Pembunuhan Abraham Lincoln

Pembunuhan Abraham Lincoln merupakan salah satu peristiwa terakhir dalam Perang Saudara Amerika dan berlaku pada Good Friday, 14 April 1865. Presiden Lincoln telah ditembak mati semasa menonton babak Our American Cousin di Teater Ford, Washington, D.C.. Beliau meninggal dunia pada awal pagi hari seterusnya.[1]

Lukisan pembunuhan. Dari kiri ke kanan ialah: Rathbone, Harris, Mary Todd Lincoln, Abraham Lincoln dan John Wilkes Booth.

Pembunuh Lincoln, John Wilkes Booth, merupakan seorang pelakon dan penyokong Negeri-negeri Gabungan Amerika dan mempunyai plot bersama orang lain untuk membunuh Setiausaha Negara Amerika Syarikat, William H. Seward dan Naib Presiden Andrew Johnson. Booth berharap untuk mewujudkan kekacauan dan menggulingkan kerajaan Utara dengan melakukan ini. [2] Booth dapat membunuh Lincoln, tetapi Seward dan Johnson terselamat. Lincoln menjadi Presiden Amerika Syarikat yang pertama dibunuh. [3] [4]

Peristiwa sunting

Pada 14 April, Lincoln pergi ke Teater Ford bersama isterinya untuk menonton sebuah babak cerita di Washington, D.C.

Dalam babak ketiga, babak yang melucukan sekali, Lincoln ketawa apabila satu babak di mana beliau telah ditembak. [5] John Wilkes Booth, seorang pelakon yang terkenal dan seorang pengintai Negeri-negeri Gabungan Amerika dari Maryland, memasuki tempat presiden dan melepaskan pistol di jarak dekat ke belakang kepala Lincoln dan menyebabkan Lincoln tercedera. [6]

Lincoln segera tidak sedarkan diri, tetapi dia tidak sedarkan diri dengan gelak ketawa dan senyuman di wajahnya. Katherine M. Evans, seorang pelakon muda dalam permainan, yang merupakan pelakon di pentas berkata "Saya melihat Presiden Lincoln dalam keadaan tidak sedarkan diri, kepalanya jatuh di atas dadanya, matanya ditutup, tetapi dengan senyuman masih di wajahnya ". Lincoln telah dibawa di seberang jalan untuk ke Rumah Petersen. Beliau telah diletakkan di atas sebuah katil. Beliau kekal dalam keadaan koma selama sembilan jam. Seorang doktor bergegas ke petak itu lalu memberi bantuan pernafasan mulut ke mulut kepada Lincoln. Kemudian, presiden itu dibawa ke sebuah rumah di seberang jalan dan dibaringkan di atas katil. Mary, yang hampir gila kerana terkejut dan kesedihan, juga turut bersama. Begitu juga Robert, anak lelaki mereka yang sulung yang menjadi kakitangan Jeneral Grant. Sebaik sahaja berita itu tersebar luas ke seluruh Washington, D.C., para doktor, negarawan dan rakan taulan datang melawat beliau.

Dengan segera, kumpulan pencari dihantar untuk menjejaki Booth. Naib Presiden, Andrew Johnson, telah dipanggil ke tempat kejadian. Di luar rumah presiden, sekumpulan orang ramai kegelisahan sedang menunggu berita. Pada jam 7:22 pagi hari Sabtu, 15 April 1865, beliau meninggal dunia. Beliau merupakan presiden Amerika Syarikat yang pertama yang mati dibunuh.

Booth melarikan diri, tetapi mati akibat tembakan semasa dia ditangkap pada 26 April.

Mimpi Lincoln sunting

Lincoln pernah bermimpi bahawa beliau akan dibunuh.

Telah dilaporkan oleh sumber yang berlainan bahawa Lincoln bermimpi beberapa kali tentang beliau akan dibunuh sebelum beliau ditembak oleh Booth. Ward Hill Lamon, seorang kawan Lincoln, menulis bahawa Lincoln bercakap dengannya tentang mimpi-mimpi ini tiga hari sebelum Lincoln meninggal dunia. [7]

Pada hari pembunuhan, Lincoln berkata kepada pengawalnya, William H. Crook, bahawa beliau telah bermimpi banyak kali tentang dibunuh tiga malam berturut-turut. Crook menasihati Lincoln supaya tidak pergi ke Teater Ford. Lincoln berkata bahawa beliau telah berjanji dengan isterinya.

Pengembumian sunting

Pada 21 April 1865, penduduk Amerika dari seluruh pelosok wilayah Utara telah membanjiri jalan untuk memberi penghormatan kepada mendiang presiden mereka. Keranda Lincoln, bersama dengan keranda anaknya, Willie, telah dibawa dari Washington, D.C. ke Springfield, tempat rehat beliau yang terakhir.

Rujukan sunting

  1. ^ Presiden AS Abraham Lincoln dibunuh
  2. ^ Pembunuhan Abraham Lincoln[pautan mati kekal]
  3. ^ Swanson, James (2006). Manhunt: The 12-Day Chase for Lincoln's Killer. Harper Collins. ISBN 9780060518493.
  4. ^ Fakta tentang Abraham Lincoln
  5. ^ Petikan: "While waves of laughter echoed through the theater, James Ferguson kept his eyes focused on Abraham Lincoln. ...the president joined the crowd with a ‘hearty laugh,’ ..."Lihat: The Darkest Dawn: Lincoln, Booth, and the Great American Tragedy.
  6. ^ "Konspirasi Pembunuhan Abraham Lincoln". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-20. Dicapai pada 2017-02-12.
  7. ^ Abraham Lincoln Bermimpi tentang Kematian Dirinya

Pautan luar sunting