkan yang lain dari manusia (atau haiwan) yang berbeza ke orang yang menjalani pembedahan. Mengeluarkan organ atau bahagian tubuh dari manusia atau haiwan hidup untuk digunakan dalam pemindahan juga merupakan jenis pembedahan.
  • Mengikut bahagian badan: Apabila pembedahan dilakukan pada satu sistem atau struktur organ, ia mungkin digolongkan oleh organ, sistem organ atau tisu yang terlibat. Contohnya termasuk pembedahan jantung (dilakukan pada jantung), pembedahan gastrousus (dilakukan di saluran pencernaan dan organ aksesori), dan pembedahan ortopedik (dilakukan pada tulang atau otot).
  • Mengikut tahap invasif prosedur pembedahan: Pembedahan invasif minimum melibatkan goresan/insisi (incision) luar yang lebih kecil untuk memasukkan instrumen miniatur dalam rongga badan atau struktur, seperti pada pembedahan laparoskopi atau angioplasti. Sebaliknya, prosedur pembedahan terbuka seperti laparotomi memerlukan insisi besar untuk memasuki kawasan yang dikehendaki.
  • Dengan peralatan yang digunakan: Pembedahan laser melibatkan penggunaan laser untuk memotong tisu badan menggantikan pisau daun padi atau alat pembedahan yang serupa. Pembedahan mikro melibatkan penggunaan mikroskop bedah untuk pakar bedah melihat struktur kecil. Pembedahan robotik menggunakan robot pembedahan, sepertiSistem Pembedahan Da Vinci atau sistem pembedahan robotik ZEUS, untuk mengendalikan instrumen di bawah arahan pakar bedah.

Terminologi sunting

  • Nama pembedahan eksisi (pemotongan) sering dimulakan dengan nama organ yang akan dikeluarkan (dipotong keluar) dan diakhiri dengan kata -ektomi.
  • Prosedur yang melibatkan pemotongan organ atau tisu berakhir dengan -otomi. Prosedur pembedahan memotong dinding perut untuk mendapatkan akses ke rongga abdomen adalah laparotomi.
  • Prosedur invasif minimum, yang melibatkan insisi/goresan kecil di mana endoskop dimasukkan, dan berakhir dengan -koskopi . Sebagai contoh, pembedahan seperti itu di rongga abdomen disebut laparoskopi.
  • Prosedur pembentukan bukaan kekal atau separa kekal yang disebut stoma dalam bahagian badan diakhiri dengan -ostomi.
  • Pembinaan semula, pembedahan plastik atau kosmetik pada bahagian badan dimulakan dengan nama bahagian badan yang akan dibina semula dan berakhir dengan -plastik. Rino digunakan sebagai awalan untuk "hidung", oleh itu rinoplasti adalah pembedahan rekonstruktif atau kosmetik untuk hidung.
  • Pembaikan struktur tidak normal yang rosak atau kongenital berakhir pada -rafi.
  • Pembedahan semula (kembali ke bilik operasi) merujuk kepada kembalinya ke teater pembedahan setelah pembedahan awal dilakukan untuk menangani kembali aspek perawatan pesakit yang dirawat secara pembedahan. Sebab-sebab bedah semula termasuk pendarahan berterusan setelah pembedahan, perkembangan atau berlanjutan jangkitan.

Penerangan mengenai prosedur pembedahan sunting

Lokasi sunting

Pembedahan pesakit dalam dilakukan di hospital, dan orang yang menjalani pembedahan tinggal sekurang-kurangnya satu malam di hospital setelah pembedahan. Pembedahan pesakit luar berlaku di jabatan pesakit luar hospital atau pusat pembedahan ambulatori bebas, dan orang yang menjalani pembedahan dikeluarkan dari hospital pada hari bekerja yang sama.[5] Pembedahan pejabat berlaku di pejabat doktor, dan orang itu dikeluarkan pada hari bekerja yang sama.[6]

Di hospital, pembedahan moden sering dilakukan di teater pembedahan menggunakan instrumen pembedahan, meja pembedahan, dan peralatan lain. Di antara kemasukan ke hospital Amerika Syarikat untuk keadaan bukan neonatal dan bukan maternal pada tahun 2012, lebih daripada satu per empat penginapan dan separuh daripada kos hospital melibatkan penginapan yang merangkumi prosedur bilik operasi/pembedahan (OR).[7] Persekitaran dan prosedur yang digunakan dalam pembedahan diatur oleh prinsip-prinsip teknik aseptik: pemisahan ketat dari perkara "steril" (bebas mikroorganisma) dari perkara "tidak steril" atau "tercemar". Semua instrumen pembedahan mesti disterilkan, dan instrumen mesti diganti atau disterilkan semula jika, ia menjadi tercemar (mis. ditangani dengan cara tidak steril, atau dibiarkan menyentuh permukaan yang tidak steril). Kakitangan bilik pembedahan hendaklah memakai pakaian steril (scrub, topi scrub, gaun pembedahan steril, sarung tangan getah steril atau polimer bukan getah dan topeng pembedahan), dan mereka mesti menyental tangan dan lengan dengan agen disinfektan yang diluluskan sebelum setiap prosedur.

Penjagaan prapembedahan sunting

Sebelum pembedahan, individu tersebut diberi pemeriksaan perubatan, menerima ujian prapembedahan, dan status fizikalnya dinilai mengikut sistem klasifikasi status fizikal ASA. Sekiranya keputusan ini memuaskan, individu yang memerlukan pembedahan menandatangani borang persetujuan dan diberi izin pembedahan. Sekiranya prosedur tersebut berkemungkinan menyebabkan kehilangan darah yang signifikan, pendermaan darah autologus mungkin dilakukan beberapa minggu sebelum pembedahan. Sekiranya pembedahan melibatkan sistem pencernaan, orang yang memerlukan pembedahan boleh diarahkan untuk melakukan persiapan usus dengan minum larutan polietilena glikol pada malam sebelum prosedur. Individu yang bersiap untuk pembedahan juga diarahkan untuk menjauhi makanan atau minuman (order NPO selepas tengah malam pada malam sebelum prosedur), untuk meminimumkan kesan kandungan perut pada ubat-ubatan prapembedahan dan mengurangkan risiko aspirasi jika orang itu muntah semasa atau selepas prosedur.

Beberapa sistem perubatan mempunyai amalan melakukan sinar-X dada secara rutin sebelum pembedahan. Premis di sebalik praktik ini adalah bahawa doktor mungkin menemui beberapa keadaan perubatan yang tidak diketahui yang akan merumitkan operasi, dan bahawa setelah mengetahui ini dengan x-ray dada, doktor akan menyesuaikan amalan pembedahan dengan sewajarnya. [8] Walau bagaimanapun, organisasi profesional pakar perubatan mengesyorkan agar tidak melakukan sinar-X dada prapembedahan rutin bagi individu yang mempunyai sejarah perubatan yang luar biasa dan diberi ujian fizikal yang tidak menunjukkan x-ray dada. Pemeriksaan sinar-x rutin lebih cenderung menghasilkan masalah seperti salah diagnosis, rawatan berlebihan, atau hasil negatif lain berbanding memberi manfaat kepada individu tersebut. Begitu juga, ujian lain termasuk kiraan darah lengkap, masa protrombin, masa tromboplastin separa, panel metabolik asas, dan urinalisis tidak boleh dilakukan melainkan keputusan ujian ini dapat membantu menilai risiko pembedahan.[9]

