Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor


Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor atau singkatannya (PKNS) adalah suatu agensi kerajaan negeri di bawah kerajaan negeri Selangor.

Sejarah sunting

PKNS telah ditubuhkan pada 1 Ogos 1964 di bawah Enakmen Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, 1964 (Sel. Enact.No.4 of 1964) sebagai badan berkanun dan agensi pembangunan peringkat negeri bertujuan untuk mengisi kemerdekaan menerusi pengagihan dan penggalakan pertumbuhan sosio-ekonomi ke seluruh negeri Selangor berpandukan dasar-dasar kerajaan dalam mewujudkan kestabilan, keharmonian dan keadilan sosial bagi mencapai wawasan negara. Harapan ini dilaksanakan menerusi pembangunan hartanah, pembangunan perdagangan, pembangunan perindustrian dan pelaburan.

Visi dan Misi sunting

  • " Membina Komuniti , Memperkasa Kehidupan ... Merealisasi Impian "
  • " Inovasi Berterusan , Perkhidmatan Melangkaui Ekspetasi , Modal Insan Yang Komited Dan Kompeten "

Piagam Pelanggan sunting

Piagam Pelanggan PKNS menuntut setiap anggotanya " sentiasa bersedia memberi perkhidmatan yang mesra, produktif, proaktif, berkesan dan menghasilkan produk pembangunan hartanah yang berkualiti " di dalam bidang Perkhidmatan Kontrak, Perkhidmatan Perolehan & Pengurusan Aset, Perkhidmatan Jualan, Perkhidmatan Selepas Jualan dan Perkhidmatan Kaunter.

Bandar/ Taman yang dimajukan oleh PKNS sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.