Spirit, juga dikenali sebagai MER-A (Mars Exploration Rover - A) atau MER-2, merupakan perayau robot di Marikh, aktif dari 2004 hingga 2010. Ia adalah salah satu daripada dua perayau Misi Perayau Marikh NASA. Ia berjaya mendarat di Marikh pada jam 04:35 UTC UTC pada 4 Januari 2004, tiga minggu sebelum kembarnya, Opportunity (MER-B), mendarat di seberang planet ini. Namanya telah dipilih melalui pertandingan esei pelajar NASA yang ditaja. Perayau ini terperangkap pada akhir tahun 2009, dan komunikasi terakhirnya dengan Bumi telah dihantar pada 22 Mac 2010.

Spirit
Ilustrasi artis Perayau Penjelajahan Spirit di Marikh
Jenis misiPerayau
PengoperasiNASA
COSPAR ID2003-027A
Tapak webMars Exploration Rover
Jangka masa misiDirancang: 90 Hari suria Marikh (~92 Hari Bumi)
Operasi: 2269 hari dari mendarat ke perhubungan terakhir
Mudah alih: 1944 Hari Bumi dari mendarat ke pembenaman terakhir
Jumlah: 2695 hari dari mendarat ke penamat misi
Ciri kapal angkasa lepas
Jenis kapal angkasa lepasPerayau Penjelajahan Marikh
Berat kering185 kilogram (408 lb) (Perayau sahaja)
Permulaan misi
Tarikh pelancaran10 Jun 2003 (2003-06-10)[1][2]
RoketDelta II 7925-9.5[2][3]
Tapak pelancaranCape Canaveral SLC-17A
Pengakhiran misi
Hubungan terakhir22 Mac 2010; 25 Mei 2011[1]
Parameter orbit
Sistem rujukanHeliosentrik (pemindahan)
Perayau Marikh
Komponen kapal angkasaPerayau
Tarikh pendaratan4 Januari 2004, 04:35 UTC SCET
MSD 46216 03:35 AMT
Tapak pendaratan14°34′06″S 175°28′21″E / 14.5684°S 175.472636°E / -14.5684; 175.472636 (Spirit rover)[4]
Jarak diliputi7.73 km (4.8 bt)
----
Perayau Marikh (NASA)
← Sojourner Curiosity

Perayau itu melengkapkan misi 90-sol yang dirancang. Dibantu oleh peristiwa pembersihan yang menghasilkan lebih banyak tenaga daripada panel surianya, Spirit terus berfungsi lebih dari dua puluh kali lebih lama daripada perancang NASA yang diharapkan. Spirit juga log 7.73 km (4.8 mi) pemanduan bukannya dirancang 600 m (0.4 mi),[5] membolehkan analisis geologi lebih luas mengenai batuan Marikh dan ciri-ciri permukaan planet. Keputusan saintifik awal dari fasa pertama misi (misi utama 90-sol) telah diterbitkan dalam jurnal khas Science.[6]

Pada 1 Mei 2009 (5 tahun, 3 bulan, 27 hari Bumi selepas mendarat; 21.6 kali tempoh misi yang dirancang), Spirit terperangkap dalam tanah lembut.[7] Ini bukan yang pertama dalam "acara pembikinan" misi dan untuk lapan bulan berikutnya NASA dengan hati-hati menganalisis keadaan, menjalankan simulasi teoretikal dan praktikal berasaskan Bumi, dan akhirnya memprogram rover untuk membuat pemacu pembebasan dalam usaha untuk membebaskan dirinya. Usaha ini diteruskan hingga 26 Januari 2010 ketika para pegawai NASA mengumumkan bahwa perayau itu kemungkinan tidak dapat dihalang oleh lokasinya di tanah lunak,[8] walaupun ia terus menjalankan penyelidikan saintifik dari lokasi semasa.[9]

Perayau itu diteruskan dalam peranan platform sains pegun sehingga komunikasi dengan Spirit berhenti pada sol 2210 (22 Mac 2010).[10][11] JPL terus berusaha untuk mendapatkan semula hubungan sehingga 24 Mei 2011, ketika NASA mengumumkan bahawa usaha untuk berkomunikasi dengan rover yang tidak responsif telah berakhir, memanggil misi itu selesai.[12][13][14][15]

Perpisahan rasmi berlaku di ibu pejabat NASA selepas cuti Hari Peringatan Tahun 2011 dan telah disiarkan di NASA TV.