Peringkat untuk pembedahan sunting

Kawasan penahanan prapembedahan[10] sangat penting dalam fasa pembedahan kerana di sinilah sebahagian besar ahli keluarga dapat melihat siapa kakitangan pembedahan, juga kawasan ini adalah tempat jururawat yang bertugas memberi maklumat kepada ahli keluarga pesakit. Di kawasan penahanan sebelum pembedahan, individu yang bersiap untuk pembedahan menukar pakaiannya dan diminta untuk mengesahkan perincian pembedahan. Satu set tanda vital dicatat, garis IV periferi diletakkan, dan ubat-ubatan prapembedahan (antibiotik, ubat penenang, dll) diberikan.[11] Ketika individu itu memasuki bilik pembedahan, permukaan kulit yang akan dikendalikan, yang disebut medan pembedahan, dibersihkan dan disiapkan dengan menggunakan antiseptik (idealnya klorheksidina glukonat dalam alkohol, kerana ini dua kali lebih berkesan daripada povidone-yodium untuk mengurangkan risiko jangkitan.[12] Sekiranya rambut terdapat di tempat pembedahan, rambut akan dipotong sebelum penggunaan persiapan. Individu untuk dibedah akan dibantu oleh pakar anestesia atau residen untuk berada dalam kedudukan pembedahan tertentu, kemudian tirai steril digunakan untuk menutupi tempat pembedahan atau sekurang-kurangnya kawasan yang luas di sekitar medan pembedahan; tirai adalah diklip pada sepasang tiang berhampiran kepala katil untuk membentuk "skrin eter", yang memisahkan kawasan kerja pakar bius/ahli anestesia (tidak disteril) dari ruang pembedahan (disteril).[13]

Anestesia diberikan untuk mengelakkan kesakitan dari insisi, manipulasi tisu dan jahitan. Bergantung pada jenis pembedahan, anestesia boleh diberikan secara tempatan atau sebagai anestesia umum. Anestesia spinal boleh digunakan apabila tapak pembedahan terlalu besar atau mendalam untuk blok setempat, tetapi anestesia umum mungkin tidak diinginkan. Dengan anestesia setempat dan spinal, tapak pembedahan dibius, tetapi orang tersebut dapat terus sedar atau sedatif secara minimum. Sebaliknya, anestesia umum menjadikan orang itu tidak sedarkan diri dan lumpuh semasa pembedahan. Orang itu diintubasi dan diletakkan di ventilator mekanikal, dan anestesia dihasilkan oleh gabungan agen penyuntik dan dihirup. Pilihan kaedah pembedahan dan teknik anestetik bertujuan untuk mengurangkan risiko komplikasi, memendekkan masa yang diperlukan untuk pemulihan dan meminimumkan tindak balas tekanan pembedahan.

Fasa intraoperatif sunting

Fasa intraoperatif bermula apabila subjek pembedahan diterima di kawasan pembedahan (seperti teater pembedahan atau jabatan pembedahan), dan berlangsung sehingga subjek dipindahkan ke kawasan pemulihan (seperti unit rawatan pasca-anestesia).[14]

Insisi/goresan dibuat untuk mengakses tapak pembedahan. Saluran darah dapat dijepit atau dikauteri untuk mencegah pendarahan, dan retraktor dapat digunakan untuk meluaskan tapak pembedahan atau menjaga insisi supaya tetap terbuka. Pendekatan ke lokasi pembedahan mungkin melibatkan beberapa lapisan insisi dan pembedahan, seperti pada pembedahan abdomen, di mana insisi mesti melintasi kulit, tisu subkutan, tiga lapisan otot dan kemudian peritoneum. Dalam kes tertentu, tulang boleh dipotong untuk memasuki bahagian dalam badan dengan lebih jauh; contohnya, memotong tengkorak untuk pembedahan otak atau memotong sternum untuk pembedahan toraks (dada) untuk membuka tulang rusuk. Semasa dalam pembedahan, teknik aseptik digunakan untuk mencegah jangkitan atau penyebaran penyakit selanjutnya. Tangan, pergelangan tangan dan lengan bawah pakar bedah dan pembantu dicuci bersih sekurang-kurangnya selama 4 minit untuk mengelakkan kuman masuk ke dalam medan pembedahan, kemudian sarung tangan steril dipakaikan ke tangan mereka. Larutan antiseptik digunakan pada bahagian badan individu yang akan dikendalikan. Tirai steril dipasang di sekitar tapak pembedahan. Topeng muka pembedahan dipakai oleh pasukan bedah untuk mengelakkan kuman pada titisan cecair dari mulut dan hidung mereka daripada mencemari tempat pembedahan.

Usaha untuk membetulkan masalah dalam badan kemudian diteruskan. Usaha ini mungkin melibatkan:

  • eksisi - memotong organ, tumor,[15] atau tisu lain.
  • reseksi - penyingkiran sebahagian organ atau struktur badan yang lain.
  • penyambungan semula organ, tisu, dan lain-lain, terutamanya jika terputus. Reseksi organ seperti usus melibatkan penyambungan semula. Jahitan dalaman atau penjepitan boleh digunakan. Sambungan pembedahan antara saluran darah atau struktur tiub atau berongga lain seperti gelung usus disebut anastomosis.
  • pengurangan - pergerakan atau penjajaran semula bahagian badan ke kedudukan normalnya. cth Pengurangan hidung yang patah melibatkan manipulasi fizikal tulang atau tulang rawan dari keadaan mereka yang berpindah kembali ke kedudukan asalnya untuk memulihkan aliran udara dan estetika yang normal.
  • ligasi - mengikat saluran darah, saluran, atau "tiub".
  • cantuman (graft) - mungkin kepingan tisu yang dipotong dari badan yang sama (atau berbeza) atau kepingan tisu yang masih bersambung dengan badan tetapi dijahit semula untuk menyusun semula atau membentuk semula kawasan badan yang dimaksudkan. Walaupun cantuman sering digunakan dalam pembedahan kosmetik, ia juga digunakan dalam pembedahan lain. Cantuman boleh diambil dari satu bahagian badan orang itu dan dimasukkan ke kawasan badan yang lain. Contohnya adalah pembedahan pintasan, iaitu saluran darah yang tersumbat dipintas dengan cantuman dari bahagian badan yang lain. Sebagai alternatif, cantuman mungkin dari orang lain, mayat, atau haiwan.
  • penyisipan bahagian prostetik apabila diperlukan. Pin atau skru untuk memasang dan menahan tulang boleh digunakan. Bahagian tulang boleh diganti dengan batang prostetik atau bahagian lain. Kadang kala plat dimasukkan untuk menggantikan kawasan tengkorak yang rosak. Penggantian pinggul buatan adalah sangat biasa. Alat pacu jantung atau injap jantung boleh dimasukkan. Banyak jenis prostesis lain digunakan.
  • penghasilan stoma, bukaan kekal atau separa kekal di dalam badan
  • dalam pembedahan pemindahan, organ penderma (dikeluarkan dari badan penderma) dimasukkan ke dalam badan penerima dan disambungkan semula ke penerima dengan semua cara yang diperlukan (saluran darah, saluran, dll. ).
  • artrodesis - sambungan pembedahan tulang bersebelahan sehingga tulang dapat tumbuh bersama menjadi satu. Cantuman spinal adalah contoh vertebra bersebelahan yang bersambung membolehkan mereka tumbuh bersama menjadi satu bahagian.
  • mengubahsuai saluran pencernaan dalam pembedahan bariatrik untuk menurunkan berat badan.
  • pembaikan fistula, hernia, atau prolaps.
  • pembaikan mengikut ICD-10-PCS, di Bahagian 0 Perubatan dan Pembedahan, operasi asas Q, bermaksud memulihkan, sejauh mungkin, bahagian badan ke struktur dan fungsi anatomi normalnya. Definisi ini, pembaikan, digunakan hanya apabila kaedah yang digunakan untuk menyelesaikan pembaikan itu bukan salah satu pembedahan asas lain. Contohnya ialah penghapusan kolostomi, herniorhafi hernia, dan jahitan pembedahan laserasi.
  • prosedur lain, termasuk:
  • membersihkan saluran, darah atau saluran lain yang tersumbat
  • penyingkiran kalkuli (batu)
  • penyaliran cecair terkumpul
  • debridement - penyingkiran tisu mati, rosak, atau berpenyakit

