Penipuan pilihan raya

campur tangan secara tidak sah dengan proses pemilihan, baik dengan meningkatkan bahagian undi calon yang disukai, menekan bahagian undi calon lawan, atau kedua-duanya sekali

Penipuan pilihan raya, kadang-kadang disebut sebagai manipulasi pilihan raya, penipuan pengundi atau pengaturan undi, melibatkan campur tangan haram terhadap proses pilihan raya, baik dengan meningkatkan bahagian undi calon yang disukai, mengurangkan bilangan undi calon lawan, atau keduanya sekali.[1][2] Ia berbeza dengan[nyatakan menurut siapa?] tetapi sering berlaku seiring dengan penindasan pengundi. Penipuan pilihan raya berbeza dari satu negara ke negara lain.

Manipulasi pengundi sunting

Penipuan pilihan raya boleh berlaku sebelum pemungutan suara sekiranya komposisi pengundi diubah. Kesahan manipulasi jenis ini berbeza-beza mengikut bidang kuasa. Manipulasi hasil pilihan raya secara sengaja dianggap sebagai pelanggaran terhadap prinsip demokrasi.[3]

Penghijrahan buatan atau keahlian parti sunting

Dalam banyak kes, adalah mungkin bagi pihak berkuasa untuk mengendalikan komposisi pengundi secara buatan agar dapat menghasilkan keputusan yang sudah lama. Salah satu cara untuk melakukan ini adalah dengan memindahkan sejumlah besar pengundi ke dalam kawasan pilihan raya sebelum hari mengundi, misalnya dengan memberikan sementara tanah atau menempatkan mereka di rumah tumpangan murah.[4][5] Banyak negara menghalangnya dengan peraturan yang menetapkan bahawa seorang pengundi mesti tinggal di daerah pilihan raya untuk jangka waktu minimum (misalnya, enam bulan) agar layak mengundi di sana. Walau bagaimanapun, undang-undang tersebut juga dapat digunakan untuk manipulasi demografi kerana mereka cenderung untuk melepaskan hak mereka yang tidak mempunyai alamat tetap, seperti tempat tinggal, pelancong, orang Roma, pelajar (belajar sepenuh masa dari rumah), dan beberapa pekerja kasual.

Undang-undang imigresen juga dapat digunakan untuk memanipulasi demografi pilihan raya. Sebagai contoh, Malaysia memberikan kerakyatan kepada pendatang dari jiran Filipina dan Indonesia, bersama dengan hak undi, agar sebuah parti politik "menguasai" negeri Sabah; proses kontroversi ini dikenali sebagai Projek IC.[6]

Pembelian undi sunting

Pembelian undi berlaku apabila parti politik atau calon berusaha untuk membeli undi pengundi dalam pilihan raya akan datang. Pembelian undi boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk seperti pertukaran wang, dan pertukaran barang atau perkhidmatan yang diperlukan.[7] Amalan ini sering digunakan untuk memberi insentif atau meyakinkan pengundi untuk memilih untuk memilih dan memilih dengan cara tertentu. Walaupun amalan ini tidak sah di banyak negara seperti Amerika Syarikat, Argentina, Mexico, Kenya, Brazil dan Nigeria, namun amalan ini tetap berlaku di seluruh dunia.

Pembelian undi dapat menjadi "pembelian undi keluar", di mana broker membawa ramai orang ke tempat pengundian, dengan latar belakang yang pasti akan mengundi ke satu arah, dan hasilnya dilihat dalam hasil yang tepat.[8]

Proses dan keputusan pengundian sunting

Senarai ancaman terhadap sistem pengundian, atau kaedah penipuan pilihan raya yang dianggap sebagai sabotaj disimpan oleh Institut Piawaian dan Teknologi Kebangsaan.[9]

Kertas undi yang menyesatkan atau mengelirukan sunting

Kertas undi dapat digunakan untuk mencegah undi untuk parti atau calon tertentu, menggunakan reka bentuk atau ciri lain yang membingungkan pengundi untuk memilih calon lain. Sebagai contoh, pada pilihan raya Presiden AS 2000, kertas undi rama-rama Florida dikritik kerana tidak direka dengan baik, menyebabkan beberapa pengundi memilih calon yang salah. Sementara kertas undi direka oleh seorang Demokrat, Al Gore, namun dia ialah calon Demokrat, antara yang paling dikecam oleh kesalahan pemilihan kerana rekaan ini.[10] Reka bentuk yang buruk atau mengelirukan biasanya tidak menyalahi undang-undang dan oleh itu tidak secara teknikalnya dikira sebagai penipuan pilihan raya, akan tetapi ia dapat menjatuhkan prinsip demokrasi.

Lihat juga sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Lehoucq, Fabrice. "Electoral fraud: Causes, types, and consequences." Annual review of political science (2003) 6#1 pp. 233–56.
  • Schaffer, Frederic Charles. The hidden costs of clean election reform (Cornell University Press, 2008)

Rujukan sunting

  1. ^ "10 penyelewengan SPR: Pengundi mesti turun mengundi beramai-ramai untuk mengatasi kesan penipuan". Aliran. 9 Mei 2018. Dicapai pada 12 Januari 2020.
  2. ^ "The Myth of Voter Fraud" (dalam bahasa Inggeris). Brennan Center for Justice. Dicapai pada 7 November 2020.
  3. ^ [1] (dalam bahasa Inggeris) Diarkibkan 11 November 2007 di Wayback Machine
  4. ^ Williamson, Chilton (1968). American Suffrage from Property to Democracy (dalam bahasa Inggeris). Princeton, NJ: Princeton U. Press. ASIN B000FMPMK6.
  5. ^ Saltman, Roy G. (Januari 2006). The History and Politics of Voting Technology (dalam bahasa Inggeris). Palgrave Macmillan. ISBN 1-4039-6392-4.
  6. ^ Sadiq, Kamal (2005). "When States Prefer Non-Citizens Over Citizens: Conflict Over Illegal Immigration into Malaysia" (PDF). International Studies Quarterly (dalam bahasa Inggeris). 49: 101–22. doi:10.1111/j.0020-8833.2005.00336.x. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 14 Jun 2008. Dicapai pada 23 April 2008.
  7. ^ "Lynne Rienner Publishers – Elections for Sale The Causes and Consequences of Vote Buying". rienner.com (dalam bahasa Inggeris).
  8. ^ Larreguy, Horacio; Marshall, John; Querubín, Pablo (2016). "Parties, Brokers, and Voter Mobilization: How Turnout Buying Depends Upon the Party's Capacity to Monitor Brokers". American Political Science Review (dalam bahasa Inggeris). 110: 160–179. doi:10.1017/S0003055415000593.
  9. ^ [2] Diarkibkan 21 Oktober 2006 di Wayback Machine
  10. ^ Lacayo, Richard. "Florida recount: In the eye of the storm" (dalam bahasa Inggeris). CNN. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Jun 2011.

Pautan luar sunting