Pencuci mulut (Jawi: ڤنچوچي مولوت) ialah sajian manisan yang menamatkan hidangan utama. Sajian ini biasanya terdiri daripada makanan dan minuman manis, seperti wain pencuci mulut atau minuman keras, tetapi mungkin termasuk kopi, keju, kacang, atau makanan gurih yang lain. Di beberapa tempat di dunia, seperti banyak pusat dan barat Afrika, dan sebahagian besar wilayah China, tidak ada tradisi hidangan pencuci mulut untuk sajian.

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan
Pencuci mulut
ڤنچوچي مولوت
Kek coklat tanpa tepung] (torte)
JenisLazimnnya manis
Keragaman/variasiPelbagai (biskut, kek, tat, sandeshs, gelatin, ais krim, pastri, pai, puding, kastard, dan Tong sui, dll.)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Pai epal
Kastard bakar

Istilah "pencuci mulut" boleh digunakan untuk banyak manisan, seperti kek, tat, kuih, biskut, gelatin, pastri, ais krim, pai, puding, kastard, dan sup manis. Buah juga biasa ditemui dalam kursus pencuci mulut kerana kemanisan semulajadi. Sesetengah budaya mempermanis makanan yang lebih lazat untuk mencipta makanan pencuci mulut.

Etimologi sunting

Perkataan "pencuci mulut" berasal dari penterjemahan ungkapan asal menerangkan konsep ini dalam bahasa Perancis iaitu desservir, yang bermaksud "membersihkan meja."[1] Penggunaannya yang pertama kali diketahui ialah pada tahun 1600, dalam manual pendidikan kesihatan berjudul Naturall and artificial Directions for Health, yang ditulis oleh William Vaughan.[2][3] Dalam Sejarah Pencuci Mulutnya (2013), Michael Krondl menerangkan bahawa ia merujuk kepada pencuci mulut yang sebenarnya selepas meja dibersihkan dari hidangan lain. Istilah ini bermula dari abad ke-14 tetapi mencapai makna semasa sekitar awal abad ke-20 apabila "service à la française" (menetapkan pelbagai hidangan di atas meja pada masa yang sama) digantikan dengan "service à la russe" (menyampaikan hidangan dalam sajian.) "

Penggunaan sunting

Perkataan "pencuci mulut" paling banyak digunakan untuk kursus ini di Amerika Syarikat, Kanada, Australia, New Zealand dan Ireland sementara "puding" lebih banyak digunakan di United Kingdom.[4] Alternatif seperti "gula-gula" atau "tukang gunting" juga digunakan di United Kingdom dan beberapa negara Komanwel lain, termasuk Hong Kong, dan India.

Rujukan sunting

  1. ^ "Dessert". Merriam-Webster. Merriam-Webster Incorporated. Dicapai pada 15 October 2012.
  2. ^ "dessert". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.)
  3. ^ Charlton, Anne (2005). "An example of health education in the early 17th century: Naturall and artificial Directions for Health by William Vaughan". Health Education Research. 20 (6): 656–664. doi:10.1093/her/cyh030.  
  4. ^ "Eating and Drinking". The Septic's Companion. Dicapai pada July 22, 2015.

Bacaan lanjut sunting