Makmal Pendorongan Jet (JPL), sebuah bahagian Institut Teknologi California di Pasadena, menguruskan projek Perayau Penjelajahan Marikh untuk Pejabat Sains Angkasa NASA, Washington.

Objektif sunting

 
Delta II berlepas dengan MER-A pada 11 Jun 2003

Objektif saintifik misi Perayau Penjelajahan Marikh adalah untuk:[16]

  • Pencarian dan mencirikan pelbagai batu dan tanah yang memegang petunjuk kepada aktiviti air lalu. Khususnya, sampel yang dicari akan termasuk mereka yang mempunyai mineral yang didepositkan oleh proses berkaitan air seperti pemendakan, penyejatan, penyejukan sedimen atau aktiviti hidroterma.
  • Menentukan pengagihan dan komposisi mineral, batu, dan tanah yang mengelilingi tapak pendaratan.
  • Menentukan apa proses geologi telah membentuk kawasan tempatan dan mempengaruhi kimia. Proses sedemikian boleh merangkumi hakisan air atau angin, pemendapan, mekanisme hidroterma, gunung berapi, dan penternakan.
  • Melakukan penentukuran dan pengesahan pemerhatian permukaan yang dibuat oleh instrumen Mars Reconnaissance Orbiter. Ini akan membantu menentukan ketepatan dan keberkesanan pelbagai instrumen yang meninjau geologi Marikh dari orbit.
  • Cari mineral yang mengandungi besi, mengenali dan kuantiti jumlah relatif jenis mineral tertentu yang mengandungi air atau terbentuk di dalam air, seperti karbonat galas besi.
  • Menonjolkan mineralogi dan tekstur batu dan tanah dan menentukan proses yang menciptakannya.
  • Cari petunjuk geologi untuk keadaan persekitaran yang wujud ketika air cair hadir.
  • Menilai sama ada persekitaran yang kondusif terhadap kehidupan.

NASA mencari bukti kehidupan di Marikh, bermula dengan persoalan apakah persekitaran Martian itu pernah sesuai untuk kehidupan. Bentuk kehidupan yang diketahui sains memerlukan air, jadi sejarah air di Marikh adalah pengetahuan yang penting. Walaupun Perayau Penjelajahan Marikh tidak mempunyai keupayaan untuk mengesan kehidupan secara langsung, mereka menawarkan maklumat yang sangat penting mengenai kebiasaan alam sekitar semasa sejarah planet ini.

Kegagalan dan pemakaian peralatan sunting

Kedua-dua perayau telah melewati masa misi asal mereka sebanyak 90 sol yang banyak kali dan masa yang dilanjutkan di permukaan, dan oleh itu tekanan tambahan pada komponen, telah menyebabkan beberapa isu berkembang.

Pada sol 778 (13 Mac 2006), roda depan yang betul berhenti berfungsi[17] selepas tertutup 4.2 mi (7 km) di Marikh. Jurutera mula memandu kereta itu ke belakang, menyeret roda mati. Walaupun ini mengakibatkan perubahan kepada teknik memandu, kesan mengheret menjadi alat yang berguna, sebahagiannya membersihkan tanah di permukaan tatkala perayau mengembara, dengan itu membenarkan kawasan-kawasan yang di-imaged yang biasanya tidak boleh diakses. Walau bagaimanapun, pada pertengahan bulan Disember 2009, kejutan para jurutera, roda depan yang betul menunjukkan pergerakan kecil dalam ujian roda pada sol 2113 dan dengan jelas diputar dengan rintangan biasa pada tiga daripada empat ujian roda pada sol 2117, tetapi terhenti yang keempat. Pada sol 2100-2101 (29 Nov 2009), roda belakang yang betul juga terhenti dan tetap tidak dapat digunakan untuk baki misi tersebut.

