Penjajahan Sepanyol di Amerika

Perkembangan kolonial di bawah kemahkotaan Castile telah dimulakan oleh Sepanyol iaitu Konkuistador dan dibangunkan oleh Raja Sepanyol melalui pentadbir dan pendakwah. Motivasi untuk pengembangan penjajah perdagangan dan penyebaran Katolik iman melalui penukaran orang asli.

Penjajahan Sepanyol di Bumi Amerika.

Bermula pada 1492 ketibaan Christopher Columbus dan berterusan selama lebih empat abad lamanya, Empayar Sepanyol telah memperluaskan tanah jajahannya di Amerika Tengah, Kepulauan Caribbean, Mexico dan banyak negara lain di Amerika Utara termasuk barat data, di selatan, dan California serta pantai Pasifik di Amerika Syarikat.

Pada awal abad ke-19, gerakan-gerakan revolusi menyebabkan kebebasan jajahan Sepanyol di Amerika, kecuali Cuba dan Puerto Rico, diberikan sehingga pada tahun 1898 berikutan Perang Amerika-Sepanyol, bersama-sama dengan Guam dan Filipina di Pasifik. Kehilangan Sepanyol daripada wilayah-wilayah yang lalu politik berakhir penjajahan Sepanyol di Amerika.

Penaklukan sunting

Pelayaran Christopher Columbus sunting

 
Christopher Columbus bersama anak kapalnya mengisytiharkan Dunia Baru.

Dalam bersatu Sepanyol, Isabella I , Ratu Castile, dan suaminya Ferdinand II, Raja Aragon, telah meluluskan rancangan Christopher Columbus untuk mencapai India. Beliau membuat empat pelayaran ke Hindia Barat sebagai meluaskan tanah jajahan Empayar Sepanyol dan menyebarkan agama Katolik. Beliau mengasaskan La Navidad dalam apa yang hari ini ialah Haiti ketika pelayaran pertamanya. Selepas kemusnahan oleh orang asli Taíno, kemudian bandar itu ditukarkan menjadi nama Bandar Isabella telah dimulakan pada 1493. Pada tahun 1496 adiknya, Bartholomew, telah mengasaskan Santo Domingo. Pada 1500, walaupun kadar kematian yang tinggi, terdapat antara 300 hingga 1000 Orang Sepanyol menetap di kawasan itu. Orang asli tempatan, Taíno terus menentang, enggan untuk menanam tanaman dan meninggalkan kampung-kampung Orang Sepanyol diduduki mereka. Pemberontakan mereka berkembang dari kederhakaan kepada keganasan. Akhirnya penyakit Eropah, perhambaan, dan pembunuhan bayi upacara dan bunuh diri (bertujuan untuk mengelakkan dewasa dan perhambaan bayi) dihapuskan kebanyakan orang Taíno. Pada tahun 1502, 2500 lebih peneroka Sepanyol tiba. Pada 1508 terdapat 10,000 orang Sepanyol yang tinggal di 15 penempatan baru.[1]

Mexico sunting

 
Hari Terakhir Tenochtitlan, lukisan pada abad ke-19 yang menunjukkan Tentera Sepanyol berjaya mengalahkan Aztek.

Terdapat perbezaan dalam penaklukan Sepanyol di Mexico antara penaklukan Empayar Aztek oleh Sepanyol dan penaklukan Sepanyol di Yucatán. Bekas adalah penaklukan kempen yang diketuai oleh Hernán Cortés 1519-21 dan beliau juga menyerang Tlaxcala dan lain-lain. Orang tempatan bersatu menentang penjajah Orang Sepanyol seperti Aztekk. Penaklukan Sepanyol di Yucatán adalah kempen yang lebih lama, dari 1551-1697, terhadap orang Maya dalam Tamadun Maya di Semenanjung Yucatán yang hadir hari dari Mexico dan utara Amerika Tengah. Hernán Cortés telah mendarat darat di masa kini Veracruz, 22 April, 1519, menandakan permulaan 300 tahun hegemoni Sepanyol seluruh rantau ini. Pada tahun 1535, tanah jajahan baru telah diberi nama iaitu Sepanyol Baru telah ditubuhkan oleh Charles V.