Darah atau pengembang darah boleh dimasukkan untuk mengimbangi darah yang hilang semasa pembedahan. Setelah prosedur selesai, jahitan atau penjepit digunakan untuk menutup insisi. Setelah insisi ditutup, agen anestetik dihentikan atau dibalikkan, dan individu itu dikeluarkan dari pengudaraan dan diekubasi (jika anestesia umum diberikan).[16]

Penjagaan selepas pembedahan sunting

Setelah selesai menjalani pembedahan, orang tersebut dipindahkan ke unit rawatan pasca anestesia dan dipantau dengan teliti. Apabila orang tersebut dinilai telah pulih dari anestesia, dia dipindahkan ke wad pembedahan di tempat lain di hospital atau pulang ke rumah. Dalam tempoh selepas pembedahan, fungsi umum seseorang dinilai, hasil prosedur dinilai, dan tempat pembedahan diperiksa untuk tanda-tanda jangkitan. Terdapat beberapa faktor risiko yang berkaitan dengan komplikasi pasca pembedahan, seperti kekurangan imun dan kegemukan. Obesiti telah lama dianggap sebagai faktor risiko untuk hasil pasca pembedahan yang tidak baik. Ia telah dikaitkan dengan pelbagai gangguan seperti sindromhipoventilasi obesiti, atelektasis dan embolisme paru-paru, kesan kardiovaskular yang buruk, dan komplikasi penyembuhan luka.[17] Sekiranya penutup kulit yang boleh ditanggalkan digunakan, ia dikeluarkan selepas 7 hingga 10 hari selepas operasi, atau setelah penyembuhan insisi sedang berjalan.

Ia adalah jarang untuk saliran pembedahan (lihat Saliran (pembedahan)) diperlukan bagi mengeluarkan darah atau cecair dari luka pembedahan semasa pemulihan. Sebilangan besar saliran ini tetap tinggal sehingga isipadunya habis, kemudian dikeluarkan. Saliran ini boleh tersumbat lalu menyebabkan abses.

Terapi pascapembedahn boleh merangkumi rawatan adjuvan seperti kemoterapi, terapi radiasi, atau pemberian ubat seperti ubat antipenolakan untuk transplan. Kajian susulan atau pemulihan lain mungkin ditetapkan semasa dan selepas tempoh pemulihan.

Penggunaan antibiotik topikal pada luka pembedahan untuk mengurangkan kadar jangkitan telah dipersoalkan.[18] Salap antibiotik cenderung merengsakan kulit, lambat sembuh, dan dapat meningkatkan risiko terkena dermatitis kontak dan kerentanan terhadap antibiotik. Juga telah disarankan bahawa antibiotik topikal hanya boleh digunakan ketika seseorang menunjukkan tanda-tanda jangkitan dan bukan sebagai pencegahan. Tinjauan sistematik yang diterbitkan oleh Cochrane (organisasi) pada tahun 2016, menyimpulkan bahawa antibiotik topikal yang digunakan pada beberapa jenis luka pembedahan mengurangkan risiko jangkitan tapak pembedahan, jika dibandingkan dengan tidak ada rawatan atau penggunaan antiseptik.[19] Kajian ini juga tidak menemui bukti konklusif untuk menunjukkan bahawa antibiotik topikal meningkatkan risiko reaksi kulit tempatan atau ketahanan terhadap antibiotik.

Melalui analisis retrospektif data pentadbiran negara, hubungan antara kematian dan hari prosedur pembedahan elektif menunjukkan risiko yang lebih tinggi dalam prosedur yang dilakukan pada akhir minggu kerja dan pada hujung minggu. Kemungkinan kematian masing-masing 44% dan 82% lebih tinggi ketika membandingkan prosedur pada prosedur Jumaat hingga hujung minggu. "Kesan hari bekerja" ini diduga berasal dari beberapa faktor termasuk ketersediaan perkhidmatan yang lebih buruk pada hujung minggu, dan juga, penurunan jumlah dan tahap pengalaman selama hujung minggu.[20]

Walaupun kesakitan bersifat universal dan dijangkakan setelah pembedahan, terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa kesakitan mungkin tidak dirawat dengan cukup pada banyak orang dalam tempoh akut segera setelah pembedahan. Telah dilaporkan bahawa kejadian kesakitan yang tidak terkawal selepas pembedahan berkisar antara 25.1% hingga 78.4% di semua disiplin pembedahan.[21]

Pemulihan pascapembedahan telah didefinisikan sebagai tenaga yang memerlukan proses untuk mengurangkan gejala fizikal, mencapai tahap kesejahteraan emosi, mendapatkan kembali fungsi, dan membangun kembali aktiviti. [22] Lebih-lebih lagi, telah dikenal pasti bahawa pesakit yang telah menjalani pembedahan selalunya tidak pulih sepenuhnya semasa keluar.

Epidemiologi sunting

Amerika Syarikat sunting

Pada tahun 2011, daripada 38.6 juta penginapan hospital di hospital AS, 29% merangkumi sekurang-kurangnya satu prosedur bilik operasi. Penginapan ini menyumbang 48% daripada jumlah keseluruhan $387 bilion kos hospital.[23]

Keseluruhan prosedur tetap stabil dari tahun 2001 hingga 2011. Pada tahun 2011, lebih daripada 15 juta prosedur bilik operasi digunakan di hospital AS.[24]

Data dari tahun 2003 hingga 2011 menunjukkan bahawa kos hospital AS adalah yang paling tinggi untuk perkhidmatan pembedahan; kos perkhidmatan pembedahan adalah $17,600 pada tahun 2003 dan diunjurkan menjadi $22,500 pada tahun 2013.[25] Untuk penginapan di hospital pada tahun 2012 di Amerika Syarikat, insurans swasta mempunyai peratusan perbelanjaan pembedahan tertinggi[26] pada tahun 2012, kos hospital rata-rata di Amerika Syarikat adalah yang tertinggi untuk penginapan pembedahan.

Populasi khas sunting

Orang tua sunting

Orang dewasa yang lebih tua mempunyai kesihatan fizikal yang berbeza-beza. Orang tua yang lemah berisiko besar mengalami komplikasi pasca pembedahan dan memerlukan rawatan yang panjang. Penilaian orang tua sebelum pembedahan elektif dapat meramalkan lintasan pemulihan seseorang dengan tepat.[27] Satu skala lemah menggunakan lima item: penurunan berat badan yang tidak disengajakan, kelemahan otot, keletihan, aktiviti fizikal yang rendah, dan kelajuan berjalan yang perlahan. Orang yang sihat mendapat markah 0; orang yang sangat lemah mendapat 5 markah. Berbanding dengan orang tua yang tidak lemah, individu ini dengan skor kelemahan menengah (2 atau 3) berkemungkinan dua kali lebih banyak mengalami komplikasi pascapembedahan, menghabiskan 50% lebih banyak masa di hospital, dan tiga kali lebih mungkin dikeluarkan ke kemudahan kejururawatan mahir dan bukannya ke rumah mereka sendiri. Individu yang lemah dan tua (skor 4 atau 5) mempunyai hasil yang lebih buruk, dengan risiko dihantar ke rumah penjagaan meningkat hingga dua puluh kali lebih tinggi daripada orang tua yang tidak lemah.

Kanak-kanak sunting

Pembedahan pada kanak-kanak memerlukan pertimbangan yang tidak biasa dalam pembedahan orang dewasa. Kanak-kanak dan remaja masih berkembang secara fizikal dan mental sehingga menyukarkan mereka untuk membuat keputusan tepat dan memberi persetujuan untuk rawatan pembedahan. Pembedahan bariatrik pada remaja adalah antara topik kontroversi yang berkaitan dengan pembedahan pada kanak-kanak.

Populasi rentan sunting

Doktor melakukan pembedahan dengan persetujuan orang yang akan menjalani pembedahan. Sebilangan orang dapat memberikan persetujuan yang lebih tepat daripada yang lain. Populasi seperti orang yang dipenjara, orang yang hidup dengan demensia, orang yang tidak mampu secara mental, orang yang dikenakan paksaan, dan orang lain yang tidak dapat membuat keputusan dengan kuasa yang sama dengan yang lain, mempunyai keperluan khas ketika membuat keputusan mengenai penjagaan kesihatan diri, termasuk pembedahan.

