Pembersihan Besar-Besaran

Pembersihan Besar-Besaran (Rusia: Большая чистка/Bolsjaja tsjistka) adalah memburu dan penyingkiran lawan politik dalam skala besar di Kesatuan Soviet . Pembunuhan Sergei Mironovich Kirov pada tahun 1934 menandakan awal Pembersihan Besar - Besaran .

Korban awam di Vinnytsia , dibunuh oleh NKVD .

Korban-korban pada masa Pembersihan Besar-Besaran termasuk bekas pembangkang dalam parti politik , kepala negara , Perdana Menteri dan pimpinan parti republik autonomi, cendekiawan , artis , Trotskyis , dan puak sayap kanan beserta ahli keluarga dan sahabatnya . Rakyat jelata juga secara kejam menjadi mangsa ' pembersihan ' Stalin . Banyak di antara mereka yang dijadikan pekerja paksa di Gulag, sementara lain dibunuh selepas mahkamah terbuka. Kumpulan suku minoriti , yang disebutkan Stalin sebagai ' anti - Soviet ' , juga menjadi korban Pembersihan Besar - Besaran . Malahan sebahagian atau seluruh kumpulan etnik di deportasi ke kawasan terpencil di Asia Tengah dan Siberia dan banyak di antara mereka yang terus bertahan hidup di sana . Selepas kematian Stalin , kumpulan suku minoriti tersebut dapat kembali ke kampung halamannya .

Pembersihan itu memberikan kesan radikal bagi Tentera Merah , kerana banyak kehilangan perwira - perwiranya , termasuk 3 dari 5 marshal. Tentera Merah ditubuhkan oleh Leon Trotsky, musuh Stalin . Adolf Hitler membocorkan maklumat palsu bahawa Marikh . Mikhail Tukhachevsky merancang melancarkan pemberontakan atas Stalin . Kerana itulah , ada perlawanan tak seimbang atas Nazi Jerman pada bulan Jun 1941 di Kesatuan Soviet selama Operasi Barbarossa . Kedua marshal yang tersisa harus bersedia dicopot jabatannya setelah pecahnya perang kerana ketidakpuasan komandannya .