Marikh ialah tumpuan kajian saintifik mengenai kemungkinan penjajahan manusia. Keadaan permukaan Marikh dan kehadiran air cair yang lalu membuatnya dapat dikatakan planet paling ramah di Sistem Suria selain Bumi. Selain daripada Zuhrah, Marikh memerlukan kurang tenaga bagi jisim satuan (delta-v) untuk mencapai dari Bumi daripada planet mana pun.

Konsep seorang artis tentang habitat Marikh, dengan kubah bercetak 3D yang diperbuat daripada ais air, kunci udara, dan reka bentuk rover bertekanan di Marikh[1]
Konsep seorang artis tentang pangkalan Marikh manusia, dengan potongan yang menguraikan kawasan hortikultur dalaman

Kediaman manusia yang kekal di planet lain, termasuk Marikh, adalah salah satu tema yang paling lazim dalam fiksyen sains. Sebagai kemajuan teknologi, dan kebimbangan tentang masa depan manusia di Bumi meningkat, hujah-hujah yang memihak kepada penjajahan angkasa lepas mendapatkan momentum.[2][3] Sebab-sebab lain untuk menjajah ruang termasuk kepentingan ekonomi, penyelidikan sains jangka panjang yang paling baik dilakukan oleh manusia berbanding dengan probe robotik, dan keingintahuan yang semata-mata.

Kedua-dua pertubuhan swasta dan awam telah membuat komitmen untuk meneliti daya maju usaha penjajahan jangka panjang dan mengambil langkah-langkah ke arah kehadiran manusia kekal di Marikh. Agensi angkasa yang terlibat dalam perancangan atau perancangan misi termasuk NASA, ESA, Roscosmos, Organisasi Penyelidikan Angkasa India dan Pentadbiran Angkasa Negara China, serta organisasi swasta seperti SpaceX, Lockheed Martin, dan Boeing.

Rujukan sunting

  1. ^ 3D Printing With Ice on Mars. Mars Ice House. 2015. Accessed: 25 August 2018.
  2. ^ "House Science Committee Hearing Charter: Lunar Science & Resources: Future Options". spaceref.com. Dicapai pada 12 June 2015.
  3. ^ "Space Race Rekindled? Russia Shoots for Moon, Mars". ABC News. 2007-09-02. Dicapai pada 2007-09-02.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting