Pengangkutan untuk London

Pengangkutan untuk London (TfL; Bahasa Inggeris: Transport for London) adalah sebuah badan kerajaan tempatan yang bertanggungjawab untuk sistem pengangkutan di London Raya, England. [2]

Pengangkutan untuk London
Transport for London
Kerangka
KependekanTfL
Jenis/bentuk sahPerbadanan statutori
Status undang-undangAgensi eksekutif dalam GLA
TujuanPihak berkuasa pengangkutan
IndustriPengangkutan awam Sunting ini di Wikidata
Tapak webtfl.gov.uk
Twitter: TfL Instagram: transportforlondon LinkedIn: transport-for-london TikTok: tfl Souncloud: transportforlondon Sunting ini di Wikidata
Sejarah
PendahuluLondon Regional Transport Sunting ini di Wikidata
Dibentuk3 Julai 2000 (Akta Pihak Berkuasa London Raya 1999) di London Sunting ini di Wikidata
Pengurusan
PengerusiDatuk Bandar London
Sadiq Khan
PesuruhjayaMike Brown
Organisasi utama
Organisasi indukPihak Berkuasa London Raya (GLA)
SubsidiariKeretapi Ringan Docklands, London Underground Limited Sunting ini di Wikidata
Perangkaan
Belanjawan 2015–16: £11.5 billion (40% of this from fares)[1]
Kakitangan/pekerja 28,000
Lokasi
Kawasan yang dipertanggungjawabkan dalam England
Ibu pejabat5 Endeavour Square, London, United Kingdom, E20 1JN
Lokasi
  • United Kingdom Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanLondon Raya
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

TfL bertanggungjawab atas rangkaian jalan utama di London, pelbagai rangkaian kereta api termasuk London Underground, London Overground, Keretapi Ringan Docklands dan Rel TfL. TfL tidak mengawal perkhidmatan Rel Nasional di London, namun, TfL bertanggunjawab untuk trem, bas dan teksi London, penyediaan laluan berbasikal, dan untuk perkhidmatan feri sungai. Perkhidmatan asas disediakan oleh campuran syarikat subsidiari milik penuh (terutamanya London Underground), oleh francais sektor swasta (perkhidmatan keretapi, trem dan kebanyakan bas) dan oleh pemegang lesen (beberapa bas, teksi dan perkhidmatan feri sungai). TfL juga bertanggungjawab, bersama-sama dengan Jabatan Pengangkutan Negara (DfT), untuk pemantauan pembinaan laluan Crossrail baru, dan akan bertanggungjawab untuk memfrancaiskan operasinya setelah selesai pembinaannya.[3]

Pada tahun kewangan 2015-16, TfL mempunyai belanjawan sebanyak £11.5 billion, 40% datang daripada kutipan tambang. Selebihnya terdiri daripada pembiayaan kerajaan (23%), pinjaman (20%), Caj Kesesakan dan lain-lain pendapatan (9%) dan pembiayaan Crossrail (8%).

Pertubuhan sunting

 
Peta geografi menunjukkan laluan perkhidmatan keretapi yang diuruskan oleh TfL pada masa kini dan dalam masa terdekat

TfL dikawal oleh sebuah lembaga dianggotai oleh lantikan Datuk Bandar London,[4] kedudukan yang kini dipegang oleh Sadiq Khan sejak Mei 2016. Pesuruhjaya Pengangkutan untuk London melaporkan kepada Lembaga Pengarah dan mengetuai sebuah pasukan pengurusan dengan tanggungjawab masing-masing.

TfL disusun dengan tiga direktorat utama dan perkhidmatan korporat, masing-masing dengan tanggungjawab untuk aspek-aspek yang berbeza dan mod pengangkutan . Tiga direktorat utama adalah:

  • London Underground, yang bertanggungjawab untuk menjalankan rangkaian kereta api bawah tanah London, yang biasa dikenali sebagai tube, dan menguruskan penyediaan perkhidmatan penyelenggaraan oleh sektor swasta. Rangkaian ini dibahagikan kepada unit penyampaian perkhidmatan yang berbeza:
  • Pengangkutan Atas Tanah, yang terdiri daripada:
    • Keretapi Ringan Docklands (DLR): ini adalah rangkaian rel ringan tanpa pemandu di London Timur dan Selatan, walaupun operasi dan penyelenggaraan yang sebenar dijalankan oleh syarikat konsesi sektor swasta (usahasama Keolis dan Amey).
    • Bas London, yang bertanggungjawab menguruskan rangkaian bas merah di seluruh London dan dua perkhidmatan berjenama, Red Arrow dan East London Transit, sebahagian besarnya dengan perkhidmatan kontrak kepada pelbagai pengendali bas sektor swasta. Memperbadankan CentreComm, Pusat Perintah & Kawalan Bas London, sebuah Pusat Kawalan Kecemasan 24 jam yang berpusat di Southwark.
    • London Dial-a-Ride, yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan masyarakat di seluruh London.
    • London Overground, yang terdiri daripada perkhidmatan subbandar Rel Nasional dalam London. Arriva Rail London, sebuah syarikat konsesi swasta, menjalankan operasi dan Rangkaian Rel akan menjalankan penyelenggaraan London Overground.
    • Perkhidmatan Feri Sungai London, yang bertanggungjawab melesenkan dan menyelaras perkhidmatan penumpang di Sungai Thames di London.
    • Jalan London, yang bertanggungjawab untuk pengurusan rangkaian jalan-jalan strategik London.
    • Trem London, bertanggungjawab untuk menguruskan rangkaian trem London, dengan kontrak kepada pengendali sektor swasta. Pada masa ini terdapat satu sistem tram sahaja iaitu Tramlink di London Selatan, yang dikontrakkan kepada FirstGroup, tetapi yang lain dicadangkan.
    • Caj kesesakan London bagi pemandu yang memandu di Central London antara Isnin dan Jumaat mesti membayar bayaran.
    • Pejabat Pengangkutan Awam, yang bertanggungjawab melesenkan teksi hitam yang terkenal dan kenderaan sewa swasta lain.
    • Stesen Koc Victoria, yang memiliki dan mengendalikan terminal utama London untuk perkhidmatan bas dan koc jarak jauh.
    • "Delivery Planning" yang menggalakkan berbasikal di London, termasuk pembinaan Lebuh Raya Berbasikal .
    • "Pasukan Projek Khas" menguruskan kontrak dengan Serco untuk skema sewa basikal Santander Cycle .
    • Berjalan, yang mempromosikan akses pejalan kaki yang lebih baik dan akses yang lebih baik untuk pejalan kaki di London.
    • Unit Keselamatan Jalan London, yang menggalakkan pemanduan secara berhemah melalui pengiklanan dan langkah keselamatan jalan raya.
    • Keselamatan, Penguatkuasaan dan Polis Komuniti, yang bertanggungjawab untuk mengatasi penaikan tanpa tambang di bas, menyampaikan perkhidmatan polis yang menangani jenayah dan gangguan di pengangkutan awam dengan kerjasama Unit Perintah Operasi Pengangkutan Polis Metropolitan (TOCU) dan Polis Pengangkutan British.
    • Penguatkuasaan Lalu Lintas, bertanggungjawab untuk menguatkuasakan peraturan lalu lintas dan tempat letak kereta di laluan merah .
    • Unit Kargo, yang telah membangunkan "Pelan Kargo London " [5] dan terlibat dengan menubuhkan dan menyokong beberapa Perkongsian Kualiti Kargo yang meliputi kawasan utama London.

TfL memiliki dan mengendalikan Muzium Pengangkutan London di Covent Garden, sebuah muzium yang memelihara, meneroka dan menerangkan warisan sistem pengangkutan London sepanjang 200 tahun yang lalu. Muzium ini meneroka masa lalu, dengan melihat retrospektif pada hari-hari dahulu sejak tahun 1800, dan perkembangan dan perkembangan pengangkutan masa kini.

Muzium ini juga mempunyai depoh yang luas, yang terletak di Acton, yang mengandungi bahan yang mustahil untuk dipamerkan di muzium pusat London, termasuk banyak kenderaan jalan raya, kereta api, koleksi tanda-tanda dan bahan iklan. Depoh ini dibuka pada beberapa hujung minggu setiap tahun. Terdapat juga keretapi warisan yang kadangkala beroperasi di laluan Metropolitan .

TfL juga telah membangunkan "Perancang Perjalanan" elektronik,[6] yang membolehkan pengguna merancang perjalanan dengan semua bentuk pengangkutan awam dan basikal di dalam dan sekitar London.

Identiti dan pemasaran sunting

Fail:Transport for London - Roundels.svg
Bulatan korporat TfL

Setiap unit pengangkutan utama mempunyai identiti korporat tersendiri, dibentuk dengan versi warna berbeza dari logo bulatan standard dan menambah huruf yang sesuai di seluruh bar mendatar. Bulatan yang diwarnakan biru tanpa huruf mewakili TfL secara keseluruhannya (lihat logo Pengangkutan untuk London), serta digunakan dalam situasi di mana huruf pada roundel tidak muat (seperti resit bas, di mana logo TfL adalah lingkaran kosong dengan nama "London Bus" di sebelah kanan). Rangkaian warna yang sama juga digunakan secara meluas dalam publisiti dan di laman web TfL.

Rujukan sunting

  1. ^ "TfL funding".
  2. ^ "Company information". Transport for London. 2019. Dicapai pada 16 March 2019.
  3. ^ "Our role". Transport for London. Dicapai pada 29 January 2016.
  4. ^ "Board members". Transport for London. 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 August 2013. Dicapai pada 10 August 2013.
  5. ^ "Freight". Transport for London. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-09-14. Dicapai pada 6 September 2008.
  6. ^ "Journey Planner". Transport for London. Dicapai pada 6 September 2008.

Pautan luar sunting