Pengisytiharan Kemerdekaan Filipina

Pengisytiharan Kemerdekaan Filipina (bahasa Filipina: Pagpapahayag ng Kasarinlan ng Pilipinas) telah diisytiharkan pada 12 Jun 1898 di Cavite II el Viejo (kini Kawit, Cavite), Filipina. Pembacaan awam Akta Pengisytiharan Kemerdekaan (Sepanyol: Acta de la proclamación de independencia del pueblo Filipino; bahasa Filipina: Paggawa ng Proklamasyon ng Kasarinlan ng sambayanang Pilipino) ini membawa kepada pengisytiharan kedaulatan dan kemerdekaan pulau-pulau Filipina dari penjajahan Sepanyol Filipina di bawah angkatan revolusi yang diketuai Emilio Aguinaldo.

Pengisytiharan Kemerdekaan Filipina
Proclamació de la independència del poble filipí
JenisPerisytiharan kemerdekaan Sunting ini di Wikidata
DibuatMei–Jun 1898
Disahkan12 Jun 1898 (dikuatkuasakan)
September 29, 1898 (diratifikasikan Kongres Malolos)
LokasiPerpustakaan Negara Filipina
NegaraFilipina Sunting ini di Wikidata
PengarangAmbrosio Rianzares Bautista
Emilio Aguinaldo
Penandatangan98 Orang wakil
TujuanMengisytiharkan kemerdekaan dan kedaulatan Filipina daripada penjajahan Sepanyol
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Latar belakang sunting

Pada tahun 1896, Revolusi Filipina bermula. Pada bulan Disember 1897, Kerajaan Sepanyol dan pihak revolusioner menandatangani gencatan senjata iaitu Pakatan Biak-na-Bato yang mengarahkan pihak Sepanyol membayar revolusioner sebanyak 800,000 peso dan Aguinaldo serta pengikutnya membuang diri ke Hong Kong. Pada bulan April 1898 ketika berlangsungnya Perang Amerika-Sepanyol, Komodor George Dewey berlayar di atas kapal U.S.S Olympia dari Hong Kong ke Teluk Manila membawa Skuadron Asia Tentera Laut Amerika Syarikat. Pada 1 Mei 1898, Amerika Syarikat mengalahkan Sepanyol dalam Pertempuran Teluk Manila. Emilio Aguinaldo memutuskan untuk kembali ke Filipina untuk membantu tentera Amerika mengalahkan orang-orang Sepanyol. Tentera Laut Amerika Syarikat bersetuju untuk membawanya kembali di atas kapal USS McCulloch, Aguinaldo akhirnya tiba di Cavite pada 19 Mei.[1]

Perisytiharan pada 12 Jun sunting

 
Bendera asal yang dikibarkan oleh Presiden Emilio Aguinaldo dalam perisytiharan kemerdekaan pada tahun 1898

Perisytiharan kemerdekaan dilakukan pada 12 Jun 1898 antara pukul empat dan lima petang di rumah keluarga Jeneral Emilio Aguinaldo di Cavite, 30 kilometer dari selatan Manila. Acara ini termasuk pengibaran Bendera Filipina yang dihasilkan di Hong Kong oleh Marcela Agoncillo, Lorenza Agoncillo dan Delfina Herboza; serta persembahan Marcha Filipina Magdalo (kini dikenali sebagai Lupang Hinirang, lagu kebangsaan Filipina) yang digubah oleh Marino Felipe dan dimainkan oleh pancaragam San Francisco de Malabon.

Akta Pengisytiharan Kemerdekaan telah disediakan, ditulis, dan dibaca oleh Ambrosio Rianzares Bautista dalam bahasa Sepanyol. Pengisytiharan ini telah ditandatangani oleh 98 orang wakil yang turut disaksikan seorang pegawai tentera Amerika dalam perenggan akhirnya ("orang asing", stranger dalam terjemahan bahasa Inggeris—extranjero dalam bahasa Sepanyol yang asal, maksudnya "orang luar") yang merujuk kepada Mr L. M. Johnson iaitu "warga Amerika, Kolonel Meriam". [2] Johnson tidak mempunyai tugas rasmi di Filipina meskipun dia mempunyai pengalaman berkhidmat sebagai seorang tentera.[3] Pengisytiharan Kemerdekaan Filipina, bagaimanapun, diisytiharkan pada 1 Ogos, apabila banyak bandar sudah diaturkan di bawah peraturan yang ditetapkan oleh Pemerintah Diktator Jeneral Aguinaldo.[4][5]

Perjuangan kemerdekaan sunting

Perisytiharan ini langsung tidak diakui oleh Amerika Syarikat mahupun Sepanyol.

