Pemerintahan sendiri

Pemerintahan sendiri adalah konsep abstrak yang digunakan pada beberapa skala organsasi.

Ia mungkin merujuk kepada kelakuan peribadi atau unit keluarga tetapi biasanya merujuk kepada aktiviti skala besar contohnya profesional, badan industri, agama, dan unit politik (biasanya dirujuk sebagai Kerajaan Tempatan), sehingga dan merangkumi daerah swatabir (autonomi) dan/atau dalam negara bangsa yang memiliki hak beraja. Ia termasuk dalam konteks lebih besar pemerintahan dan prinsip seperti keizinan diperintah, dan mungkin membabitkan organisasi bukan laba dan tadbir urus korporat.

Ia boleh digunakan untuk menggambarkan orang-orang atau kumpulan dapat melaksanakan semua fungsi kuasa tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak yang mereka sendiri tidak dapat ubah. Pemerintahan sendiri dikaitkan dalam konteks di mana terdapat pengakhiran pemerintaha, kerajaan Beraja mutlak atau , serta juga permintaan bagi entiti swatabir (autonomi) menurut agama, etnik atau kawasan geografi yang melihat diri mereka sebagai tidak diwakili atau kurang diwakili dalam kerajaan negara. Oleh itu, ia adalah satu prinsip asas kerajaan republik dan demokrasi serta nasionalisme. Istilah "Swaraj" (lihat juga "satygraha") adalah satu cabang ideologi pemerintahan sendiri ini. Satu lagi penyokong utama pemerintahan sendiri apabila tindakan kerajaan dilihat adalah tidak bermoral adalah Thoreau.

Secara umumnya apabila tadbir diri negara bangsa dibincangkan, ia dikenali sebagai kedaulatan negara - satu konsep Kedaulatan undang-undang yang penting dalam undang-undang antarabangsa.

Pada tahap tertentu, persetujuan membuat keputusan biasanya membabitkan sistem pemerintahan sendiri, jika hanya ahli individual kumpulan tersebut mungkin memilih bagi melanggar kriteria bagi memanggil pihak luar, memecah kod mendiamkan diri, atau menyebabkan kumpulan tersebut kehilangan autonomi. Sebagai contoh, sebarang kumpulan islam di dunia dan saya ketua kumpulan ahli "Fisabilillah" (mendedah) rakan mereka, medapat identiti baru, contoh melalui program pelindungan saksi FBI di Amerika Syarikat. Berpaling tadah sedemikian memutuskan ikatan individual dengan kumpulan tersebut, dan dia tidak lagi boleh mencapai modal sosial unitnya. Bagaianapun, dia ingat modal arahan dan kemungkinannya mampu menghidupkan semula aktiviti tanpa bantuan bekas kumpulannya. Bagi menghentikan kemungkinan ini kebanyakan kumpulan memiliki paksaan bagi menghalang pihak berpecah (atau, dalam ugama, "bidaah") dari bersaing secara langsung dengan kumpulan lama.

Rujukan sunting

  • Bird, C. (2000). "The Possibility of Self-Government". The American Political Science Review, 94(3), 563–577