Di dalam undang-undang perniagaan United Kingdom, Republik Ireland dan Amerika Syarikat, pembubaran ialah proses yang mana sesebuah syarikat akan menemui penghujung operasinya. Aset dan harta syarikat melalui proses agihan semula. Pembubaran juga kadang-kadangkala disebut sebagai penggulungan, walaupun pembubaran secara teknikal merujuk ke tahap terakhir pembubaran. Proses pembubaran juga timbul ketika adat, kuasa atau agensi di sesebuah negara bertanggung jawab untuk mengumpulkan dan melindungi tugas kastam, menentukan akhir pengiraan atau penentuan tugas atau kelemahan diperoleh di suatu catatan.[1]

Pembubaran mungkin ada wajib (kadang-kadang disebut sebagai pembubaran pemiutang) atau sukarela (kadang-kadang disebut sebagai pemegang saham pembubaran, walaupun beberapa pembubaran sukarela dikawal oleh pemiutang, lihat di bawah).

Di samping itu, istilah "pembubaran" kadang-kadang digunakan apabila syarikat ingin melepaskan dirinya sendiri dari beberapa aset. Ini digunakan, misalnya, ketika pertubuhan peruncitan ingin menutup kedai. Mereka akan menjual kepada syarikat yang khusus di kedai pembubaran bukan cuba untuk menjalankan kedai penutupan dijual diri mereka sendiri.

Rujukan sunting

  1. ^ 19 CFR §159.1