Pengabdi Setan

filem Indonesia

Pengabdi Setan ialah sebuah filem seram Indonesia 1980 yang diarahkan oleh Sisworo Gautama Putra. Filem ini sangat terkenal di zamannya bahkan di peringkat antarabangsa, yang dikeluarkan dalam pelbagai format seperti VHS dan kemudian DVD di pelbagai negara seperti Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun. Pembikinan semula, yang diarahkan oleh Joko Anwar, dikeluarkan pada 28 September 2017, merupakan kejayaan percah panggung dan diiktiraf, dicalonkan untuk 13 Piala Citra, yang setara dengan Oscar Indonesia, dan merupakan filem seram pertama Indonesia yang dicalonkan untuk Filem Terbaik.[1][2][3][4]

Pengabdi Setan
PengarahSisworo Gautama Putra
Dihasilkan olehRapi Films
DibintangiAli Albar
Simon Cader
Adang Mansyur
Diedarkan olehBrentwood Home Video (A.S.)
Tarikh tayangan
  • 1982 (1982) (Indonesia)
Masa tayangan
96 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Sinopsis sunting

Sebuah keluarga kaya daripada agama mendapat terperangkap apabila ibu meninggal dunia. Ibu, Mawarti, ditinggalkan seorang ayah bernama Munarto yang mengambil berat hanya untuk kehidupan perniagaan, serta budak yang tenang bernama Tomi dan seorang anak perempuan bernama Rita yang ketagih kepada parti, dengan mereka seorang hamba bernama Pak Karto yang merupakan agama dan uzur. Pada malam pertama selepas kematian Mawarti, Tomi bertemu dengan ibunya walaupun tidak bercakap. Keesokan harinya, dari nasihat kawannya Tomi melawat ahli nujum yang mengatakan bahawa seluruh keluarganya berada dalam bahaya dan akan membunuh mereka semua. Kemudian juruwang nasib itu menasihati beliau untuk menguatkan dirinya dengan sihir hitam.

Sejak itu Tomi menjadi pelik dan terpelihara kerana dia menumpukan perhatian dalam keajaiban hitam. Teman wanita Rita, Herman, mengatakan bahawa 40 hari selepas kematian seseorang, orang itu masih di sekitar rumahnya. Seorang pembantu rumah dihantar dari kenalan bapa, namanya adalah Darminah. Rita mula merasa ketakutan dengan melihat kuntilanak, manakala Herman mengatakan bahawa Darminah bukan lelaki yang baik dan akan membincangkannya esok ketika pergi ke rumah seorang dukun. Kemudian, Encik Karto yang mula kerap merasakan tingkah laku Darminah yang aneh dan mencurigakan. Tomi, dinasihatkan oleh seorang kiai yang bertemu dengannya di sebuah kedai buku untuk memulakan solat. Apabila dia mahu melakukannya, seorang tokoh kuntilanak menghampirinya dan menyuruhnya menghentikannya. Pada malam yang sama, Encik Karto yang bertugas di gudang dan pagi mendapati Tomi, mayatnya digantung. Menjelang tengah hari, Herman, yang baru saja meninggalkan tempat, hampir menabrak seorang wanita dan membuat dirinya dikendalikan oleh sebuah trak. Wanita yang hampir melanda adalah Darminah. Pada malam itu, Toni dan Rita bercakap, bersetuju bahawa hantu di rumah mereka terpaksa dikeluarkan. Apabila Rita keluar, dia dikejar oleh zombie Herman yang mengejarnya sehingga Rita dibantu oleh Darminah.

Keesokan harinya, Rita menyatakan dirinya dan Tomi memanggil seorang dukun kepada ayahnya. Bapanya bersetuju dan memanggil dukun. Duyung yang disewa, diserang oleh kaca pecah dan kelopak bunga yang bercampur-campur, Rita, Tomi, dan Munarto melihat kepala dukun yang dilanggar oleh lampu berputar. Apabila semua dilakukan, Darminah menyelinap ke tempat, Tomi mengikutinya. Darminah pergi ke tanah perkuburan dan di belakangnya adalah Herman dan Pak Karto yang seperti zombie, Darminah menimbulkan Mawarti untuk diberitahu untuk membunuh keluarganya sendiri. Tomi ditangkap dan diburu, semoga dia berjaya melarikan diri dan pulang ke rumah, dia segera memberi amaran kepada Munarto dan Rita dari Darminah. Rita percaya, tetapi Munarto tidak dan dengan mereka pergi ke bilik Darminah yang Darminah sudah ada di sana. Keesokan harinya, Rita dan Tomi melarikan diri dengan makam Mawarti dan masih melihat mayatnya ada di sana. Setelah kembali, Rita, Tomi, dan Munarto dilecehkan oleh mayat mangsa. Rita diganggu oleh Herman, Tomi dilecehkan oleh Encik Karto, Munarto dilecehkan oleh Mawarti. Selepas melarikan diri dari bilik, ketiga-tiga mereka berlari ke ruang makan dan melihat Darminah memegang rambut tengkorak dan keriting. Darminah ternyata menjadi setan yang cuba menakut-nakuti orang yang imannya lemah. Kemudian, selepas dikerat dan mati tanpa taubat, orang itu akan dijadikan hamba syaitan di neraka. Rita, Munarto, dan Tomi berlari ke pintu depan dan berjaya membuka pintu, di mana sudah ada kiai dan penyokong. Bersama-sama mereka berhadapan dengan Darminah dan tiga zombie dengan huruf Al-Qur'an. Mereka semua terbakar.

Filem ini berakhir dengan Munarto, Tomi dan Rita telah bertaubat dan baru sahaja pulang dari masjid ke kereta. Di sebelah mereka adalah sebuah kereta yang diduduki oleh seorang wanita (Darminah).

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Amirio, Dylan (30 September 2017). "'Pengabdi Setan': Right way to respect art and the past". The Jakarta Post. Dicapai pada 22 January 2018.
  2. ^ Brown, Todd (12 June 2017). "Joko Anwar Unveils "Satan's Slaves"". Screen Anarchy. Dicapai pada 22 January 2018.
  3. ^ Dante, Valerie (21 September 2017). "'Pengabdi Setan': Film daur ulang dengan horor yang mencekam" [‘Pengabdi Setan’: Remake film with terrifying horror]. Rappler (dalam bahasa Indonesian). Dicapai pada 29 January 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ S., Bissme (22 June 2017). "For love of a classic horror". The Sun Daily. Dicapai pada 30 January 2018.

Pautan luar sunting