'Pembedahan Global' di negara berpendapatan rendah dan sederhana sunting

Pembedahan tetap diabaikan dalam kesihatan global, yang terkenal digambarkan oleh Halfdan T. Mahler sebagai 'anak tiri kesihatan global yang diabaikan'. Ini sangat mempengaruhi tetapan sumber rendah dengan sistem kesihatan pembedahan yang lemah. 'Pembedahan global' adalah istilah yang sekarang digunakan untuk menggambarkan bidang yang berkembang pesat yang ingin menangani hal ini, dan telah didefinisikan sebagai 'perusahaan multidisiplin untuk menyediakan perawatan pembedahan yang lebih baik dan adil kepada penduduk dunia, dengan prinsip utamanya sebagai isu keperluan, akses dan kualiti '.[28]

Pada tahun 2014, The Lancet Commission on Global Surgery dilancarkan untuk memeriksa kes pembedahan sebagai komponen penting dalam penjagaan kesihatan global dan untuk memberikan cadangan mengenai penyampaian perkhidmatan pembedahan dan anestesia di negara berpendapatan rendah dan sederhana.[29] Dalam kajian ini, dua kesimpulan utama dicapai:

  • Lima bilion orang di seluruh dunia tidak mempunyai akses kepada rawatan pembedahan dan anestesia yang selamat, tepat pada masanya dan berpatutan. Kawasan di mana sebahagian besar penduduk tidak mempunyai akses termasuk Afrika Sub-Sahara, Benua India, Asia Tengah dan, pada tahap yang lebih rendah, Rusia dan China. Dari anggaran 312.9 juta prosedur pembedahan yang dilakukan di seluruh dunia pada tahun 2012, hanya 6.3% yang dilakukan di negara-negara yang terdiri daripada 37.3% penduduk dunia yang paling miskin.
  • 143 juta prosedur pembedahan tambahan diperlukan setiap tahun untuk mencegah kematian dan kecacatan yang tidak perlu.

Di peringkat global, 4.2 juta orang dianggarkan mati dalam 30 hari pembedahan setiap tahun, dengan separuh daripadanya berlaku di negara berpendapatan rendah dan sederhana.[30] Kajian prospektif terhadap 10,745 orang dewasa yang menjalani pembedahan abdomen kecemasan dari 357 pusat di 58 negara mendapati bahawa kematian adalah tiga kali lebih tinggi dalam negara indeks pembangunan rendah berbanding dengan negara indeks pembangunan manusia tinggi (HDI) walaupun disesuaikan dengan faktor prognostik.[31] Dalam kajian ini, kadar kematian global keseluruhan adalah 1·6 peratus pada 24 jam (HDI tinggi 1·1 peratus, HDI tengah 1·9 peratus, HDI rendah 3·4 peratus), meningkat kepada 5·4 peratus selewat-lewatnya 30 hari (HDI tinggi 4·5 peratus, HDI tengah 6·0 peratus, HDI rendah 8·6 peratus; P <0·001). Subkajian terhadap 1,409 kanak-kanak yang menjalani pembedahan abdomen kecemasan dari 253 pusat di 43 negara mendapati bahawa kematian yang disesuaikan pada kanak-kanak yang mengikuti pembedahan mungkin setinggi 7 kali lebih tinggi di negara HDI rendah dan HDI tengah berbanding dengan negara HDI tinggi. Ini diterjemahkan kepada 40 kematian berlebihan setiap 1000 prosedur yang dilakukan dalam tetapan ini.[32] Faktor keselamatan pesakit disarankan untuk memainkan peranan penting, dengan penggunaan Senarai Semak Keselamatan Pembedahan WHO dikaitkan dengan penurunan kematian pada 30 hari.[33]

Memperkenalkan teknik pembedahan baru di negara berpendapatan rendah dan sederhana adalah satu cabaran.[34] Cabaran merangkumi pengetahuan (kesedaran), ketakutan, biaya, dan kepercayaan budaya.[35]

Hak manusia sunting

Akses ke rawatan pembedahan semakin dikenali sebagai aspek penjagaan kesihatan intergral, dan oleh itu berkembang menjadi turunan normatif hak asasi manusia terhadap kesihatan.[36] Artikel 12.1 dan 12.2 ICESCR mendefinisikan hak asasi manusia terhadap kesihatan sebagai "hak setiap orang untuk menikmati tahap kesihatan fizikal dan mental tertinggi yang dapat dicapai" [37] Pada bulan Ogos 2000, Jawatankuasa Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya PBB (CESCR) menafsirkan ini sebagai "hak untuk menikmati berbagai kemudahan, barang, perkhidmatan, dan syarat-syarat yang diperlukan untuk mewujudkan kesihatan yang dapat dicapai tertinggi".[38] Oleh itu, rawatan pembedahan dapat dilihat sebagai hak positif - hak untuk mendapatkan perlindungan kesihatan.

Ditenun melalui sastera Hak Asasi Manusia dan Kesihatan Antarabangsa adalah hak untuk bebas dari penyakit pembedahan. Artikel 12.2a ICESCR 1966 menggambarkan perlunya "penyediaan untuk pengurangan kadar kelahiran mati dan kematian bayi dan untuk perkembangan anak yang sihat"[39] yang kemudian ditafsirkan sebagai "memerlukan langkah-langkah untuk memperbaiki... perkhidmatan obstetrik darurat". [38] Artikel 12.2d ICESCR menetapkan perlunya "penciptaan keadaan yang akan menjamin kepada semua perkhidmatan perubatan dan perawatan perubatan jika terjadi penyakit",[40] dan ditafsirkan dalam komen 2000 untuk memasukkan akses masa ke "dasar pencegahan, perkhidmatan kuratif ... untuk rawatan kecederaan dan kecacatan yang sesuai."[41] Penjagaan obstetrik mempunyai hubungan erat dengan hak pembiakan, yang merangkumi akses kepada kesihatan pembiakan.

Pakar bedah dan penyokong kesihatan awam, seperti Kelly McQueen, telah menggambarkan pembedahan sebagai "Integral ke kanan untuk kesihatan".[42] Ini tercermin dalam penubuhan WHO Global Initiative for Emergency and Essential Surgical Care pada tahun 2005,[43] pembentukan 2013 Lancet Commission for Global Surgery,[44] 2015 World Bank Publication of Volume 1 of the Disease Control Priorities "Essential Suregry",[45] dan Perhimpunan Kesihatan Sedunia 68 2015.15 yang meluluskan Resolusi untuk Memperkukuhkan Perawatan dan Anestesia Pembedahan Kecemasan dan Penting sebagai Komponen Perlindungan Kesihatan Sejagat.[46] Suruhanjaya Lancet untuk Pembedahan Global menggariskan perlunya akses kepada rawatan pembedahan dan anestesia "tersedia, berpatutan, tepat pada masanya dan selamat";[47] dimensi yang diselaraskan dalam Komen Umum ICESCR No. 14, yang juga menggariskan keperluan untuk penjagaan kesihatan yang tersedia, dapat diakses, berpatutan dan tepat pada masanya.[38]

Sejarah sunting

 
Plat vi & vii Edwin Smith Papyrus, risalah pembedahan Mesir

Trepanasi sunting

Rawatan pembedahan bermula dari zaman prasejarah. Yang tertua yang ada bukti adalah trepanasi,[48] apabila lubang digerudi atau dikikis ke tengkorak, sehingga mendedahkan dura mater untuk merawat masalah kesihatan yang berkaitan dengan tekanan intrakranial dan penyakit lain.

