Pensil warna[1] ialah medium seni yang dibina daripada teras sempit, berpigmen yang terbungkus dalam kes silinder kayu. Tidak seperti pensil grafit dan arang, teras berwarna adalah lilin atau berasaskan minyak dan mengandungi pelbagai pigmen, aditif, dan agen yang mengikat.[2] Pensil dan pensel pastel yang boleh larut air (cat air) juga dihasilkan serta petunjuk warna untuk pensil mekanikal.

Kepelbagaian pensil warna

Pensil berwarna sangat berbeza dari segi kualiti dan kebolehgunaan; kepekatan pigmen di teras, cahaya pigmen, ketahanan pensel berwarna, dan kelembutan plumbum adalah beberapa petunjuk kualiti jenama dan, oleh itu, harga pasarannya. Tidak ada perbezaan kualiti umum di antara pensil warna lilin / minyak dan berasaskan larut air, walaupun sesetengah pengilang menilai pensil yang larut air mereka kurang ringan berbanding pensil yang berasaskan lilin / berasaskan minyak. Peningkatan populariti pensel berwarna sebagai medium seni mencetuskan permulaan Persatuan Pensil Berwarna Amerika (CPSA). Menurut laman webnya, "[CPSA] diasaskan pada tahun 1990 sebagai organisasi bukan untung yang didedikasikan untuk artis berusia lebih 18 tahun yang bekerja dengan pensil berwarna".[3] CPSA bukan sahaja menggalakkan seni pensil berwarna sebagai seni halus, tetapi juga berusaha untuk menetapkan piawaian ringan untuk pengeluar pensil berwarna.[4] Negara lain seperti United Kingdom, Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Mexico - antara lain - telah membentuk organisasi dan persatuan mereka sendiri untuk artis pensil berwarna.[5][6][7][8] Pensil berwarna biasanya disimpan dalam kotak pensil untuk mengelakkan kerosakan.[9]

Walaupun terdapat pensil warna yang lebih daripada satu abad, dunia seni sangat merawat medium dengan kekaguman yang kurang dan bahkan penghinaan berbanding dengan medium seni lain. Walau bagaimanapun, penemuan teknik dan kaedah baru dan pembentukan organisasi berwibawa lebih baik membolehkan pensel berwarna untuk bersaing dengan medium lain. Selain itu, pensel berwarna lebih murah, lebih bersih dan lebih mudah dibandingkan dengan medium lain.

Rujukan sunting

  1. ^ "Definition of crayon in English by Oxford Dictionaries". Oxford. Dicapai pada 3 April 2019.
  2. ^ "How It's Made: Colored Pencils". HowStuffWorks, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 August 2013. Dicapai pada 13 September 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "About CPSA". Colored Pencil Society of America. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-28. Dicapai pada 12 September 2013.
  4. ^ "D6901 - The Standard Specifications for Artists' Colored Pencils". Colored Pencil Society of America. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-19. Dicapai pada 12 September 2013.
  5. ^ "UK Coloured Pencil Society". UKCPS, Artist 2013. Dicapai pada 13 September 2013.
  6. ^ "UK Coloured Pencil Society". ukcps.org.uk (dalam bahasa Inggeris). UK Coloured Pencil Society. Dicapai pada 6 March 2019.
  7. ^ "Coloured Pencil Society of Canada". Coloured Pencil Society of Canada. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 September 2013. Dicapai pada 13 September 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ Lindhardt, Belinda. "Australian Coloured Pencils Network". Australian Coloured Pencils Network. Dicapai pada 13 September 2013.
  9. ^ Alyona, Nickelsen (2009). Colored Pencil Painting Bible. New York: Watson-Guptill Publications. m/s. 10–13. ISBN 978-0-8230-8557-6.

Pautan luar sunting