Pada tahun 1898, Sepanyol menyerahkan jajahan Filipina kepada Amerika Syarikat melalui Perjanjian Paris pada tahun yang sama yang mengakhiri Perang Sepanyol–Amerika.

Pemerintah Revolusioner Filipina tidak mengiktiraf perjanjian atau kedaulatan Amerika, dan seterusnya bertarung dan kalah pada Amerika Syarikat. Pertempuran tersebut asalnya disebut oleh Amerika sebagai "Pemberontakan Filipina" kini secara umum rasminya dipanggil Perang Filipina–Amerika, yang berakhir pada penangkapan Emilio Aguinaldo oleh tentera AS[6] dan serta pernyataan Aguinaldo yang mengiktiraf dan menerima kedaulatan Amerika Syarikat ke atas Filipina.[7] Ini diikuti dengan kiriman telegram Setiausaha Perang AS Elihu Akar pada 2 Julai 1902 mengenai berakhirnya pemberontakan tersebut dan pemerintahan provinsi awam Amerika telah ditubuhkan seluruh negara kecuali kawasan yang didiami oleh masyarakat Moro.[8]

Lokasi semasa Pengisytiharan sunting

Dokumen tersebut kini sedang ditempatkan di dalam Perpustakaan Negara Filipina. Ia tidak dipamerkan kepada orang awam tetapi ia boleh dilihat dengan kebenaran seperti dokumen lain yang ada dalam Perpustakaan Negara.

Semasa Perang Filipina–Amerika, pemerintah Amerika telah merampas dan menghantar sebanyak 400,000 dokumen bersejarah ke Amerika Syarikat. Pada tahun 1958, dokumen-dokumen tersebut dikembalikan kepada pemerintah Filipina bersama-sama dengan dua set mikrofilem seluruh koleksi tersebut manakala Kerajaan Persekutuan AS menyimpan satu set daripadanya.

Pada sekitar tahun 1980-an atau 1990-an pula, dokumen pengisytiharan tersebut telah dicuri dari Perpustakaan Negara Filipina. Setelah siasatan meluas mengenai kecurian dokumen tersebut serta rayuan kepada orang awam agar mengembalikan dokumen itu, ia telah dikembalikan kepada pihak Perpustakaan pada tahun 1994 oleh profesor Milagros Guerrero dari Universiti Filipina.[9]

Nota sunting

  1. ^ Agoncillo, page 157
  2. ^ dalam karya Dean Conant Worcester bertarikh 1914 iaitu The Philippines: Past and Present (Worcester 1914)
  3. ^ Bradford, James C. (2016). America, Sea Power, and the World. John Wiley & Sons. m/s. 150. ISBN 9781118927922.
  4. ^ Guevara, Sulpicio, penyunting (1972), "Philippine Declaration of Independence", The Laws of the First Philippine Republic (The Laws of Malolos) 1898-1899., Manila: National Historical Commission, dicapai pada 26 Mac 2008Lebih daripada satu |accessdate= dan |access-date= dinyatakan (bantuan) .
  5. ^ Guevara, Sulpicio, penyunting (1972), "Facsimile of the Proclamation of the Philippine Independence at Kawit, Cavite, June 12, 1898", The Laws of the First Philippine Republic (The Laws of Malolos) 1898-1899., Manila: National Historical Commission, dicapai pada 26 Mac 2008Lebih daripada satu |accessdate= dan |access-date= dinyatakan (bantuan) .
  6. ^ Worcester 1914, halaman 175
  7. ^ Worcester 1914, halaman 175–176
  8. ^ Worcester 1914, halaman 180
  9. ^ "Asiaweek". CNN. August 31, 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 29 January 2013.

Pautan luar sunting