Mesir Purba sunting

Teknik pembedahan prasejarah dilihat di Mesir Kuno, di mana mandibel berusia sekitar 2650 SM menunjukkan dua perforasi tepat di bawah akar molar pertama, yang menunjukkan pengeringan gigi yang bernanah. Teks pembedahan dari Mesir kuno bermula sekitar 3500 tahun yang lalu. Operasi pembedahan dilakukan oleh para paderi, yang mengkhususkan diri dalam rawatan perubatan yang serupa dengan hari ini,[49] dan menggunakan jahitan untuk menutup luka.[50] Jangkitan dirawat dengan madu.[51]

India sunting

 
Sushruta, pengarang Sushruta Samhita, salah satu teks tertua mengenai pembedahan

Tinggalan dari zaman Harappa awal dari Tamadun Lembah Indus (sekitar 3300 SM) menunjukkan bukti gigi telah digerudi sejak 9,000 tahun.[52] Susruta[53] adalah seorang pakar bedah India kuno yang biasanya dikreditkan sebagai pengarang risalah Sushruta Samhita. Dia terkenal sebagai "bapa pembedahan", dan tempoh biasanya ditempatkan sekitar 1200-600 SM.[54] Salah satu sebutan awal yang diketahui adalah dari Bower Manuscript, apabila Sushruta disenaraikan sebagai salah satu dari sepuluh orang bijak yang tinggal di Himalaya.[55] Teks menunjukkan bahawa dia belajar pembedahan di Kasi dari Dewa Dhanvantari, dewa perubatan mitologi Hindu.[56] Ini adalah salah satu teks pembedahan tertua yang diketahui dan menjelaskan secara terperinci pemeriksaan, diagnosis, rawatan, dan prognosis pelbagai penyakit, serta prosedur untuk pelbagai bentuk pembedahan kosmetik, pembedahan plastik dan rinoplasti.[57]

Yunani purba sunting

 
Hippocrates menyatakan dalam sumpah (sekitar 400 SM) bahawa doktor pakar umum tidak boleh melakukan pembedahan dan prosedur pembedahan harus dilakukan oleh pakar

Di Yunani kuno, kuil yang didedikasikan untuk dewa penyembuh Asclepius, yang dikenali sebagai Asclepieia (Yunani: Ασκληπιεία, menyanyi. Asclepieion Ασκληπιείον), berfungsi sebagai pusat nasihat perubatan, prognosis, dan penyembuhan.[58] Dalam Asclepieion of Epidaurus, beberapa penyembuhan pembedahan yang disenaraikan, seperti pembukaan abses perut atau penghapusan bahan asing trauma, cukup realistik untuk berlaku.[16] Galen Yunani adalah salah satu pakar bedah terbesar di dunia kuno dan melakukan banyak pembedahan yang berani - termasuk pembedahan otak dan mata - itu tidak dicuba lagi selama hampir dua milenium.

Para penyelidik dari Universiti Adelphi menemui di Paliokastro di Thasos sepuluh sisa rangka, empat wanita dan enam lelaki, yang dikuburkan antara abad keempat dan ketujuh Masihi. Tulang mereka menunjukkan aktiviti fizikal, trauma, dan bahkan bentuk pembedahan otak yang kompleks. Menurut para penyelidik: "Kes trauma yang sangat serius yang dialami oleh lelaki dan wanita telah dirawat secara pembedahan atau ortopedik oleh doktor/pakar bedah yang sangat berpengalaman dengan latihan yang baik dalam perawatan trauma. Kami percaya bahawa ia telah menjadi doktor pakar perubatan tentera". Para penyelidik kagum dengan kerumitan operasi pembedahan otak.[59]

Dunia Islam sunting

Semasa Zaman Keemasan Islam, sebahagian besarnya berdasarkan pada Pragmateia Paulus Aegina, tulisan Abulcasis (Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas Al-Zahrawi), seorang doktor pakar perubatan dan saintis Andalusia-Arab yang berkhidmat di pinggiran Zahra di Córdoba, sangat berpengaruh.[60][61] Al-Zahrawi mengkhususkan diri dalam menyembuhkan penyakit dengan cara kauterisasi. Dia mencipta beberapa alat pembedahan untuk tujuan seperti pemeriksaan bahagian dalam uretra dan untuk mengeluarkan badan asing dari kerongkong, telinga, dan organ badan yang lain. Dia juga yang pertama menggambarkan berbagai kanula dan merawat ketuat dengan tiub besi dan logam kaustik sebagai instrumen yang membosankan. Dia menerangkan sesuatu yang dianggap sebagai percubaan pertama pengurangan mamaplasti untuk pengurusan ginekomastia[62] dan mastektomi pertama untuk merawat barah payudara.[63] Dia dikreditkan dengan prestasi tiroidektomi pertama.[64] Al-Zahrawi mempelopori teknik bedah saraf dan diagnosis neurologi, merawat kecederaan kepala, keretakan tengkorak, kecederaan spina, hidrosefalus, efusi subdural dan sakit kepala. Gambaran klinikal pertama mengenai prosedur pembedahan hidrosefalus diberikan oleh Al-Zahrawi, yang secara jelas menerangkan mengenai pengosongan bendalirintrakranial dangkal pada kanak-kanak hidrosefalik.[65]

Eropah moden awal sunting

 
Ambroise Paré (sekitar 1510–1590), bapa pembedahan ketenteraan moden.
 
Pembedahan mata abad pertengahan abad ke-12 di Itali

Di Eropah, permintaan meningkat untuk pakar bedah belajar secara formal selama bertahun-tahun sebelum berlatih; universiti seperti Montpellier, Padua dan Bologna sangat terkenal. Pada abad ke-12, Rogerius Salernitanus menyusun Chirurgia, meletakkan asas untuk manual pembedahan Barat moden. Pakar bedah barber umumnya memiliki reputasi buruk yang tidak dapat ditingkatkan sehingga pengembangan pembedahan akademik sebagai kepakaran perubatan, dan bukan bidang aksesori.[66] Prinsip asas pembedahan untuk asepsis dll, dikenali sebagai prinsip Halsteads.

Terdapat beberapa kemajuan penting dalam seni pembedahan dalam tempoh ini. Profesor anatomi di University of Padua, Andreas Vesalius, adalah tokoh penting dalam peralihan Renaissance dari perubatan klasik dan anatomi berdasarkan karya-karya Galen, ke pendekatan empirikal diseksi 'hands-on'. Dalam perjanjian anatominya De humani corporis Fabica, dia mengungkap banyak kesalahan anatomi Galen dan menganjurkan agar semua pakar bedah harus berlatih dengan terlibat dalam pembedahan praktikal sendiri.

Tokoh kedua yang penting dalam era ini adalah Ambroise Paré (kadang-kadang dieja "Ambrose"[67]), seorang pakar bedah tentera Perancis dari tahun 1530-an hingga kematiannya pada tahun 1590. Amalan untuk menyembuhkan luka tembakan di medan perang adalah dengan menggunakan minyak mendidih; prosedur yang sangat berbahaya dan menyakitkan. Paré mula menggunakan emolien yang kurang menjengkelkan, yang terbuat dari kuning telur, minyak mawar dan terpentin. Dia juga menerangkan teknik yang lebih berkesan untuk ligasi saluran darah efektif semasa amputasi.

Pembedahan moden sunting

Disiplin pembedahan dijalankan dengan tegas dan saintifik semasa Zaman Pencerahan di Eropah. Tokoh penting dalam hal ini adalah saintis pembedahan Scotland, John Hunter, yang secara umum dianggap sebagai bapa pembedahan saintifik moden.[68] Dia membawa pendekatan empirikal dan eksperimental terhadap sains dan terkenal di seluruh Eropah kerana kualiti penyelidikan dan karya tulisannya. Hunter membina semula pengetahuan pembedahan dari awal; enggan bergantung pada kesaksian orang lain, dia melakukan eksperimen pembedahannya sendiri untuk menentukan kebenaran perkara itu. Untuk membantu analisis perbandingan, ia mengumpulkan koleksi lebih dari 13,000 spesimen sistem organ yang terpisah, dari tumbuhan dan haiwan paling sederhana hingga manusia.

