Pemuliharaan tenaga

Pemuliharaan tenaga ialah usaha yang dilakukan untuk mengurangkan penggunaan tenaga dengan menggunakan kurang tenaga perkhidmatan. Ini boleh dicapai sama ada dengan menggunakan tenaga dengan lebih cekap (menggunakan tenaga kurang untuk perkhidmatan berterusan) atau dengan mengurangkan jumlah perkhidmatan yang digunakan (contohnya, dengan memandu kurang). Pemuliharaan tenaga alah sebahagian daripada konsep ekologi. Pemuliharaan tenaga mengurangkan keperluan untuk perkhidmatan tenaga dan boleh mengakibatkan peningkatan kualiti alam sekitar, keselamatan negara, keselamatan kewangan peribadi dan penjimatan yang lebih tinggi.[1] Ia berada di bahagian atas hierarki tenaga mampan.[2] Ia juga mengurangkan kos tenaga dengan menghalang pengurangan sumber masa depan.[3]

Tenaga boleh dipelihara dengan mengurangkan pembaziran dan kerugian, meningkatkan kecekapan melalui peningkatan teknologi dan pengendalian dan penyelenggaraan yang lebih baik. Penggunaan tenaga peringkat global juga boleh dikurangkan dengan penstabilan pertumbuhan penduduk.

Tenaga hanya boleh diubah dari satu bentuk ke bentuk lain, seperti tenaga panas untuk motif kuasa dalam kereta, atau tenaga kinetik aliran air ke elektrik di loji kuasa hidroelektrik. Walau bagaimanapun mesin diperlukan untuk mengubah tenaga dari satu bentuk ke yang lain. Haus dan gesekan komponen mesin ini semasa menjalankan penyebab kehilangan quadrillions BTU dan $ 500 bilion dalam industri hanya di Amerika Syarikat. Adalah mungkin untuk meminimumkan kerugian ini dengan menggunakan amalan kejuruteraan hijau untuk meningkatkan kitaran hayat komponen.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Zehner, Ozzie (2018). Unintended consequences of green technologies – Uncorrected proof (PDF). Dicapai pada 2016-06-14.
  2. ^ "A guide for effective energy saving". Renewable Energy World. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-11. Dicapai pada 2016-06-14.
  3. ^ "Top 5 reasons to be energy efficient". Alliance to Save Energy (ASE). 20 July 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-08. Dicapai pada 2016-06-14.
  4. ^ R.Chattopadhyay (2014). Green Tribology, Green Surface Engineering and Global Warming. ASM International,USA. ISBN 1627080643.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting