Pengguna (pengkomputan)

Pengguna (Jawi: ڤڠݢونا) dalam konteks bidang pengkomputan mengkhusus kepada individu yang menggunakan sesebuah komputer atau perkhidmatan berkaitannya secara langsung[1] termasuk mengakses Internet. Para pengguna ini mempunyai akaun pengguna yang mempunyai butiran diri dikenalkan menerusi nama pengguna atau nama skrin. Penggunaan sistem komputer biasanya memerlukan kemasukan atau pendaftaran diri dengan akaun dipegang melalui kata laluan atau butiran pengesahan yang lain bagi tujuan perakaunan, keselamatan, pengelogan, dan pengurusan sumber.

Dua orang muda menggunakan sesebuah komputer atau perkhidmatan Internet, sebagai "pengguna".

Pengguna juga dicirikan secara meluas sebagai golongan yang menggunakan sistem tanpa kepakaran teknik yang sempurna untuk memahami sistem dengan sepenuhnya. Dalam kebanyakan konteks berkait penggodam, pengguna juga dibahagikan kepada luser dan pengguna kuasa, dengan yang kedua ini melambangkan sikap "tahu akan semua". Lihat juga pengguna akhir (sains komputer).

Semantik sunting

Akaun pengguna membenarkan seseorang mengesahkan diri kepada perkhidmatan sistem. Ia umumnya juga memberi peluang untuk mengizinkan capaian. Bagaimanapun, pengesahan tidak semestinya bermaka pengizinan.

Sebaik sahaja seseorang pengguna log masuk, sistem pengendalian seringnya akan menggunakan pengecam seperti integer untuk merujuk kepadanya, bukan nama pengguna. Dalam sistem Unix, ini dikenali sebagai pengecam pengguna atau user id.

Sistem komputer boleh dibahagikan kepada dua kumpulan, berdasarkan jenis pengguna yang dimiliki oleh sistem itu:

  • sistem pengguna tunggal tidak memiliki konsep banyak akaun pengguna;
  • sistem berbilang pengguna mempunyai konsep tersebut dan memerlukan pengguna mengenal diri sebelum menggunakan sistem.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ G. S. Rao, A. K. Rao, Ng Chee Aun & Cheng Yok San (1991). "pengguna". Kamus Komputer Sekolah Menengah. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd. m/s. 58. ISBN 967-65-1306-7.CS1 maint: uses authors parameter (link)

Rencana ini pada asalnya berdasarkan bahan daripada Free On-line Dictionary of Computing yang dilesenkan di bawah GFDL.