Dia sangat maju dalam pengetahuan mengenai penyakit kelamin dan memperkenalkan banyak teknik pembedahan baru, termasuk kaedah baru untuk memperbaiki kerosakan pada tendon Achilles dan kaedah yang lebih berkesan untuk menerapkan ligatur arteri sekiranya terjadi aneurisma.[69] Dia juga salah satu yang pertama memahami pentingnya patologi, bahaya penyebaran jangkitan dan bagaimana masalah keradangan luka, lesi tulang dan bahkan tuberkulosis sering kali tidak mendapat manfaat yang diperoleh dari campur tangan. Dia kemudian mengambil keputusan bahawa semua prosedur pembedahan hanya boleh digunakan sebagai langkah terakhir.[70]

Pakar bedah abad ke-18 dan awal penting yang lain termasuk Percival Pott (1713–1788) yang menggambarkan tuberkulosis pada spina dan pertama kali menunjukkan bahawa kanser mungkin disebabkan oleh karsinogen persekitaran (dia melihat hubungan antara pendedahan penyapu cerobong dengan jelaga dan kejadian barah skrotum yang tinggi). Astley Paston Cooper (1768–1841) pertama kali melakukan ligasi aorta perut yang berjaya, dan James Syme (1799–1870) mempelopori Amputasi Symput untuk sendi pergelangan kaki dan berjaya melakukan disartikulasi pinggul pertama.

Pengendalian kesakitan moden melalui anestesia ditemui pada pertengahan abad ke-19. Sebelum munculnya anestesia, pembedahan adalah prosedur yang menyakitkan secara trauma dan pakar bedah dianjurkan agar secepat mungkin untuk mengurangi penderitaan pesakit. Ini juga bermaksud bahawa pembedahan sebahagian besarnya terbatas pada amputasi dan penyingkiran pertumbuhan luaran. Bermula pada tahun 1840-an, pembedahan mula berubah secara dramatik dengan penemuan bahan kimia anestetik yang berkesan dan praktikal seperti eter, yang pertama kali digunakan oleh pakar bedah Amerika Crawford Long, dan kloroform, yang ditemui oleh pakar obstetrik Scotland James Young Simpson dan kemudian dipelopori oleh John Snow, doktor kepada Ratu Victoria.[71] Selain melegakan penderitaan pesakit, anestesia memungkinkan pembedahan yang lebih rumit di kawasan dalaman tubuh manusia. Di samping itu, penemuan relaksan otot seperti curare dibenarkan untuk aplikasi yang lebih selamat.

Jangkitan dan antisepsis sunting

Malangnya, pengenalan anestetik mendorong lebih banyak pembedahan, yang secara tidak sengaja menyebabkan jangkitan pascapembedahan pesakit yang lebih berbahaya. Konsep jangkitan tidak diketahui sehingga zaman moden. Kemajuan pertama dalam memerangi jangkitan dibuat pada tahun 1847 oleh doktor Hungary Ignaz Semmelweis yang menyedari bahawa pelajar perubatan yang baru masuk dari bilik bedah menyebabkan kematian ibu berlebihan berbanding bidan. Semmelweis, walaupun diejek dan ditentang, memperkenalkan pencucian tangan wajib bagi semua orang yang memasuki wad ibu dan diberi ganjaran dengan kematian ibu dan janin; namun, Royal Society menolak nasihatnya.

 
Joseph Lister, pelopor pembedahan antiseptik

Sehingga karya perintis pakar bedah Britain Joseph Lister pada tahun 1860-an, kebanyakan lelaki perubatan percaya bahawa kerosakan kimia oleh pendedahan dari pengudaraan kurang baik (lihat "miasma") bertanggungjawab untuk jangkitan pada luka, dan kemudahan untuk mencuci tangan atau luka pesakit tidak tersedia.[72] Lister menyedari karya ahli kimia Perancis Louis Pasteur, yang menunjukkan bahawa pembusukan dan penapaian boleh berlaku dalam keadaan anaerob jika mikro-organisma hadir. Pasteur mencadangkan tiga kaedah untuk menghilangkan mikroorganisma yang bertanggungjawab untuk gangren:penapisan, pendedahan kepada haba, atau pendedahan kepada larutan kimia. Lister mengesahkan kesimpulan Pasteur dengan eksperimennya sendiri dan memutuskan untuk menggunakan penemuannya untuk mengembangkan teknik antiseptik untuk luka. Oleh kerana dua kaedah pertama yang disarankan oleh Pasteur tidak sesuai untuk rawatan tisu manusia, Lister bereksperimen dengan yang ketiga, menyemburkan asid karbol pada instrumennya. Dia mendapati bahawa ini sangat mengurangkan kejadian gangren dan dia menerbitkan hasilnya di The Lancet.[73] Kemudian, pada 9 Ogos 1867, dia membaca sebuah makalah di hadapan Persatuan Perubatan British di Dublin, mengenai Prinsip Antiseptik Amalan Pembedahan, yang dicetak semula dalam The British Medical Journal.[74][75][76] Karyanya sangat hebat dan meletakkan asas untuk kemajuan yang cepat dalam kawalan jangkitan yang menyaksikan teater pembedahan antiseptik moden digunakan secara meluas dalam 50 tahun.

Lister terus mengembangkan kaedah antisepsis dan asepsis yang lebih baik ketika dia menyedari bahawa jangkitan dapat dielakkan dengan lebih baik dengan mencegah bakteria yang terkena luka. Ini menyebabkan peningkatan pembedahan steril. Lister memperkenalkan Steam Steriliser untuk mensterilkan peralatan, memulakan pencucian tangan dengan ketat dan kemudian melaksanakan pemakaian sarung tangan getah. Ketiga kemajuan penting ini - penerapan metodologi saintifik untuk operasi pembedahan, penggunaan anestetik dan pengenalan peralatan yang disterilkan - meletakkan asas untuk teknik pembedahan invasif moden pada masa kini.

Penggunaan sinar-X sebagai alat diagnostik perubatan yang penting bermula dengan penemuan mereka pada tahun 1895 oleh ahli fizik Jerman Wilhelm Röntgen. Dia melihat bahawa sinar ini dapat menembus kulit, memungkinkan struktur rangka ditangkap pada plat fotografi dirawat khas.

Catatan sunting

  1. ^ Daripada Yunani: χειρουργική cheirourgikē (terdiri daripada χείρ, "tangan", dan ἔργον, "kerja"), melalui Latin: chirurgiae, bermaksud "kerja tangan".