Peru sunting

 
Salah satu peristiwa utama dalam penaklukan Empayar Inca adalah kematian Atahualpa, Sapa Inca yang terakhir pada 29 Ogos 1533.

Pada 1532, semasa Pertempuran Cajamarca sekumpulan tentera Sepanyol di bawah pimpinan Francisco Pizarro dan mereka orang asli Andean telah berperang dan ingin menyerang hendap serta menawan Maharaja Atahualpa dari Empayar Inka. Ia adalah langkah pertama dalam kempen yang panjang yang mengambil dekad berjuang untuk menundukkan empayar terkuat di bumi Amerika. Pada tahun-tahun berikut Sepanyol dilanjutkan pemerintahannya seluruh Empayar iaitu tamadun Inca.

 
Hukuman Túpac Amaru II.

Pada abad ke-18, seorang pahlawan Inka yang bernama José Gabriel Condorcanqui berasa marah akan Orang Sepanyol yang telah menjajah tanah air mereka. Lalu, Jose tukar nama dan menjadi Túpac Amaru II. Nama Túpac Amaru ini telah wujud pada abad ke-16 iaitu seorang pahlawan Inka yang sanggup melakukan pemberontakan demi tanah airnya dengan membunuh pegawai tertinggi Sepanyol. Túpac Amaru II telah melakukan pemberontakan dengan menangkap dan membunuh pegawai tertinggi. Selepas itu, dia bersama pengikutnya terus menyerang kubu Sepanyol di Cuzco. Pada tahun-tahun berikutnya, Túpac Amaru II telah ditangkap dan dibawa ke istana untuk dikenakan hukuman bersama pengikutnya. Hukumannya adalah amat berat iaitu tidak makan seminggu dan kedua-kedua tangan dan kakinya diikat dikaki kuda lalu kesemua kuda itu berjalan. Namun, hukuman itu tidak memutuskan badan pejuang Inca ini. Akhirnya, seorang raja telah mengumumkan memancung kepalanya. Akhirnya, pejuang Inca itu mati di tangan Orang Sepanyol.

Guatemala sunting

Fail:Alvarado.jpeg
Seorang pelayar Sepanyol yang baru menemu Guatemala dari Mexico.

Pedro de Alvarado tiba di Guatemala dari Mexico yang baru ditakluk pada awal 1524, menguasai kuasa campuran Sepanyol dan sekutu asli, kebanyakannya dari Tlaxcala dan Cholula. Ciri geografi di seluruh Guatemala kini menanggung nama-nama tempat Nahuatl kerana pengaruh ini sekutu Mexico, yang diterjemah untuk Sepanyol. Kaqchikel Maya pada mulanya bersekutu diri mereka dengan Sepanyol, tetapi tidak lama lagi memberontak terhadap permintaan yang berlebihan untuk penghormatan dan tidak akhirnya menyerahkan sehingga 1530. Sementara itu yang lain utama tanah tinggi Kerajaan Maya masing-masing telah dikalahkan pula oleh pahlawan-pahlawan Sepanyol dan bersekutu dari Mexico dan sudah ditundukkan kerajaan-kerajaan Maya di Guatemala. Itza Maya dan kumpulan tanah rendah lain di Lembangan Petén pertama kali dihubungi oleh Hernán Cortés pada 1525, tetapi kekal bebas dan memusuhi Sepanyol menceroboh sehingga 1697, ketika serangan Sepanyol bersepadu diketuai oleh Martín de Urzúa y Arizmendi akhirnya dapat mengalahkan Kerajaan Maya.

Paraguay dan Argentina sunting

Peneroka Eropah tiba di Río de la Plata pada 1516. Penyelesaian Sepanyol pertama mereka dalam zon ini adalah Fort daripada Sancti Spiritu ditubuhkan pada tahun 1527 di sebelah Sungai Paraná, Buenos Aires yang merupakan sebuah koloni tetap, telah ditubuhkan pada 1536 dan pada 1537 dan juga di Asunción telah ditubuhkan di kawasan itu yang kini Paraguay. Buenos Aires mengalami serangan oleh orang asal yang memaksa peneroka jauh, dan dalam 1541 laman web ini telah terbengkalai. Kedua (dan kekal) penyelesaian telah ditubuhkan pada tahun 1580 oleh Juan de Garay, yang tiba dengan belayar menyusuri Sungai Paraná dari Asunción (kini ibu Paraguay).