Instrumen saintifik juga mengalami kemerosotan akibat daripada pendedahan kepada persekitaran Martian yang keras dan penggunaan dalam tempoh yang jauh lebih lama daripada yang dijangkakan oleh perancang misi. Dari masa ke masa, berlian di permukaan pengisaran resin dari Alat Pelumpuan Batu memecah, selepas itu peranti hanya boleh digunakan untuk menyentuh sasaran.[18] Semua instrumen sains dan kamera kejuruteraan yang lain terus berfungsi sehingga kenalan hilang; Walau bagaimanapun, menjelang akhir kehidupan Roh, spektrometer MIMOS II Mössbauer mengambil masa yang lebih lama untuk menghasilkan hasil berbanding sebelumnya dalam misi itu disebabkan oleh pembiakan sumber sinar gamma kobalt-57 yang mempunyai separuh hayat 271 hari.

Penghargaan sunting

 
Matahari terbenam Marikh pada 2005 oleh Spirit

Kepada perayau sunting

Untuk memperingati sumbangan besar Spirit kepada penerokaan Marikh, asteroid 37452 Spirit telah dinamakan sempenanya.[19] Nama itu dicadangkan oleh Ingrid van Houten-Groeneveld yang bersama dengan Cornelis Johannes van Houten dan Tom Gehrels menemui asteroid pada 24 September 1960.

Pusat Sains Reuben H. Fleet dan Pusat Sains Liberty juga mempunyai pameran IMAX yang dipanggil Roving Mars yang mendokumenkan perjalanan kedua Spirit dan Opportunity, menggunakan CG dan imejan sebenar.

4 Januari 2014 disambut sebagai ulang tahun kesepuluh pendaratannya di banyak laman berita, walaupun hampir empat tahun sejak kehilangan komunikasi.[20]

Untuk menghargai perayau, pasukan JPL menamakan kawasan berhampiran Kawah Endeavour yang dijelajah oleh perayau Opportunity, 'Spirit Point'.[21]

Dari perayau sunting

Pada 22 Januari 2004, NASA mengabadikan kru Apollo 1 dengan menamakan tiga bukit di utara "Stesen Memorial Columbia" sebagai Bukit Apollo 1. Pada 28 Februari 2, 2004, misi angkasawan di misi terakhir Bolak-balik Columbia telah mengabadikan lagi apabila NASA menamakan satu set bukit di sebelah timur tapak pendaratan Columbia Hills Complex, yang menandakan tujuh puncak di kawasan itu sebagai "Anderson", "Brown" , "Chawla", "Clark", "Suami", "McCool", dan "Ramon"; NASA telah menyerahkan nama ciri geografi ini kepada IAU untuk kelulusan.

Gambar sunting

Perayau itu boleh mengambil gambar dengan kamera yang berbeza. Tetapi hanya kamera PanCam yang mempunyai keupayaan untuk memotret adegan dengan penapis warna yang berbeza. Pandangan panorama biasanya dibina dari imej PanCam. ''Spirit'' telah memindahkan 128,224 gambar dalam seumur hidupnya.[22]

Pemandangan sunting

Panorama sunting

Kawah Missoula (Sol 105, 19 April 2004
Kawah Lahontan di sol 120
Panorama warna diambil dari "Larry's Lookout". Di sebelah kiri yang jauh adalah "Tennessee Valley" dan di sebelah kanan, trek rover.
Panorama Apollo Hills beranotasi dari tapak pendaratan Spirit
Panorama Lembah Barat (warna tidak diperbetulkan untuk media). Perayau Penjelajahan Marikh NASA Spirit menangkap pandangan barat ini dari atas di dataran rendah di mana Spirit menghabiskan bulan penutupan tahun 2007.

