Pemuliharaan sejarah

Pemuliharaan bersejarah (b. Inggeris A.S. Historic preservation, b. Inggeris U.K. heritage preservation or heritage conservation)berusaha menjaga dan memulihara bangunan objek, bentuk muka bumi atau mana-mana artifak yang mempunyai kepentingan bersejarah. Ia merujuk secara terperinci kepada pemuliharaan persekitaran buatan yang terbina.[1]

Pelaksanaan sunting

Penetapan kawasan bersejarah sunting

Kawasan hutan yang tidak begitu terjejas daripada sebarang kegiatan pembangunan manusia juga boleh diwartakan di bawah milik kerajaan atau pemerintah pusat sebagai suatu taman negara.

Penguatkuasaan undang-undang sunting

United Kingdom mempunyai pendanaan tertentu menumpukan kepada pemuliharaan tempat dan bersejarah, misalnya:

Amerika Syarikat pula menubuhkan badan khusus mereka untuk tujuan ini, National Trust for Historic Preservation, pada tahun 1949 denga matlamat menyediakan "pentadbiran, pendidikan, pengalakkan dan sumber untuk menyelamatkan kawasan bersejarah Amerika Syarikat yang pelbagai serta menghidupkan semula masyarakat-masyarakat [dalam negara tersebut]". Kanada memberikan peruntukkan untuk pemuliharaan kawasan bersejarahnya sendiri secara beberapa peringkat sama ada secara pusat (melalui kerajaannya), secara provinsi dan wilayah, mahupun setempat dalam lingkungan perbandaran; Heritage Canada Foundation merupakan yayasan utama mengkhusus untuk tujuan ini.

Peruntukan dalam peringkat antarabangsa juga didapati - UNESCO misalnya boleh menetapkan sesuatu muka bumi atau tapak yang mempunyai "nilai sejagat dan luar biasa dari segi sejarah, seni mahupun sains" sebagai Tapak Warisan Dunia di bawah kategori "warisan budaya" berdasarkan pemaktuban yang dilakukan dalam Konvensyen Warisan Dunia UNESCO 1972.

Kerjaya berkaitan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Handbook". Maryland Association of Historic District Commissions. 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Julai 2011.
  2. ^ "New Era for English Heritage". English Heritage. English Heritage Trust. Dicapai pada 6 April 2015.