Abad ke-19 sunting

 
Simón Bolívar, seorang pejuang kemerdekaan dan menjawat presiden yang berlainan negara iaitu Colombia, Peru dan Bolivia.

Semasa Perang Semenanjung di Eropah antara Perancis dan Sepanyol, perhimpunan yang dipanggil junta telah ditubuhkan untuk memerintah atas nama Ferdinand VII dari Sepanyol.

Pada tahun 1809, pengisytiharan pertama kemerdekaan daripada pemerintahan Sepanyol berlaku di Jajahan Granada Baru. Kedua-dua pertama berada dalam masa kini Bolivia di Sucre (25 Mei), dan La Paz (16 Julai); dan yang ketiga di masa kini Ecuador di Quito (10 Ogos). Pada tahun 1810 Mexico mengisytiharkan kemerdekaan, dengan Perang Kemerdekaan Mexico berikutan selama lebih satu dekad. Pada tahun 1821 Perjanjian Córdoba ditubuhkan kemerdekaan Mexico dari Sepanyol dan membuat kesimpulan peperangan. Pelan Iguala adalah sebahagian daripada perjanjian damai untuk mewujudkan satu asas perlembagaan untuk menunjukkan kebebasan Mexico.

Permulaan gerakan bagi kemerdekaan penjajah yang merebak ke jajahan Sepanyol yang lain di Amerika. Idea-idea itu dari Perancis dan Revolusi Amerika untuk mempengaruhi usaha. Semua negara-negara jajahan, kecuali Cuba dan Puerto Rico, mencapai kemerdekaan dengan 1820. Empayar British ditawarkan sokongan, mahu menamatkan monopoli Sepanyol ke atas perdagangan dengan tanah jajahan mereka di benua Amerika.

Pada tahun 1898, Amerika Syarikat memenangi kemenangan semasa Perang Amerika-Sepanyol dari Sepanyol, yang berakhir era penjajahan. Milik Sepanyol dan kedaulatan negara jajahannya yang tinggal di Amerika berakhir dalam tahun itu dengan pemindahan hak milik ke Amerika Syarikat. Amerika Syarikat mengambil pendudukan Cuba, Filipina dan Puerto Rico. Pemilikan kedua kini secara rasmi terus sebagai pemerintah sendiri dan wilayah tidak diperbadankan dalam Amerika Syarikat.

Kesan impak sunting

Ia telah dianggarkan bahawa pada abad ke-16 kira-kira 240,000 orang Sepanyol berhijrah ke Amerika, dan pada abad ke-17 kira-kira 500,000 orang, terutamanya di Mexico dan Ecuador.[2][tiada dalam ayat yang diberikan]

Sebelum kedatangan Columbus, di Hispaniola, orang asli Taíno telah menduduki di Kepulauan Caribbean kira-kira 50, 000 orang pada 1509. Walaupun anggaran-anggaran penduduk berbeza-beza, Bapa Bartolomé de las Casas, "Pertahanan dari kaum Indians" menganggarkan terdapat 6 juta (6,000,000) Orang Taíno dan orang asli Arawak di Caribbean pada masa ketibaan Columbus pada 1492.

Penduduk-penduduk Amerindian asli di Mexico menurun sebanyak kira-kira 90% (dikurangkan kepada 1-2.5 juta orang) pada awal abad ke-17. Di Peru, penduduk Amerindian pra-kenalan yang asli di sekitar 6.5 juta menurun kepada 1 juta pada awal abad ke-17.

Rujukan sunting

  1. ^ A History of Latin America to 1825 by Jacqueline Holler and Peter Bakewell (2011). A History of Latin America to 1825. John Wiley. m/s. 109–18.
  2. ^ "Migration to Latin America". Let.leidenuniv.nl. Dicapai pada 2011-09-04.