Rujukan sunting

  1. ^ "surgeri". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  2. ^ "Doctor's surgery". Collins English Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 February 2018. Dicapai pada 10 February 2018.
  3. ^ "NCI Dictionary of Cancer Terms - National Cancer Institute". www.cancer.gov (dalam bahasa Inggeris). 2 February 2011. Dicapai pada 31 July 2020.
  4. ^ "extirpation". Merriam-Webster dictionary. Dicapai pada 2020-02-20.
  5. ^ Lemos, P; Jarrett, P; Philip, B, penyunting (2006). Day surgery: development and practice (PDF). London: International Association for Ambulatory Surgery. ISBN 978-989-20-0234-7.
  6. ^ Twersky, RS; Philip, BK, penyunting (2008). Handbook of ambulatory anesthesia (ed. 2nd). New York: Springer. m/s. 284. ISBN 978-0-387-73328-9.
  7. ^ "Most Frequent Operating Room Procedures Performed in U.S. Hospitals, 2003–2012". HCUP Statistical Brief No. 186. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. December 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 May 2015.
  8. ^ American College of Radiology. "Five Things Physicians and Patients Should Question". Choosing Wisely: An Initiative of the ABIM Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 February 2013. Dicapai pada 17 August 2012., citing
  9. ^ American Society for Clinical Pathology, "Five Things Physicians and Patients Should Question", Choosing Wisely: an initiative of the ABIM Foundation, American Society for Clinical Pathology, diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2013, dicapai pada 1 August 2013, which cites
  10. ^ Dunn, D. (1997). Responsibilities of the preoperative holding area nurse. AORN journal, 66(5), 819-838.
  11. ^ "The day of your surgery – adult: MedlinePlus Medical Encyclopedia". medlineplus.gov. Dicapai pada 2019-01-24.
  12. ^ Wade, Ryckie G.; Burr, Nicholas E.; McCauley, Gordon; Bourke, Grainne; Efthimiou, Orestis (1 September 2020). "The Comparative Efficacy of Chlorhexidine Gluconate and Povidone-iodine Antiseptics for the Prevention of Infection in Clean Surgery: A Systematic Review and Network Meta-analysis". Annals of Surgery. Publish Ahead of Print. doi:10.1097/SLA.0000000000004076. PMID 32773627.
  13. ^ Martin, Shirley (2007). Minor Surgical Procedures for Nurses and Allied Healthcare Professionals. England: John Wiley & Sons, Ltd. m/s. 122. ISBN 978-0-470-01990-0.
  14. ^ Page 2 in: Spry, Cynthia (2009). Essentials of perioperative nursing. Sudbury, Mass: Jones and Bartlett Publishers. ISBN 978-0-7637-5881-3. OCLC 227920274.
  15. ^ Wagman LD. "Principles of Surgical Oncology" Diarkibkan 15 Mei 2009 di Wayback Machine in Pazdur R, Wagman LD, Camphausen KA, Hoskins WJ (Eds) Cancer Management: A Multidisciplinary Approach Diarkibkan 4 Oktober 2013 di Wayback Machine. 11 ed. 2008.
  16. ^ a b Askitopoulou, H., Konsolaki, E., Ramoutsaki, I., Anastassaki, E. Surgical cures by sleep induction as the Asclepieion of Epidaurus. The history of anesthesia: proceedings of the Fifth International Symposium, by José Carlos Diz, Avelino Franco, Douglas R. Bacon, J. Rupreht, Julián Alvarez. Elsevier Science B.V., International Congress Series 1242(2002), pp. 11–17.
  17. ^ Doyle S.L.; Lysaght J.; Reynolds J.V. (2010). "Obesity and post-operative complications in patients undergoing non-bariatric surgery". Obesity Reviews. 11 (12): 875–86. doi:10.1111/j.1467-789X.2009.00700.x. PMID 20025695.
  18. ^ American Academy of Dermatology (February 2013), "Five Things Physicians and Patients Should Question", Choosing Wisely: an initiative of the ABIM Foundation, American Academy of Dermatology, diarkibkan daripada yang asal pada 1 December 2013, dicapai pada 5 December 2013, which cites
  19. ^ Heal, Clare F; Banks, Jennifer L; Lepper, Phoebe D; Kontopantelis, Evangelos; van Driel, Mieke L (2016). "Topical antibiotics for preventing surgical site infection in wounds healing by primary intention" (PDF). Cochrane Database of Systematic Reviews. 11: CD011426. doi:10.1002/14651858.cd011426.pub2. PMC 6465080. PMID 27819748. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 23 July 2018. Alt URL
  20. ^ "Day of week of procedure and 30-day mortality for elective surgery: retrospective analysis of hospital episode statistics". BMJ. 346: f2424. 2013. doi:10.1136/bmj.f2424. PMC 3665889. PMID 23716356.
  21. ^ Yang, Michael M H; Hartley, Rebecca L; Leung, Alexander A; Ronksley, Paul E; Jetté, Nathalie; Casha, Steven; Riva-Cambrin, Jay (April 2019). "Preoperative predictors of poor acute postoperative pain control: a systematic review and meta-analysis". BMJ Open. 9 (4): e025091. doi:10.1136/bmjopen-2018-025091. ISSN 2044-6055. PMC 6500309. PMID 30940757.
  22. ^ Allvin, Renée; Berg, Katarina; Idvall, Ewa; Nilsson, Ulrica (March 2007). "Postoperative recovery: a concept analysis". Journal of Advanced Nursing (dalam bahasa Inggeris). 57 (5): 552–558. doi:10.1111/j.1365-2648.2006.04156.x. ISSN 0309-2402. PMID 17284272.
  23. ^ "Characteristics of Operating Room Procedures in U.S. Hospitals, 2011". HCUP Statistical Brief No. 170. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. February 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 March 2014.
  24. ^ "Trends in Operating Room Procedures in U.S. Hospitals, 2001–2011". HCUP Statistical Brief No. 171. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. March 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 March 2014.
  25. ^ "Trends and Projections in Inpatient Hospital Costs and Utilization, 2003–2013". HCUP Statistical Brief No. 175. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. July 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 August 2014.
  26. ^ "Costs for Hospital Stays in the United States, 2012". HCUP Statistical Brief No. 181. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality. October 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 November 2014.
  27. ^ "Frailty as a predictor of surgical in older patients". J. Am. Coll. Surg. 210 (6): 901–08. June 2010. doi:10.1016/j.jamcollsurg.2010.01.028. PMID 20510798. Rumusan ringkasan (28 December 2010).
  28. ^ "What is 'global surgery'? Defining the multidisciplinary interface between surgery, anaesthesia and public health". BMJ Global Health. 4 (5): e001808. 2019. doi:10.1136/bmjgh-2019-001808. PMC 6830053. PMID 31749997.
  29. ^ "Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development". Lancet. 386 (9993): 569–624. 2015. doi:10.1016/S0140-6736(15)60160-X. PMID 25924834.
  30. ^ Bhangu, Aneel; Morton, Dion G.; Brocklehurst, Peter; Lilford, Richard; Garden, O. James; Yepez, Raul; Verjee, Azmina; Tabiri, Stephen; Sundar, Sudha (2 February 2019). "Global burden of postoperative death". The Lancet (dalam bahasa Inggeris). 393 (10170): 401. doi:10.1016/S0140-6736(18)33139-8. ISSN 0140-6736. PMID 30722955.
  31. ^ "Mortality of emergency abdominal surgery in high-, middle- and low-income countries". British Journal of Surgery. 103 (8): 971–988. 2016. doi:10.1002/bjs.10151. PMID 27145169. |hdl-access= requires |hdl= (bantuan)
  32. ^ "Determinants of morbidity and mortality following emergency abdominal surgery in children in low-income and middle-income countries". BMJ Global Health. 1 (4): e000091. 2016. doi:10.1136/bmjgh-2016-000091. PMC 5321375. PMID 28588977.
  33. ^ "Mortality of emergency abdominal surgery in high-, middle- and low-income countries". British Journal of Surgery. 103 (8): 971–988. 2016. doi:10.1002/bjs.10151. PMID 27145169. |hdl-access= requires |hdl= (bantuan)
  34. ^ Bolton, W. S.; Aruparayil, N.; Quyn, A.; Scott, J.; Wood, A.; Bundu, I.; Gnanaraj, J.; Brown, J. M.; Jayne, D. G. (2019). "Disseminating technology in global surgery". BJS (dalam bahasa Inggeris). 106 (2): e34–e43. doi:10.1002/bjs.11036. ISSN 0007-1323. PMID 30620068.
  35. ^ Schecter, William P.; Adhikari, Sweta (2015), Debas, Haile T.; Donkor, Peter; Gawande, Atul; Jamison, Dean T. (penyunting), "Global Surgery and Poverty", Essential Surgery: Disease Control Priorities, Third Edition (Volume 1), The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank: 353–359, doi:10.1596/978-1-4648-0346-8_ch20, ISBN 9781464803468, PMID 26740997, dicapai pada 2019-08-08
