Pentafsiran mimpi ialah proses peletakan erti kepada mimpi. Dalam banyak masyarakat purba, seperti yang dari Mesir dan Yunani, mimpi dianggap sebagai komunikasi adikodrati atau erti campur tangan ketuhanan, menerusi perspektif definisi rohani iaitu semangat gaib, yang pesanannya boleh diungkaikan oleh orang dengan kuasa tertentu iaitu di dalam penguasaan ilmu tafsiran mimpi, justeru itu, pada masa kini, pelbagai sekolah psikologi telah menawarkan teori tentang erti mimpi.

Tom Paine tidur, mengalami mimpi ngeri.

Di banyak masyarakat kuno, seperti Mesir dan juga telah berlaku di Yunani, pada zaman lalu, bermimpi dianggap komunikasi supranatural atau alat campur tangan ilahi, yang mesejnya dapat ditafsirkan oleh orang-orang dengan kekuatan spiritual yang berkaitan.

Pada zaman moden ini, pelbagai sekolah psikologi dan neurobiologi telah menawarkan teori mengenai makna dan tujuan impian.

Sebilangan besar orang pada masa ini nampaknya menafsirkan kandungan mimpi menurut psikoanalisis Freud di Amerika Syarikat, India, dan Korea Selatan, menurut kajian yang dilakukan di negara-negara tersebut.

Oleh kerana sehubungan itu, jelas mimpi sangat bermakna, untuk mereka yang telah memberikan lebih banyak makna kepada mimpi daripada pemikiran yang serupa,

Sebagai contoh, seseorang melaporkan bahwa dirinya lebih cenderung untuk mengambil keputusan membatalkan suatu perjalanan telah dirancangkan dan melibatkan penerbangan pesawat oleh kerana didorong kesan sampingan selepas ia bermimpi bahawa pesawat tersebut akan terhempas pada hari ia berada di dalam pesawat itu dan mendapat tahu bahwa Jabatan Keselamatan Dalam Negeri telah mengeluarkan amaran persekutuan sewaktu mereka bermimpi pada malam tersebut iaitu pada malam terjadinya mimpi itu, justeru berkaitan situasi bergini ia lebih berkaitat rapat atau bersangkut paut, yang boleh diskriminasi atau diklasifikasikan menerusi perspektif dejavu.

Walau bagaimanapun, kebanyakan yang telah mengalami mimpi tidak memberikan kepentingan yang sama untuk semua jenis mimpi telah pun mereka alami serta lalui yang berkait-rapat dengan suatu impian, dan juga kebanyakannya diketahui kelihatan lebih cenderung untuk menggunakan alasan bersifat bermotivasi ketika terbit suatu difinisi yang menafsirkan impian mereka. Mereka lebih cenderung melihat jenis mimpi bersifat yang mempunyai daya kemampuan kepercayaan dan keinginan bangunnya lebih bermakna daripada mimpi yang bertentangan dengan kepercayaan dan keinginan mereka yang bangun.

Susulan pandemik COVID-19 nampaknya telah pun, menimbulkan mimpi yang membangkitkan minat sejumlah organisasi penyelidikan, terutama seperti telah dilakukan oleh, Museum London dengan kerjasama Universiti Barat di Kanada, Projek ini terdiri daripada mengumpulkan mimpi dari orang ramai dan membuat kajian analisis.

Ringkasan sunting

Pentafsiran mimpi ialah proses peletakan erti kepada mimpi, erti campur tangan ketuhanan, menerusi perspektif definisi rohani iaitu semangat gaib, justeru itu, pada masa kini, pelbagai sekolah psikologi telah menawarkan teori tentang erti mimpi.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Aziz, Robert (1990). C.G. Jung's Psychology of Religion and Synchronicity (ed. 10). The State University of New York Press. ISBN 0-7914-0166-9.
  • Aziz, Robert (1999). "Synchronicity and the Transformation of the Ethical in Jungian Psychology". Dalam Becker, Carl (penyunting). Asian and Jungian Views of Ethics. Greenwood. ISBN 0-313-30452-1.
  • Aziz, Robert (2007). The Syndetic Paradigm: The Untrodden Path Beyond Freud and Jung. The State University of New York Press. ISBN 978-0-7914-6982-8.
  • Aziz, Robert (2008). "Foreword". Dalam Storm, Lance (penyunting). Synchronicity: Multiple Perspectives on Meaningful Coincidence. Pari Publishing. ISBN 978-88-95604-02-2.
  • Doniger O'Flaherty, Wendy (1986). Dreams, Illusion, and Other Realities. University of Chicago Press. ISBN 0-226-61855-2.
  • Freud, Sigmund (1966). Introductory Lectures. W.W. Norton. m/s. 334.
  • Freud, Sigmund (1900). The Interpretation of Dreams. Macmillan.
  • Freud, Sigmund (1920). A general introduction to psychoanalysis. Boni & Liveright.
  • Hall, James (1983). Jungian Dream Interpretation: A Handbook of Theory and Practice. Inner City Books. ISBN 0-919123-12-0.
  • Sechrist, Elsie with foreword by Cayce, Hugh Lynn (1974). Dreams, Your Magic Mirror. Warner Books. ISBN 0-446-31384-X.

Pautan luar sunting