Imej mikroskop sunting

Dari orbit sunting

Peta sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Nelson, Jon. "Mars Exploration Rover - Spirit". NASA. Dicapai pada February 2, 2014.
  2. ^ a b "Launch Event Details – When did the Rovers Launch?". Dicapai pada April 25, 2009.
  3. ^ "Mars Exploration Rover project, NASA/JPL document NSS ISDC 2001 27/05/2001" (PDF). m/s. 5. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada Mei 27, 2010. Dicapai pada April 28, 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Staff. "Mapping the Mars Rovers' Landing Sites". Esri. Dicapai pada May 4, 2014.
  5. ^ "NASA Spirit Rover Completes Mission on Mars" (Siaran akhbar). Jet Propulsion Laboratory. May 25, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-11. Dicapai pada May 26, 2011.
  6. ^ "Special Issue: Spirit at Gusev Crater". Science. 305 (5685): 737–900. August 6, 2004.
  7. ^ Henry Fountain (May 26, 2009). "Crater was Shaped by Wind and Water, Mars Rover Data Shows". New York Times.
  8. ^ Amos, Jonathan (January 26, 2010). "Nasa accepts Spirit Mars rover 'stuck for good'". BBC News. The US space agency (Nasa) has conceded defeat in its battle to free the Spirit rover from its Martian sand trap. The vehicle became stuck in soft soil back in May last year and all the efforts to extricate it have failed.
  9. ^ Brown, Dwayne; Webster, Guy (January 26, 2010). "Now a Stationary Research Platform, NASA's Mars Rover Spirit Starts a New Chapter in Red Planet Scientific Studies". NASA (Siaran akhbar). Dicapai pada January 26, 2010. Washington – After six years of unprecedented exploration of the Red Planet, NASA's Mars Exploration Rover Spirit no longer will be a fully mobile robot. NASA has designated the once-roving scientific explorer a stationary science platform after efforts during the past several months to free it from a sand trap have been unsuccessful.
  10. ^ September 30 – October 5, 2010 Spirit Remains Silent at Troy NASA. 2010-10-05.
  11. ^ A.J.S. Rayl Mars Exploration Rovers Update Planetary Society November 30, 2010
  12. ^ Webster, Guy (May 25, 2011). "NASA's Spirit Rover Completes Mission on Mars". NASA. Dicapai pada October 12, 2011.
  13. ^ "NASA's Spirit Rover Completes Mission on Mars".
  14. ^ "NASA Concludes Attempts to Contact Mars Rover Spirit". NASA. Dicapai pada May 25, 2011.
  15. ^ Chang, Kenneth (May 24, 2011). "NASA to Abandon Mars Spirit Rover". New York Times.
  16. ^ "Mars Exploration Rover Mission: Science". marsrovers.nasa.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-24. Dicapai pada 2018-02-20.
  17. ^ "JPL.NASA.GOV: Mars Exploration Rovers". www-b.jpl.nasa.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-21. Dicapai pada 2018-02-26.
  18. ^ "NASAʼs Mars rovers and Steve Squyres keep going and going - Cornell Chronicle". www.news.cornell.edu.
  19. ^ "Mars Exploration Rover Mission: Spotlight". marsrovers.nasa.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-11. Dicapai pada 2018-02-26.
  20. ^ "Spaceflight Now - Mars Exploration Rovers - Revered Spirit rover landed on Mars a decade ago". www.spaceflightnow.com.
  21. ^ Greicius, Tony; Dunbar, Brian (August 10, 2011). "Arrival at 'Spirit Point' by Mars Rover Opportunity". NASA. Dicapai pada February 2, 2014.
  22. ^ mars.nasa.gov. "Mars Exploration Rover". marsrovers.jpl.nasa.gov.
  23. ^ "Catalog Page for PIA01879". photojournal.jpl.nasa.gov.

Pautan luar sunting

Pautan JPL, MSSS, dan NASA sunting

Pautan lain sunting