WPM   (Waktu Piawai Malaysia)

Sesiapa pun boleh menulis untuk Wikipedia!
Taipkan satu tajuk:
dan klik "Ciptakan rencana baru"


BERSARA
Pengguna ini tidak aktif lagi di Wikipedia sejak Mac 28, 2020.

Kotak Pengguna Saya

  Pengguna ini telah melibatkan diri di Wikipedia Bahasa Melayu selama 14 tahun dan 13 hari.
Wikipedia:Babel
zh 這個用戶的母語中文
这个用户的母语中文


ms-4Pengguna ini memiliki pengetahuan Bahasa Melayu yang hampir sempurna.
en-4 This user speaks English at a near-native level.
id-3Pengguna ini mampu bersumbangsih dengan bahasa Indonesia tingkat mahir.
en-ms This user is a native speaker of Malaysian English.

Pengguna ini merupakan penutur asli Bahasa Inggeris Malaysia.

ja-2 この利用者はある程度日本語を話します。
zh-min-nan-2 Chit-ê iōng-chiá tha̍k-siá Bân-lâm-oē ē lêng-le̍k sī chho·-kip.
此個用者讀寫閩南話的能力是中等
zh-yue-1 呢個用戶可以用簡單粵語進行交流。
呢个用户可以用简单粤语进行交流。


eo-1 Ĉi tiu uzanto povas komuniki per baza nivelo de Esperanto.
es-1 Este usuario puede contribuir con un nivel básico de español.
ta-1இந்தப் பயனாளர் தமிழில் அடிப்படையான அளவில் பங்களித்து உதவமுடியும்.
ar-1 هذا المستخدم يعرف مبادئ العربية.
he-0 משתמש זה אינו מבין עברית (או מבין אותה בקשיים ניכרים).
yi-0 דער באנוצער רעדט נישט, און פארשטייט נישט קיין ייִדיש.


ru-0 Этот участник не понимает по-русски (или понимает с большим трудом).


Cari bahasa pengguna
 Pengguna ini berasal dari Malaysia.
  Pengguna ini berasal dari negeri Johor.
  Pengguna ini seorang lelaki.
 
frames
Pengguna ini beridentiti Cina.
  Pengguna ini Bujang.
28 Ahli Wikipedia ini berumur 28 tahun, 5 bulan, dan 0 hari
pada 18 April 2024.
  Pengguna ini berzodiak Scorpio.
YA Pengguna ini seorang belia.
  This user wants to be your friend.
Lesen
Memandu
Pengguna ini mempunyai lesen memandu.
  Pengguna ini percaya dengan kewujudan Tuhan.
  Pengguna ini beragama Kristian.
  Pengguna ini meminati budaya Protestan.
  Pengguna ini menyokong Parti Keadilan Rakyat.
  Pengguna ini meminati Anwar Ibrahim.
  Pengguna ini meminati Doraemon.


  Pengguna ini meminati Crayon Shin Chan.
 Pengguna ini menyukai muzik jaz.
 Pengguna ini menyumbang menggunakan Google Chrome.
  Pengguna ini bukan seorang perokok.
 
Pengguna ini meminati ilmu kimia.
 
Pengguna ini meminati ilmu fizik.
 Pengguna ini meminati ilmu geografi.
... Pengguna ini ingin berkemampuan untuk bertutur lebih banyak bahasa.
 Pengguna ini amat menyayangi dan pasti akan menjaga Bumi.
 
Pengguna ini mempunyai laman Facebook

Pengenalan

Blog saya: Sheng Wei's blog. Selamat datang ke , harap kita boleh menyumbang dan berkongsi pengetahuan di sini, sampai hari ini

  Tarikh hari ini ialah 18 April 2024.
Wikipedia Bahasa Melayu mempunyai 659 orang pengguna aktif dan 372,495 buah rencana, berikutanlah isi menarik Wikipedia hari ini:

  Rencana pilihan

Takungan Abberton ialah takungan simpanan air tawar yang dipam di timur England berhampiran pantai Essex, dengan keluasan 700 hektar (1,700 ekar). Kebanyakan airnya dipam masuk dari sungai Stour. Dibina antara tahun 1935 dan 1939, takungan ini dimiliki dan diuruskan oleh Essex and Suffolk Water dan terletak 6 km (3.7 bt) dari barat daya Colchester. Semasa Perang Dunia II, Takungan Abberton dipasang dengan periuk api laut untuk menghalang pencerobohan kapal terbang laut, dan ia digunakan oleh Skuadron No. 617 Tentera Udara Diraja British ("The Dam Busters") untuk latihan bagi pengeboman empangan-empangan Jerman di Ruhr. Satu projek bagi meningkatkan kapasiti Takungan Abberton kepada 41,000 megaliter (9.0×109 imp gal) telah disiapkan pada tahun 2013, bersama-sama dengan sambungan baharu untuk memindahkan air dari sungai Ouse di Norfolk ke Stour. Takungan air ini penting untuk pembiakan burung dendang air, langkau sejuk serta penyalinan bulu bagi unggas air dan burung hijrah. Takungan ini juga merupakan tanah bencah yang penting di peringkat antarabangsa yang ditetapkan sebagai tapak Ramsar, Tapak Kepentingan Saintifik Khas dan Kawasan Perlindungan Khas serta disenaraikan dalam karya A Nature Conservation Review. Sebahagian kecil tapak ini diuruskan oleh Amanah Hidupan Liar Essex. (Rencana penuh...)

Rencana pilihan sebelum ini:

  Gambar pilihan

 

Orang ramai berbaris di Champs-Élysées semasa Bahagian Perisai Ke-2 Perancis melancarkan perarakan dari Arc de Triomphe ke Place de la Concorde pada 26 Ogos 1944, berikutan pembebasan Paris. Diperintah oleh Jerman Nazi sejak menandatangani Gencatan Senjata Compiègne Ke-2 pada tahun 1940, Paris telah dibebaskan semasa perjuangan selama seminggu yang bertelagah dengan Pasukan Dalaman Perancis, Bahagian Perisai Ke-2 Perancis, dan Tentera Darat Tengah Amerika Syarikat menentang Jerman Bahagian Keselamatan Ke-325. Pertempuran berakhir dengan Jeneral Jerman Dietrich von Choltitz menyerah kalah kepada pasukan Perancis. Lebih daripada 1,700 tentera Perancis dan 3,200 tentera Jerman terbunuh dalam pertempuran itu.

Gambar: Jack Downey

  Berita terkini

  Hari ini dalam sejarah

18 April: Hari Kemerdekaan di Zimbabwe.

 

Hari-hari sebelum: 17 April16 April15 April

  Tahukah anda...

 
Daging ayang panggang
  • ... bahawa kentang goreng (french fries) bukannya berasal dari Perancis? Nama ini mungkin daripada askar Amerika berkerakyatan British yang menjumpai tempat penciptaan kentang goreng ini di Belgium ketika Perang Dunia I. Bahasa Perancis (French) ialah bahasa rasmi askar Belgium dan askar British menyalah anggap bahawa mereka berada di Perancis? 
  • ... bahawa siri perjanjian Perdamaian Westfalen telah berjaya menamatkan beberapa peperangan yang berlaku pada abad ke-15 dan ke-16 di Eropah

Mengenai Bahasa Melayu / About the Malay language


      Ingin tahu tentang bahasa Melayu? Bahasa Melayu ialah sebuah bahasa Austronesia dan mempunyai kaitan yang rapat dengan bahasa-bahasa etnik lain yang dituturkan di Nusantara. Bahasa ini dituturkan di seluruh Kepulauan Melayu Nusantara yang antaranya di Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapura, Selatan Thailand, Selatan Filipina malah sehingga Pulau Krismas di Australia. Bahasa Melayu juga pernah menjadi bahasa lingua franca pada kemuncak Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15 dan ke-16. Sejak kebelakangan ini kepentingan bahasa Melayu semakin disedari oleh masyarakat di dunia.

ايڠين تاهو تنتڠ بهاس ملايو؟ بهاس ملايو اياله سبواه بهاس اءوسترونيسيا دان ممڤوڽاءي کاءيتن يڠ راڤت دڠن بهاس٢ ايتنيک لاءين يڠ دتوتورکن دنوسنتارا. بهاس اين دتوتورکن دسلوروه کڤولاوان ملايو نوسنتارا يڠ انتاراڽ دايندونيسيا٬ مليسيا٬ بروني٬ سيڠاڤورا٬ سلاتن تايلند٬ سلاتن فيليڤينا ماله سهيڠݢ ڤولاو کريسمس دأءوستراليا. بهاس ملايو جوݢ ڤرنه منجادي بهاس ليڠݢوا فرڠکا ڤد کمونچق کسلطانن ملايو ملاک ڤد ابد ک-15 دان ک-16. سجق کبلاکڠن اين کڤنتيڠن بهاس ملايو سماکين دسدري اوليه مشارکت ددنيا.

          Want to know about Malay? The Malay language is of Austronesian stock, spoken mainly in the Malay Archipelago of Southeast Asia namely the countries of Indonesia, Malaysia, Brunei, Singapore, Southern Thailand, the Southern Philippines and even as far as Christmas Island in Australia. The language achieved the status of lingua franca in the region during the height of the Malaccan Sultanate in the 15th and 16th century. As of late the importance of Malay as a language is being noted worldwide.



Wikipedia ialah projek Yayasan Wikimedia, sebuah organisasi bukan untung yang turut mengendalikan beberapa projek pelbagai bahasa yang lain.


 
Wikikamus
Kamus bebas
 
Wikiberita
Sumber berita bebas
 
Wikipetikan
Koleksi petikan kata
 
Wikibuku
Buku teks dan manual bebas
 
Wikispecies
Panduan spesies
 
Wikisumber
Perpustakaan bebas
 
Wikiversity Beta
Bahan pelajaran bebas
 
Commons
Koleksi multimedia bebas
 
Meta-Wiki
Penyelarasan projek Wikimedia
 
Wikivoyage
Panduan perjalanan bebas
 
Wikidata
Pangkalan pengetahuan bebas
 
MediaWiki
Pembangunan perisian bebas

Kotak pasir

372,495

Sila ambil perhatian bahawa semua sumbangan kepada Wikipedia adalah dianggap diterbitkan di bawah Lesen Dokumentasi Bebas GNU (GFDL). Jika anda tidak mahu tulisan anda disunting dan/atau disebarkan ke laman web bebas yang lain, jangan hantarnya ke sini. Anda juga perlu akui bahawa ini ialah hasil tulisan anda sendiri, atau anda menyalinnya daripada domain awam atau mana-mana sumber bebas yang sama.
PENGGUNAAN BAHAN HAK CIPTA TERPELIHARA TANPA KEBENARAN ADALAH DILARANG
Ini adalah laman pengguna Wikipedia.

Jika anda mendapati laman ini pada mana-mana tapak selain dari Wikipedia, anda sedang melihat cermin laman. Berhati-hati bahawa yang laman ini mungkin bukan yang terkini, dan pengguna asal laman ini mungkin tidak mempunyai hubungan peribadi dengan mana-mana tapak selain dari Wikipedia sendiri. Laman asal terletak di http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengguna:Shengwei95.

 
Wikimedia Foundation