  36. ^ Marks S. Normative Expansion of the Right to Health and the Proliferation of Human Rights. George Washington International Law Review. 2016:101–44
  37. ^ UN General Assembly. International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights – United Nations Treaty Series. In: Nations U, editor. 1966
  38. ^ a b c UN Committee on Economic Social and Cultural Rights. CESCR General Comment No. 14: The Right to the Highest Attainable Standard of Health (Art. 12) 2000
  39. ^ UN General Assembly. International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights – United Nations Treaty Series. In: Nations U, editor. 1966.
  40. ^ 2. UN General Assembly. International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights – United Nations Treaty Series. In: Nations U, editor. 1966.
  41. ^ UN Committee on Economic Social and Cultural Rights. CESCR General Comment No. 14: The Right to the Highest Attainable Standard of Health (Art. 12) 2000.
  42. ^ McQueen KA, Ozgediz D, Riviello R, Hsia RY, Jayaraman S, Sullivan SR (Jun 2010). ""Essential surgery " Integral to the right to health". Health and Human Rights. 12 (1): 137–52. PMID 20930260. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  43. ^ World Health Organization. Global Initiative for Emergency and Essential Surgical Care 2017 [cited 2017 October 23rd]. Available from: "WHO | WHO Global Initiative for Emergency and Essential Surgical Care". Diarkibkan daripada yang asal pada 25 March 2012. Dicapai pada 9 February 2012.
  44. ^ Meara JG, Leather AJ, Hagander L, Alkire BC, Alonso N, Ameh EA (April 2015). "Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development". International Journal of Obstetric Anesthesia. 25: 75–8. doi:10.1016/j.ijoa.2015.09.006. PMID 26597405. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  45. ^ Debas HT, Donker P, Gawande A, Jamison DT, Kruk ME, Mock CN, editors. Essential Surgery. Disease Control Priorities. 3rd ed. Washington, DC: International Bank for Reconstruction and Development / World Bank Group; 2015
  46. ^ Price R, Makasa E, Hollands M (Sep 2015). "World Health Assembly Resolution WHA68.15: "Strengthening Emergency and Essential Surgical Care and Anesthesia as a Component of Universal Health Coverage"-Addressing the Public Health Gaps Arising from Lack of Safe, Affordable and Accessible Surgical and Anesthetic Services". World J. Surg. 39 (9): 2115–25. doi:10.1007/s00268-015-3153-y. PMID 26239773.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  47. ^ Meara JG, Leather AJ, Hagander L, Alkire BC, Alonso N, Ameh EA (April 2015). "Global Surgery 2030: evidence and solutions for achieving health, welfare, and economic development". International Journal of Obstetric Anesthesia. 25: 75–78. doi:10.1016/j.ijoa.2015.09.006. PMID 26597405. Unknown parameter |displayauthors= ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  48. ^ Capasso, Luigi (2002). Principi di storia della patologia umana: corso di storia della medicina per gli studenti della Facoltà di medicina e chirurgia e della Facoltà di scienze infermieristiche (dalam bahasa Itali). Rome: SEU. ISBN 978-88-87753-65-3. OCLC 50485765.
  49. ^ Shiffman, Melvin (2012). Cosmetic Surgery: Art and Techniques. Springer. m/s. 20. ISBN 978-3-642-21837-8.
  50. ^ Sullivan R (1996). "The Identity and Work of the Ancient Egyptian Surgeon". Journal of the Royal Society of Medicine. 89 (8): 467–73. doi:10.1177/014107689608900813. PMC 1295891. PMID 8795503.
  51. ^ James P. Allen, The Art of Medicine in Ancient Egypt. (New York: The Metropolitan Museum of Art, 2005) 72.
  52. ^ "Stone age man used dentist drill". BBC News. 6 April 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 April 2009. Dicapai pada 24 May 2010.
  53. ^ Monier-Williams, A Sanskrit Dictionary (1899)
  54. ^ Singh, P.B.; Pravin S. Rana (2002). Banaras Region: A Spiritual and Cultural Guide. Varanasi: Indica Books. m/s. 31. ISBN 978-81-86569-24-5.
  55. ^ Kutumbian, pp. xxxii–xxxiii
  56. ^ Monier-Williams, A Sanskrit Dictionary, s.v. "suśruta"
  57. ^ History of plastic surgery in India. Rana RE, Arora BS, – J Postgrad Med Diarkibkan 1 Mac 2009 di Wayback Machine
  58. ^ Risse, G.B. Mending bodies, saving souls: a history of hospitals. Oxford University Press, 1990. p. 56
  59. ^ Adelphi researcher discovers early, complex brain surgery in ancient Greece
  60. ^ Zimmerman, Leo M.; Veith, Ilza (1993). Great Ideas in the History of Surgery. Norman Publishing. m/s. 82–83. ISBN 978-0-930405-53-3. Dicapai pada 3 December 2012.
  61. ^ Pormann, Peter E. (2004). The Oriental Tradition of Paul of Aegina's Pragmateia. Brill. m/s. 300–04. ISBN 978-90-04-13757-8. Dicapai pada 6 December 2012.
  62. ^ Ahmad, Z. (St Thomas' Hospital) (2007), "Al-Zahrawi – The Father of Surgery", ANZ Journal of Surgery, 77 (Suppl. 1): A83, doi:10.1111/j.1445-2197.2007.04130_8.x
  63. ^ "Pioneer Muslim Physicians". aramcoworld.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-03-21. Dicapai pada 20 March 2017.
  64. ^ Ignjatovic M: Overview of the history of thyroid surgery. Acta Chir Iugosl 2003; 50: 9–36.
  65. ^ Aschoff, A.; Kremer, P.; Hashemi, B.; Kunze, S. (October 1999). "The scientific history of hydrocephalus and its treatment". Neurosurgical Review. 22 (2–3): 67–93, discussion 94–95. doi:10.1007/s101430050035. ISSN 0344-5607. PMID 10547004.
  66. ^ Sven Med Tidskr. (2007). "From barber to surgeon – the process of professionalization". Svensk Medicinhistorisk Tidskrift. 11 (1): 69–87. PMID 18548946.
  67. ^ Levine JM (March 1992). "Historical notes on pressure ulcers: the cure of Ambrose Paré". Decubitus. 5 (2): 23–24, 26. PMID 1558689.
  68. ^ Moore, Wendy (2005). The Knife Man: The Extraordinary Life and Times of John Hunter, Father of Modern Surgery. Crown Publishing Group. ISBN 978-0-7679-1652-3. Dicapai pada 7 February 2013.
  69. ^ "John Hunter: "the father of scientific surgery": Resources from the collection of the P.I. Nixon Library". Diarkibkan daripada yang asal pada 26 October 2013. Dicapai pada 17 December 2012.
  70. ^ "John Hunter: 'Founder of Scientific Surgery'". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 December 2013. Dicapai pada 17 December 2012.
  71. ^ Gordon, H. Laing (2002). Sir James Young Simpson and Chloroform (1811–1870). The Minerva Group, Inc. m/s. 108. ISBN 978-1-4102-0291-8. Dicapai pada 11 November 2011.
  72. ^ Robinson, Victor (2005). The Story of Medicine. Kessinger Publishing. m/s. 420. ISBN 978-1-4191-5431-7.
  73. ^ The Lancet, "On a new method of treating compound fracture, abscess, etc.: with observation on the conditions of suppuration".
    Five articles running from:
    Volume 89, Issue 2272, 16 March 1867, pp. 326–29 (Originally published as Volume 1, Issue 2272)
    to:
    Volume 90, Issue 2291, 27 July 1867, pp. 95–96 Originally published as Volume 2, Issue 2291
  74. ^ Lister J (21 September 1867). "On the Antiseptic Principle in the Practice of Surgery". The British Medical Journal. 2 (351): 245–60. doi:10.1136/bmj.2.351.246. PMC 2310614. PMID 20744875.. Reprinted in Lister, BJ (2010). "The classic: On the antiseptic principle in the practice of surgery. 1867". Clinical Orthopaedics and Related Research. 468 (8): 2012–16. doi:10.1007/s11999-010-1320-x. PMC 2895849. PMID 20361283.
  75. ^ Lister, Joseph. "Modern History Sourcebook: Joseph Lister (1827–1912): Antiseptic Principle Of The Practice Of Surgery, 1867". Fordham University. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 November 2011. Dicapai pada 2 September 2011.Modernized version of text
  76. ^ Lister, Joseph (Disember 2007). On the Antiseptic Principle of the Practice of Surgery by Baron Joseph Lister. Project Gutenberg. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Oktober 2011. Dicapai pada 2 September 2011. E-text, audio at Project Gutenberg.